בתאריך 12 ביוני 2024 פורסמו תוצאותיו של הסקר השלישי מתחילת המלחמה שערך הד"ר חליל שקאקי העומד בראש "המרכז הפלסטיני למדיניות ולמחקר" (PSR). סקרים קודמים נערכו בדצמבר 2023 ובמרץ 2024. 

הרכבת יצאה מהתחנה: התהליך בדרך לפיזור הכנסת ה-25 התחיל
המשבר מחריף: תיאסר כניסת ישראלים לתערוכת הנשק בצרפת

הסקר נערך הן בקרב אוכלוסיית עזה והן בקרב תושבי הגדה המערבית וכלל 1570 נסקרים. בעזה נסקרו יותר מ-75 קהילות מתושבי רפיח, חאן יונס, אל מוואסי, דיר אל בלח ואזורים נוספים במרכז הרצועה, כולל במרחבים ההומניטאריים. 

התוצאות בחלוף שמונה חודשים של מלחמה, מעניינות. עם סיומו הקרוב של שלב המאמץ הצבאי העצים ברפיח, מאפשר כמה תובנות ייחודיות שניתן ללמוד כבסיס לגיבוש המדיניות הישראלית בשלבים הבאים (ובראשן - הגיע הזמן לטפל במרכיב האזרחי בעזה ולפעול כנגד כלל מרכיבי המשילות של חמאס).

  • התוצאות לישראל היו טובות יותר בחלק מהשאלות בסקר הקודם (לפני שלושה חודשים).
  • התמיכה הגבוהה בחמאס נשמרת.  
  • יש שוני משמעותי בין תושבי עזה לתושבי הגדה המערבית. תושבי הגדה קיצונים יותר כלפי ישראל - אחוזי התמיכה בחמאס ובמתקפת ה-7 באוק' בגדה "מרקיעי שחקים" לעומת אחוזים גבוהים אבל בהחלט לא מרקיעי שחקים ברצועת עזה. 
  • אחוז גבוה מהפלסטינים מעריך שהמערכה תסתיים בניצחון חמאס אבל דווקא בעזה ניתן לזהות ירידה משמעותית באחוזים הסבורים כך (אם כי הם עדיין גבוהים – כמעט 50 אחוזים). בהתאמה ניתן גם לזהות כי בהעדפות לגבי השולט בעזה ביום שאחרי בעוד שבגדה מעדיפים את חמאס בשיעור גבוה של 70 אחוזים, הרי שבעזה שיעור המעדיפים את חמאס כשולט ביום שאחרי עומד על 46 אחוזים בלבד. 
  • רוב מובהק של הפלסטינים מאשימים את ישראל במצב בעזה.
  • יש תמיכה של מחצית מהפלסטינים במאבק המזויין מול ישראל כדרך להביא פתרון לסוגיה הפלסטינית. המו"מ זוכה לתמיכה של רבע בלבד. 
  • בקרב הפלסטינים שלא צפו בסרטונים מה-7 באוק' יש רוב מוחלט (96 אחוזים) לטענה לפיה חמאס לא ביצע פשעי מלחמה. 
  • יש התנגדות משמעותית של 75 אחוזים מהפלסטינים לכוח ערבי שישלוט ברצועה. 
  • יש שיפור משמעותי במצב ההומניטארי בעזה מאז הסקר הקודם במרץ. 
  • קיימת ירידה בתמיכה לפתרון שתי המדינות. 

כצפוי, הנתונים לעומתיים כלפי ישראל, אבל אני בוחר לדלות מהם את הנקודות החיוביות בראייתי שיקבלו משנה תוקף עם תום שלב המאמץ הצבאי העצים ברפיח.

  • אוכלוסיית עזה פחות קיצונית מהצפוי. המשמעות: ניתן להפעיל עליה כלי השפעה. 
  • חמאס חזק פחות דווקא בקרב העזתים מאשר בקרב הפלסטינים תושבי הגדה ורק מחציתם מעריכים שינצח בסיום המלחמה - 
    המשמעות: יש פוטנציאל להחליפו כשלטון אזרחי בהינתן חלופה שתצליח לסחוף אחריה את העזתים.
  • הרשות הפלסטינית זוכה לאחוזי תמיכה מעטים. המשמעות: החיבור אליה עשוי לפגוע בלגיטימציה הפנימית לסידור היום שאחרי. 
  • אין בכלל לגיטימציה לכוח ערבי שישלוט ברצועה. המשמעות: אם רוצים כזה, צריך להתחיל למצב אותו בתודעה הפלסטינית כבר מנקודת הזמן הנוכחית. 
  • אונר"א (ולא חמאס) מזוהה כגורם האזרחי השולט ברצועה ע"י יותר ממחצית מהנסקרים. המשמעות: אם ישראל רוצה להתחיל לשלוט אזרחית ברצועה, עליה לדאוג דווקא להחלפה של אונר"א בהקדם (אונר"א מתופעלת בשטח ע"י חמאס ופעילי חמאס מועסקים שם בשכר) - אולי לבחון הכנסת ארגוני סיוע הומניטאריים אחרים שאינם מהאו"ם (יש רבים כאלו בעולם).
  • נראטיב ה-7 באוק' - רוב הציבור הפלסטיני אינו מכיר בפשעי המלחמה שביצע חמאס. המשמעות: יקשה לחולל היפוך בשעת הקהל העזתית כלפי חמאס בהיעדר תזכורת לפשעיו של חמאס שראוי לחדש אותה במאמץ תודעתי דווקא בעיתוי הנוכחי, כשרבים מתושבי הרצועה חוו את שלטון הפחד של חמאס ברצועה דווקא במהלך המלחמה.

בשורה התחתונה, למרות פרק הזמן שחלף מתחילת המלחמה ועל אף "הסבל" הפלסטיני, עמדות הציבור הפלסטיני נותרו בעינן. עם זאת, התמונה אינה שחור או לבן ולא ציפינו שיגדל בעזה דור של חובבי ציון.

דווקא מבט קצת יותר מעמיק לתוך נתוני הסקר, חושף ניואנסים רבים, שאותם ישראל יכולה לנצל, במיוחד עתה כשברור כי ברמה האסטרטגית שלב המאמץ הצבאי העצים לקראת סיום וכי נכון וחיוני שיחליף אותו שלב המאמץ האזרחי מול שלטון חמאס המחייב עבודה רבה מול ועם האוכלוסיה בעזה.

1. מתקפת ה-7 באוקטובר

כ-70 אחוזים סבורים כי החלטת חמאס לצאת למתקפת ה-7 באוק' הייתה מוצדקת (שני שלישים מהפלסטינים). בקרב העזתים יש דווקא ירידה - 57 אחוז סבורים כך (לעומת 71 אחוז בסקר הקודם).

2. מי צפוי לנצח במלחמה

כמעט שני שליש מהפלסטינים הנסקרים צופים שחמאס ינצח במלחמה (עלייה של 4 אחוזים מאז הסקר הקודם  במרץ) עם זאת, גם כאן רואים תוצאות אחרות בקרב העזתים הנסקרים-  רק 48 אחוזים צופים שחמאס ינצח (ירידה של 8 אחוזים מהסקר הקודם). בעוד שאין כמעט אדם בגדה המערבית הסבור שישראל תנצח, דווקא  בעזה - רבע מהעזתים סבורים שישראל היא זו שתנצח במלחמה.

תיעוד הכוחות ברגעי העברת החטופים (צילום :דובר צה"ל)

3. שליטה בעזה לאחר המלחמה

רוב הפלסטינים תושבי הגדה המערבית סבורים שחמאס יישאר בשלטון, בעוד שיותר עזתים בהשוואה לסקר הקודם סבורים שחמאס לא יישאר בשלטון ביום שאחרי.

4. פריסת כוחות ערביים ברצועת עזה

התנגדות של שני שלישים מהציבור הפלסטיני  ועלייה מ-70 אחוז בסקר הקודם ל-75 אחוזים המתנגדים לכוח מסוג זה.

5. תמיכה פוליטית פנים פלסטינית

התמיכה בחמאס עלתה ל-40 אחוזים בעוד התמיכה בפתח זוכה ל-20 אחוזים בלבד.

6. השיטה המועדפת להנעת התהליך הפוליטי וסיום "הכיבוש הישראלי"

יותר ממחצית הנשאלים בחרו במאבק מזויין ורק רבע בחרו במו"מ. בעזה נסקרה עלייה משמעותית (17 אחוזים) בתמיכה במאבק מזויין.

7. מצב הומניטארי ברצועה

64 אחוז מתושבי הרצועה טוענים שיש להם מספיק מזון ליום או יומיים וזה שיפור משמעותי לעומת הסקר הקודם שבו רק 44 אחוזים מהנשאלים ענו שיש מספיק מזון ברשותם ליום או יומיים.

8. זהות הגורם השולט אזרחית בעזה בעיתוי הנוכחי

53 מהנסקרים טענו שמדובר באונר"א, 17 אחוזים הממשלה המקומית ו-11 אחוזים ארגונים בינ"ל.

9. זהות הגורם האחראי למצב בעזה

63 אחוזים סבורים שמדובר בישראל, ורק 8 אחוזים מטילים את האשמה על חמאס (10 אחוזים בקרב תושבי הרצועה).

10. חמאס ביצע פשעי מלחמה

בקרב מי שצפו בסרטונים החלוקה היא סביב ה-50 אחוז שטוענים שחמאס לא ביצע לעומת אלו שכן. בקרב אלו שלא צפו בסרטונים 96 אחוזים מהנסקרים טוענים שחמאס לא ביצע פשעי מלחמה. 

11. העדפות לגבי השולט ברצועה ביום שאחרי המלחמה

71 אחוזים מתושבי הגדה המערבית מעדיפים את חמאס לעומת "רק"  46 אחוזים מתושבי הרצועה. רק 11 אחוז מתושבי הגדה מעוניינים ברשות הפלסטינית לעומת 24 אחוז מתושבי הרצועה.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן (צילום :דובר צה"ל)

12. תמיכה בפתרון שתי המדינות

בעוד שבסקר הקודם שנערך במרץ 2024  אחוזי התמיכה היו גבוהים יותר (בעזה גבוהים משמעותית – 62 אחוז מהנשאלים), הרי שכעת התמיכה בפתרון הזה חזרה לנתוני העבר, ירדה משמעותית ועומדת כיום על שליש בלבד מתושבי הגדה ושליש מתושבי הרצועה. 

סא"ל במיל' עמית יגור הוא לשעבר סגן ראש הזירה הפלסטינית באגף התכנון בצה"ל ובכיר לשעבר במודיעין זרוע הים