בצעד נואל ומקומם, הכנסת דנה הלילה בחוק השתמטות מפלה ופסול. חוק שמעניק הכשר להמשך השתמטות של עשרות אלפי צעירים חרדים משירות צבאי, בזמן שצה"ל מנהל מלחמה מהמורכבות בתולדותיו, כשברור לכל שיש מחסור גדול בכוח אדם בצבא.

החקיקה המדוברת היא מתווה השתמטות מיושן ולא רלוונטי למציאות הביטחונית הנוכחית. החוק הזה הוא כתם על ספר החוקים ומהלומה כואבת לערכי הצדק והשוויון עליה מושתתים החברה הישראלית והסיפור הציוני.

הפגנת חרדים נגד הגיוס לצה''ל (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד הגיוס לצה''ל (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

באמצעות הפטור הגורף שביקשה הקואליציה להעניק לתלמידי הישיבות, החוק הזה מנציח מצב בלתי נסבל של העדפת קבוצה אחת על פני כל השאר. אפליה בין דם לדם.

כאשר כולנו נושאים בעול הכבד של המאבק על המולדת – חיילים נשארים זמן רב יותר בשירות, מבוגרים שבים ללבוש את מדי הזית וחופשות של חיילים מבוטלות מפאת המלחמה – 63,000 צעירים בריאים וכשירים מקבלים אור ירוק להתחמק מתרומה למאמץ הלאומי. זוהי אפליה בוטה שמערערת את הסולידריות ואת בסיס האמון ההדדי הנדרש כל כך בשעה גורלית זו.

אך מעבר לחוסר ההיגיון הצורם, החלטת חלק מחברי הכנסת שולחת מסר הרסני לפיו ערכים כמו שליחות, מחויבות והקרבה למען הכלל אינם מחייבים את כולם.

צעקות ומהומה בבג"ץ: הסתיים הדיון בעתירה נגד חוק הגיוס
מכה נוספת לחוק הגיוס: שלושה ח"כים מהליכוד במכתב חריג לנתניהו

במקום לפעול לאיחוי השסעים העמוקים בציבור, הם העדיפו להעמיק אותם ולהרכין את ראשם בפני לחצים פוליטיים ולתת יד לתופעה מגונה של בריחה מאחריות. כך, חלילה, עלול להתפתח פה נוהג של התנערות מהחובות הבסיסיות ביותר כלפי המדינה.

סרבנות הגיוס. רופאים כבר החלו לעזוב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
סרבנות הגיוס. רופאים כבר החלו לעזוב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

לא ניתן להשלים עם התדרדרות מוסרית שכזו. אנשי המאבק וארגון המאבק ״חופשי בארצנו" ימשיכו בכל הכוח בדרישתם לקיום בחירות מיידיות, כדי שניתן יהיה להעמיד בראש המדינה הנהגה אחראית יותר, שתפעל לתיקון העוול ותחזיר למרכז את ערכי היסוד הראויים. לא נרפה מהמאמצים עד שנשיג חקיקה של חוק גיוס שוויוני ומקיף לכל תלמידי הישיבות, ללא יוצא מן הכלל. זהו צו השעה.

מדינת ישראל ניצבת בפני סכנות קיומיות חמורות, ורק כאשר כולם יתרמו את חלקם, ללא העדפה של מגזר זה או אחר, נוכל לעמוד באתגרים הכבירים שניצבים לפתחנו. רק כך נצליח לחזק מחדש את החוסן הלאומי ולהניח בסיס איתן לעתיד בטוח יותר לכולנו ולשיקום החברה הישראלית.

הפגנת חרדים נגד גיוס לצה''ל, אפריל 2024 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד גיוס לצה''ל, אפריל 2024 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אנו נערכים לסדרת צעדי מחאה ופעולות ציבוריות שיביאו את דרישותינו אל הכותרות ואל סדר היום. לא נשקוט עד שהצדק והשוויון ינצחו. כי רק מאבק נחוש על הערכים הנכונים יוכל להחזיר לחברה שלנו את הלכידות, האמון והתקווה לימים טובים יותר.

הכותב הוא מנכ"ל מטה המאבק ״חופשי בארצנו": (לפני כשבוע וחצי, חזר שוורץ משירות מילואים שני מאז השביעי באוקטובר)