אם תייר מסתובב בימים אלה לתל אביב בשעת ערב חביבה, יחשוב הוא שאנו מדינה מאוד מוזרה. ברחוב דיזנגוף מקומות הבילוי הומי אדם, בפאב הסמוך מוקרן על מסך גדול משחק מהיורו – אליפות אירופה בכדורגל לנבחרות.

בשדרות שאול המלך, ברחבת התיאטראות, נוהר קהל רב להצגות שממשיכות לרוץ, וכמה מטרים משם, בכיכר החטופים, מפגינים בני המשפחות בדרישה להשבת יקיריהן השבויים בעזה. ברחוב קפלן הסמוך מתקיימת הפגנת ענק נגד הממשלה בשל חוק ההשתמטות מגיוס של תלמידי הישיבות.

הפגנה להחזרת החטופים בתל אביב 8.6.24 (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה להחזרת החטופים בתל אביב 8.6.24 (צילום: אבשלום ששוני)

כל זאת מתרחש בעוד הלחימה בדרום ובצפון נמשכת, יישובי הצפון נטושים, מופגזים ונהרסים, ועשרות אלפי מפונים גולים מחוץ לבתיהם בבתי מלון ברחבי הארץ. בטלוויזיה מוקרנים משדרי אקטואליה העוסקים במלחמה, בקרבות, בהרוגים, בחטופים ובהריסות היישובים – בצד תוכניות ריאליטי שבהן רוקדים, שרים ומבשלים.

יאנה יוסף ב''רוקדים עם כוכבים'' (צילום: צילום מסך קשת 12)
יאנה יוסף ב''רוקדים עם כוכבים'' (צילום: צילום מסך קשת 12)


האם כך נראית מדינה נורמלית? האם המשך השירה והבילויים בימים אלה של מלחמה הוא ביטוי של אטימות, נתק חברתי וחוסר התחשבות בעשרות אלפי משפחות החיות בסיוט מתמשך – או דווקא עדות לחוסן לאומי?

המציאות המטורפת שבה אנו חיים כבר מימי קום המדינה מחייבת הסתגלות וכוח עמידה שלא מאפיינים חברות אנושיות במדינות אחרות, שהרי "בכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו".

למרות הכל, הצליחה מדינת ישראל להקים בלב המזרח התיכון מה שנהוג לכנות "וילה בג'ונגל" – חברה דמוקרטית, מערבית ומודרנית, שהעמידה הישגים מדעיים, טכנולוגיים ותרבותיים מן המובילים בעולם. זהו הישג אנושי אדיר, בעיקר בהתחשב בתנאים ובמגבלות שהסביבה הגיאופוליטית מעמידה בפנינו.

דגל ישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
דגל ישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אחראית לכך בין היתר הרוח הישראלית המיוחדת, פרי האמונה החזקה בצדקת הדרך והתקווה רבת־השנים שגם הצלחנו במידה רבה להגשימה. רוח ישראלית זו כוללת גם את הישירות, החספוס על גבול החוצפה, את היוזמה והדמיון היצירתי, ומילים כגון "דווקא", שלא קיימות בשום שפה אחרת בעולם.

כותבת נעמי שמר בשירה "חבלי משיח": "כאשר אני סופג מכה אחר מכה, וכשרע לי וכשמר לי אז אני דווקא, שר לי כך, שר לי כך". את הרוח הזאת צריך לשמר ולטפח, כי בסופו של דבר היא השומרת עלינו.

באחת ההפגנות של האומנים נגד תת־התקצוב הממשלתי בענף התרבות, נשמעה הססמה: "אומנות – או נמות". ואכן, מימי ראשית הדרך ליוותה היצירה האומנותית את המאבק הציוני, נתנה לו ביטוי והעלתה את המורל הלאומי.

מעצר בהפגנה לשחרור החטופים 8.6.24 (צילום: אבשלום ששוני)
מעצר בהפגנה לשחרור החטופים 8.6.24 (צילום: אבשלום ששוני)

תשאלו את הרבי מקרלין. בסרט "הטל צל ענק", המספר על דמותו של הקולונל היהודי־אמריקאי דוד מיקי מרכוס, שהגיע בהתנדבות לסייע לנו במלחמת העצמאות, לוקחים אותו מארחיו להראות לו אימונים של הפלמ"ח ב"נשק סודי", ולהפתעתו הוא מגלה לוחמים ולוחמות הרוקדים במעגל של הורה מסביב למדורה.

זהו גם הרעיון העומד בבסיס הקמתן של הלהקות הצבאיות, שתרומתן לזמר העברי הייתה ראשונה במעלה, עד שהרמטכ"ל רפאל איתן (רפול) פירק אותן בצעד הרסני ואומלל.

רפאל איתן (רפול) (צילום: יעקב סער לע''מ)
רפאל איתן (רפול) (צילום: יעקב סער לע''מ)

זכורה לכל הסצינה המפורסמת מסרטו של אבי נשר "הלהקה", שבה מגיעה להקה צבאית במלחמת ההתשה לבונקר במוצב על גדות התעלה ומצליחה להפיח חיים בלוחמים השפופים והמדוכאים.

ללא כל ספק, התרבות והזמר תרמו רבות להעלאת המורל הלאומי ולשמירת שפיותנו בימים הקשים ביותר. אין זו בריחה מן המציאות, המורל הוא נדבך חשוב בבניין החוסן הלאומי. רבי אהרון מקרלין נהג לומר כי "שמחה אינה מצווה, אבל יכולה להביא את האדם לקיים את כל המצוות כולן. עצבות אינה עבירה, אך היא עלולה להביא לידי כל העבירות כולן".

השמחה היא סולם ההיחלצות ממצבים קשים, היא אחותן של התקווה והאמונה, ומאפשרת לנו להמשיך לתפקד גם כשקשה, גם כשעצוב. לא בכדי בחרו להצמיד את יום העצמאות ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, למרות הקושי הנפשי העצום לעבור מאבל לשמחה.

ההיגיון מאחורי ההחלטה היה שיש להכיר ולתת כבוד לקורבן הנופלים והמשפחות על מזבח עצמאותנו, הן בהתייחדות עם זכרם וזכר גבורתם והן בהוקרה ובחגיגת עצמאותנו וההישגים שאליהם הגענו במדינתנו בזכות הקרבתם.

גיא זוארץ ולירון ויצמן, האח הגדול 2024 (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
גיא זוארץ ולירון ויצמן, האח הגדול 2024 (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

השמחה והמוזיקה הן גם הרפיה לצורך מנוחה וטעינת המצברים הנפשיים. נשאל פעם קרדיולוג כיצד יכול הלב לעבוד עשרות שנים בלא שיפסיק פעם אחת למנוחה.

ענה הרופא שהלב דווקא מבצע הפוגות כל הזמן, שהרי על כל פעימה שהיא פעולת ההתכווצות של שריר הלב לצורך הזרמת דם בעורקים, ישנה מיד הרפיה, שבה השריר אוסף כוח לפעימה הבאה. החיים הם ריצה למרחקים ארוכים, והפוגות להרפיה דרושות להבטחת החמצן לריצה. זהו בין היתר תפקידה של השמחה.

אין זה מייתר כמובן את הצורך לנהוג ברגישות ובהתחשבות אל מול נוכחותו המתמדת של השכול בחיינו. לכן טוב עשו לדוגמה תוכניות כגון "רוקדים עם כוכבים", שבערבים של ימים קשים במיוחד השהו את שידור התוכנית מתוך כבוד והזדהות עם האבל הלאומי וצער המשפחות.

רקדני רוקדים עם כוכבים 2024 מבצעים את ״הוריקן״ (צילום: צילום מסך מתוך רוקדים עם כוכבים קשת 12)
רקדני רוקדים עם כוכבים 2024 מבצעים את ״הוריקן״ (צילום: צילום מסך מתוך רוקדים עם כוכבים קשת 12)

דוגמה מרגשת במיוחד לחשיבות שיש בהמשך השירה והשמחה גם במציאות של עצב, ניתן לראות בערבי הזמר שמוביל הזמר אילן טל עם אדווה ויוסי גרושקה: "שירה עם ציבור". אדווה ויוסי הם הוריו של רס"ן טל גרושקה – מ"פ הנח"ל האגדי שנפל במלחמה.

טל ז"ל היה ידוע באנושיותו הרבה, וסוּפּר שבין היתר היה מורה לחייליו במסדר היציאה הביתה להוציא טלפונים ולהתקשר לומר "שבת שלום" לסבא וסבתא. טל היה גם איש מוזיקה כמו אביו, והוריו אדווה ויוסי חידשו את ערבי הזמר זמן קצר אחרי קומם מן השבעה, כשעל הבמה ניצב פוסטר גדול עם דמותו של טל בנם ובו הציווי שהותיר אחריו: "שתמיד נחייך!".

האופן מעורר ההערצה שבו בחרו ההורים השכולים להנציח את בנם הגיבור הוא ביטוי מופתי לבחירה בשמחת החיים כסוד כוחנו ועוצמתנו. כזאת היא גם משפחתו של הקצין הלוחם סרן שאולי גרינגליק ז"ל, שהתקבל לתוכנית "הכוכב הבא" אך נחלץ ללא היסוס לסייע לחבריו בלחימה בעזה ונפל שם בקרב.

משפחתו, שנהגה להופיע על הבמות בימי חייו של שאולי וביחד איתו ככוכב ההרכב, החליטה להמשיך להופיע אחרי מותו, כשהיא מממשת את מה שהיא רואה כצוואתו הרוחנית – "להפוך יגון לניגון".

ישראלים בבית קפה בתל אביב במלחמת חרבות ברזל (צילום: אבשלום ששוני)
ישראלים בבית קפה בתל אביב במלחמת חרבות ברזל (צילום: אבשלום ששוני)

שנאמר "אל לחיים למות עם המתים, על המתים לחיות עם החיים". המסר שהותירו לנו הנופלים הוא חד וברור, ובמילות שירו של חיים חפר: "לא נפסיק לשיר!".

הכותב הוא מנהל המרכז לקידום ההגינות בישראל