התוצאות של החודשים האחרונים, לימדו אותנו, כי ככל הנראה, גם במדינת ישראל וגם ארה"ב אין הבנה והכרות לאופן שבו הצליחו ארגונים פרו-פלסטיניים לנטוע את עצמם עמוק בלב האקדמיה האמריקאית.

ההפגנות הפרו-פלסטיניות ניצחו: קולומביה מבטלת את טקס הסיום

בחודשים האחרונים נחשפנו לעוצמות הפעילות הזו. במשך עשרים השנים האחרונות, תאי ה-SJP (סטודנטים למען צדק בפלסטין) בארה"ב הצליחו לבנות רשת צפופה של כ-200 תאים לאורכה ולרוחבה של האקדמיה האמריקאית ברחבי המדינה. התאים הללו, המורכבים מסטודנטים
מקומיים, פועלים כקבוצות גרילה מודרניות לקידום מטרות פרו-פלסטיניות. ה-SJP הוא ארגון סטודנטיאלי פרו-פלסטיני המוביל קמפיינים במוסדות אקדמיים ברחבי ארה"ב, במטרה לקדם מודעות וזכויות לפלסטינים.

ב-10 באוקטובר, תאי ה-SJP הובילו את "הפגנות הזעם" באוניברסיטת הרווארד, מחאה גדולה שהביאה לתשומת לב ציבורית רחבה ולדיון בנושא. אחת הטכניקות המרכזיות בהן הם משתמשים היא קול ההמון או באנגלית- Phone Banking, המאפשרת להם להשפיע ישירות על מקבלי ההחלטות בקמפוסים ובממשל המקומי והפדרלי. מי שמובילה את טכניקת קול ההמון היא חברה שנקראת Beautiful Trouble.

נסרין חג' אחמד, לדוגמא, מתנוססת באתר האינטרנט של הקבוצה כפעילה פרו- פלסטינית, מארגנת ומייסדת שותפה של Ahel.org. המאמנת ומדריכה אנשים וארגונים להריץ קמפיינים. השימוש בטכניקת קול ההמון בתאי ה-SJP מאפשר להם לארגן שיחות טלפוניות מרוכזות למקבלי ההחלטות במטרה להפעיל לחץ ישיר על גורמי כוח ולקדם מטרות פרו-פלסטיניות.

בעזרת האפליקציה, התאים מצליחים להניע פעילות של סטודנטים פרו-פלשתינאיים, שיוציאו את השיחות הללו באופן מרוכז ומסודר, מה שמגביר את יעילות הקמפיין. האפליקציה מספקת כלים לניהול השיחות, תסריטים מוכנים ונתוני קשר, ומאפשרת לפעילים לתקשר עם מקבלי ההחלטות בצורה מאורגנת ואפקטיבית.

אחד המקרים הבולטים לשימוש בטקטיקת קול ההמון הוא הקמפיין של פעילי BDS בירדן נגד עסקת ייבוא גז טבעי מישראל. הקמפיין, שפעל תחת השם "אל'אורדון תוקעת", נועד למנוע מהממשלה הירדנית לחתום על הסכם ייבוא גז מישראל. פעילי ה-BDS פרסמו קריאה לפעולה וביקשו מהתומכים שלהם להתקשר לחברי הפרלמנט ולדרוש מהם להכריז על התנגדותם לעסקה. במשך חמישה ימים התאספו חברי הקמפיין במקום אחד וביצעו שיחות, והתוצאות הוכרזו באינטרנט בזמן אמת.

הכוח של קול ההמון טמון ביכולתו לגייס מספר רב של אנשים לפעולה מרוכזת, אשר יכולה לשנות את מהלך הדברים. השימוש בטקטיקה זו בארה"ב, על ידי תאי ה-SJP ובמקומות נוספים בעולם, מאפשר לפעילים לקדם את מטרותיהם בצורה אפקטיבית ולגרום לשינוי ממשי במציאות הפוליטית והחברתית.

בנקודות רבות, הטקטיקה הזו מהווה חלק מרכזי במאבק של תנועות פרו-פלסטיניות בארה"ב, המסוגלות להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות ולשנות את מדיניות הציבורית. באמצעות טכניקה זו, המלווה בפיתוחים טכנולוגיים חדשניים כמו האפליקציה שבה עושה נסרין חג' אחמד ואחרים, מצליחים פעילים פרו-פלסטינים להשיג הישגים משמעותיים במאבקם.


לסיכום, קול ההמון מהווה כלי מרכזי ואפקטיבי בידי תנועות פרו-פלסטיניות כמו ה-SJP, המאפשר להן להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות ולהשפיע על המדיניות הציבורית הן בקונגרס והן בממשל. הטקטיקה הזו, המבוססת על פיתוחים טכנולוגיים חדשניים והנחיה מקצועית, מצליחה לשנות את המציאות הפוליטית והחברתית בארה"ב ובמקומות נוספים בעולם.

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה ובעל ההסכת "אמריקה בייבי".