בין כלל אירועי אתמול - ההתכתשויות, הניגוחים, העימותים וחילופי המהלומות בתוך הקואליציה, מה שסימן את שינוי המגמה היה סרטון קצר שרה"מ נתניהו צילם ופרסם במהלך היום. בהודעה שארכה פחות מדקה, פנה נתניהו לכל השותפים הקואליציוניים ולא רק ביקש, אלא דרש להתאפס ולא לסכן את הקואליציה.

"קרע פומבי": בכירים בבית הלבן נגד נתניהו והסרטון | דיווח

הנאום הקצר הזה מסמן כי החוש הפוליטי המפותח של נתניהו זיהה סכנה ממשית לנפילת ממשלתו והפעיל את מערכת ההתראה. סימני התפוררות הקואליציה לא התחילו אתמול, גם לא שלשום. הליכי ההתדרדרות נמשכים זה שבועות. האיום מכיוונו של איתמר בן גביר, שהיה רדום בתקופה האחרונה, חזר למרכז הבמה ואף התעצם.

בן גביר, פוליטיקאי מיומן שניחן ברגישות חדה מאוד לתזוזות פוליטיות, מרגיש שהסירה התחילה להתנדנד ואולי כבר עלתה על המסלול בדרך לישורת האחרונה. גם חברי כנסת מהליכוד מרגישים היטב את תנודות הסירה. גם להם לוחש החוש הפוליטי כי זה הזמן לחשוב על הפריימריז ופחות על המשמעת הקואליציונית.

האירוע שהעצים את המגמה והגביר את עוצמת התנודות הוא סערת חוק הרבנים. ההתעקשות של יו"ר ש"ס אריה דרעי לקדם את מה שלא ניתן לקידום במצב הפוליטי והחברתי הקיים, ומנגד ההתעקשות של נתניהו שלא להיכנע ללחץ הכבד של השותף הוותיק - זהו בהחלט האירוע הכי משמעותי, יותר מכל השאר.

הקואליציה טרם הגיעה לסופה וטרם ברור כמה זמן ייקח לה. מה שכן הגיע לסיום הוא הברית האסטרטגית בין נתניהו לדרעי. הייאוש, על גבול התסכול, שמאפיין את דרעי לאורך כל ימי קיומה של הממשלה הנוכחית סוף סוף הבשיל לכדי פעולה. נראה שיו"ר ש"ס הגיע למסקנה שאין למה לחכות, אין על מה לבנות ולאן לשאוף במסגרת הקונסטרוקציה שזכתה לכינוי "גוש ביבי".

לא תפקיד שר, לא חוק דרעי 1 ולא חוק דרעי 2, לא דיל רבנים ראשיים ואפילו לא חוק רבני ערים. אין שום דבר שאותו מפלגת ש"ס יכולה להביא לבוחריה כהישג אמיתי. מההבנה הזאת ועד לפעולה אקטיבית בהחלט ייקח לו זמן, לאריה דרעי. גם לא בטוח שירצה לקחת חלק פעיל בהפלת הממשלה.

התחנה שאליה הגיע הממשלה בימים אלה היא עדיין לא סוף המסלול, אך בהחלט צומת בדרך לשם. האופוזיציה מנצלת את אי־היציבות כדי לשכנע את כל מי שמתנדנד שהאופק האמיתי מחכה בצד השני של המתרס. "כל מה שלא תקבלו בממשלת נתניהו, כי כל צעד קטן שלה היום נתקל במחאה גדולה - תקבלו בממשלה שתקום אחריו ובלעדיו, כי הקרדיט שיהיה לה יהיה גדול פי אלף ממה שנשאר מהקרדיט הציבורי שפעם היה לממשלה הנוכחית".

המסר שנתניהו ינסה בכל כוחו להעביר מעכשיו והלאה לשותפים המתנדנדים, ובראשם החרדים יהיה: "אל תאמינו לאופוזיציה. היא מוכנה להבטיח לכם את העולם כולו, כל עוד היא מאוחדת סביב מטרת העל - להפיל את ממשלת נתניהו. אחרי המעשה, תראו שנשארתם ללא כלום".

נתניהו ידוע כאדם משימתי ברמה קיצונית. אם וכאשר הוא לוקח משימה כלשהי כפרויקט, יש להעריך שיעשה מאמץ מקסימלי כדי להצליח בה. נראה שאתמול נתניהו לקח את הצלת ממשלתו כפרויקט. אם יצליח - זה אומנם לא מבטיח בחירות במועדן, אך בהחלט עשוי להאט את הקריסה הצפויה.