האם לאזרחי ישראל באמת מגיעות תשובות על מחדלי השבעה באוקטובר? אם נשאל כל אדם ברחוב, הוא יענה באופן חיובי. חד משמעית. המחדל העצום הזה שגבה חיי ישראלים רבים כל כך באכזריות רבה כל כך דורש מהגופים האחראיים למסור לנו דין וחשבון.

אבל כשמסתכלים על התנהלות צה"ל ושב"כ, לא בטוח שהתשובה חיובית. כלומר, התשובה חיובית, אבל השאלה אם מי שמבצע את הביקורת מקובל על הגופים המבוקרים או לא. במקרה שהגוף המבקר הוא מבקר המדינה, התשובה היא לא בא' רבתי. אסור לבקר את צה"ל ושב"כ באמצע לחימה.

משה שרביט לבג"ץ: אין לכם סמכות לדון בהריסת החווה שלי ביו"ש | פרסום ראשון
פעם נוספת: בג"ץ מוציא צו על תנאי נגד שר בממשלה

קבינט המלחמה אפריל 2024 (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)
קבינט המלחמה אפריל 2024 (צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון)

ולמה? למה באמת למעלה מחצי שנה לאחר המחדל האיום הזה עדיין אי אפשר להעביר ביקורת על צה"ל ושב"כ? אף אחד לא יכול לדעת. צה"ל ושב"כ גיבשו מסמך סודי, שקובע שאסור למסקר המדינה להעביר עליהם ביקורת – אבל אפילו מבקר המדינה, שמחזיק בסיווג הביטחוני הגבוה ביותר שיש, לא יכול לדעת מה יש באותו המסמך. למה? ככה.

האירוע הזה באמת הזוי. חוק יסוד קובע שמבקר המדינה מחזיק בסמכות להעביר ביקורת. כן כן, חוק יסוד. אבל לצה"ל ולשב"כ זה פחות מתאים. למרות שצה"ל התחיל בתחקור פנימי של אירועי השבעה באוקטובר, אסור למבקר המדינה להעביר ביקורת אמיתית, חיצונית ובלתי תלויה. וזה לא שיש נקודות רגישות ספציפיות שלהן צה"ל ושב"כ מתנגדים. ההתנגדות היא לביקורת של המבקר באופן גורף.

הרמטכ''ל הרצי הלוי וראש השב''כ רונן בר בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי וראש השב''כ רונן בר בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)

ובג"ץ? בג"ץ מאפשר את האירוע ההזוי הזה ומקפיא את הביקורת של מבקר המדינה על צה"ל ושב"כ, בגלל עמדה של הגופים הללו – אותה הם מסתירים אפילו ממבקר המדינה עצמו. מדובר באירוע הזוי בכל קנה מידה. ממתי גוף מבוקר יכול לבלום ביקורת של מבקר המדינה? מכוח איזה חוק? איפה החרדה לקדושתם של חוקי היסוד? רק תדמיינו מה היה קורה אם נתניהו היה מתנגד לביקורת של מבקר המדינה בגלל המלחמה.

ובינתיים, כשמצד אחד היועמ"שית מציגה את העמדה כי יש להקפיא את הביקורת של מבקר המדינה על השבעה באוקטובר בכל הנוגע לצה"ל ושב"כ, מהצד השני היא מקדמת הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי השבעה באוקטובר.

שבעה באוקטובר (צילום: אמנון ארד)
שבעה באוקטובר (צילום: אמנון ארד)

לא ברורה הלוגיקה. איך יכול להיות שמצד אחד אסור להעביר כרגע ביקורת על צה"ל ושב"כ כשהגוף המבקר הוא מבקר המדינה, אבל כן אפשר לחקור את אירועי השבעה באוקטובר באמצעות ועדת חקירה ממלכתית? העמדה הזאת גורמת לאיזה חשד כלשהו, שאולי אולי, היועמ"שית מאוד מעוניינת שמי שיבדוק את אירועי השבעה באוקטובר תהיה ועדת חקירה ממלכתית – ולא מבקר המדינה.

ומה עם סמכות מבקר המדינה שמעוגנת בחוק יסוד? מה עם כך שוועדת חקירה ממלכתית עוד לא קמה ולא ברור מתי תקום – אבל מבקר המדינה כבר כאן, עובד ופועל בשביל לתת תשובות לאזרחי ישראל על המחדל העצום הזה ושלאזרחי ישראל מגיעות התשובות? מה עם העובדה שגם אם תוקם ועדת חקירה ממלכתית היא לא יכולה להגביל את סמכות מבקר המדינה, שכאמור מעוגנת בחקיקת יסוד?

הרלמטכ''ל הרצי הלוי וראש השב''כ רונן בר בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)
הרלמטכ''ל הרצי הלוי וראש השב''כ רונן בר בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)

אז האם לאזרחי ישראל באמת מגיעות תשובות על מחדלי השבעה באוקטובר? לא בטוח. תלוי מי הגוף המבקר. אם הוא נוח לגופים המבוקרים שהמחדל קרה במשמרת שלהם. אם זה מתאים להם עכשיו או אחר כך. ביקורת פנימית הצבא יכול לעשות, אבל ביקורת של מבקר המדינה? כזאת שתביא לציבור תשובות על האירועים הנוראיים של השבעה באוקטובר?

לפחות כרגע, תמשיכו לחלום.