האם דו"ח המזון העולמי של האו"ם קבע לא מזמן (סוף אפריל) כי 577 אלף בני אדם מתקרבים לחרפת רעב בעזה? קבע גם קבע. המציאות, כך מסתבר, הפוכה. הפעם, כשהממצאים לא מסתדרים עם הנראטיב בשקט בשקט - ללא פרסום קולני (כדרכו של האו"ם או כדרכו של שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל כשמדובר בישראל), נפל דבר השבוע -  פרסום האו"ם, שצוטט בהרחבה בעולם, אינו אמין ואינו נכון. 

שני פרסומים שונים מהם אחד רשמי של ועדת בדיקה של האו"ם עצמו, קבעו מפורשות כי אין רעב ברצועת עזה, כשהם סותרים ומבטלים אזהרות ודו"חות רבים קודמים שהיו כר רחב להתנגחות בישראל בזירה הבינלאומית ובמוסדות האו"ם. The United Nations Famine Review Committee (FRC) שהיא הועדה הרשמית המרכזית של האו"ם לחקר רעב וביטחון תזונתי קבעה כי לא נמצאו ראיות לכך שיש רעב בעזה ואי לכך לא ניתן לקבוע שיש רעב.

עוד טענה הועדה כי לא רק שאין הוכחות לרעב או הרעבה, אף אין הוכחות למחסור במזון ולמחסור בקלוריות בצפון או בדרום הרצועה. במילותיה של הועדה: "ללא כל כוונה לטעון נגד הסבל שעוברים תשובי עזה לנוכח המלחמה, הועדה לחקר רעב וביטחון תזונתי אינה יכולה לאמץ את טענות הארגונים בנושא הרעבה ומחסור במזון בצפון הרצועה ובדרומה".

הדו"ח הזה, שנעטף במילים נוספות כדי לרכך את גודל הסתירה (כמו - אין זה אומר שאין סבל בעזה), מאשרר למעשה את הטענות הישראליות החוזרות ונשנות (כולל בדו"ח מיוחד של מתאם פעולות הממשלה בשטחים מסוף חודש מרץ) לפיהן אין רעב בעזה. אבל ובעיקר - סותר דו"ח של FEWS NET האמריקני  (גוף שהוקם ע"י הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי ומחלקת המדינה האמריקנית), שהזהיר (במרץ 2024) תוך שימוש במדד הסיווג המשולב לרמות ביטחון תזונתי המקובל ע"י הקהילה הבינ"ל (IPC) מפני רעב קיים ומתפתח בעזה. אזהרה זו צוטטה בהרחבה ע"י דוברים של האו"ם, כלי תקשורת וארגונים הומניטריים רבים שהזהירו ממוות המוני בעזה אם לא תוכרז הפסקת אש. 

שוק בעזה (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
שוק בעזה (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

הדו"ח החדש קובע מפורשות כי הדו"ח הקודם אינו סביר שכן הסתמך על "רבדים מרובים של הנחות והסקת מסקנות" שלא תאמו את הראיות שעמדו לרשות מחברי הדו"ח הקודם. קונקרטית, הוועדה דחתה טענות על רעב בצפון עזה בשל: עלייה משמעותית בזמינות המזון מחודש פברואר 2024 וכמעט 100 אחוז מהקלוריות היומיות הנדרשות היו זמינות עבור האוכלוסייה (לדברי מחברי הדו"ח - אפילו בחישובים שמרניים). 

בעיתוי זמנים דומה אך מקרי, פורסם בראשית חודש יוני גם נייר עבודה נפרד של אקדמאים מאוניברסיטאות ת"א, בן גוריון, העברית וחיפה, מומחי בריאות הציבור ממשרד הבריאות ומבתי החולים שיבא ושערי צדק שחקרו את המצב בעזה.  אמנם מדובר בטיוטת מחקר בלבד בשלב זה, אך המסקנה הברורה העולה ממנה היא שהתכולה התזונתית של הסיוע עולה על ההנחיות המקובלות בעולם בתחום ההומניטארי. החוקרים ניתחו את נתוני תנועת משלוחי הסיוע ביבשה ובאוויר בין ינואר לאפריל 2024 ואת נתוני מתאם פעולות הממשלה בשטחים. בממוצע נכנסו לעזה כ-3700 משאיות בחודש והמשקל של מוצרי המזון עלה ב-57 אחוז (וכך גם המגוון).

ואכן גורמים רשמיים בעזה מעידים כי החנויות מוכרות את כל סוגי המזון, וכי השווקים מלאים בסחורה וכי אין מחסור (גם לא בבשר ובפירות וירקות). כל זה מצטרף לדו"חות קודמים של האו"ם גם בנושא מספר ההרוגים בעזה, שבעקבותיהם פשטו בבירות המערב הטענות לרצח עם שמבצעת ישראל בפלסטינים. בפועל באמצע חודש מאי - OCHA  - המשרד לתיאום נושאים הומניטריים של האו"ם תיקן (בשקט) את הנתונים שפירסם אודות מספרי ההרוגים ברצועת עזה. לא היה זה תיקון של מה בכך - מספרי ההרוגים בקרב הנשים והילדים בעזה ירדו ב-50 אחוז. 

מועצת הביטחון של האו''ם אישרה החלטה להפסקת אש בעזה (צילום: רויטרס)
מועצת הביטחון של האו''ם אישרה החלטה להפסקת אש בעזה (צילום: רויטרס)

שני הדו"חות, גם זה בנושא הרעב וגם זה בנושא ההרוגים בעזה, חושפים טעות בחישוב של כמעט 50 אחוז. ברור שהפרש כזה, בשני דו"חות כה מהותיים, אינו טעות אלא כוונת מכוון. למעשה נחשפה כאן הטיה בוטה של האו"ם שהזינה את כלל המערכת הבינלאומית נגד ישראל החל מבית הדין הבינלאומי בהאג (שטען שישראל משתמשת בכוונה ברעב כשיטת מלחמה נגד האוכלוסייה בעזה), עבור במוסדות האו"ם, באיחוד האירופי, במדינות המערב, בהפגנות נגד ישראל באירופה וכלה בגילויי האנטישמיות החמורים שאנו עדים להם כבר חודשים והתואמים את אירופה של שנות ה-30 של המאה הקודמת. 

כל זה שירת את חמאס היטב בזירה הבינלאומית, ולמעשה היה חלק מרכזי בסל הכלים שהפעיל נגד ישראל – משפטית, כלכלית ותודעתית, באופן מוצלח. מצער אותי לומר, אבל האו"ם שאמור להיות גוף מקצועי ובלתי תלוי, משחק מזה זמן, ועכשיו זה גם מוכח עובדתית, משחק בלתי הוגן, שפוגע במדינת ישראל באופן מכוון ומסייע לחמאס בזירה הבינלאומית, ואני כמעט מתפתה לומר משמר לו את התקווה שהנה המערכה אוטוטו מסתיימת בשל לחץ בינ"ל על ישראל, והארגון יצליח להישאר על כנו בעזה. 

סברנו שאם נשלב את האו"ם בנעשה, ונאפשר המשך פעילות של אונר"א בעזה, הרי שלפחות יראה הארגון את המצב לאשורו. בפועל, הוכח שזה אינו המצב וכי הוא מעדיף להשתמש בנתוני משרד הבריאות הפלסטיני שבשליטת חמאס ולנהל מערכה נגד ישראל באמצעות דו"חות מוטים, שפגעו בישראל קשות בדעת הקהל העולמית. על כך, שוב לצערי, לא ניתן לעבור לסדר היום. 

ההמלצה הברורה והמידית היא לצאת בקמפיין רחב ומושקע שבו יש להציג בכל מקום את ההטיות הברורות של האו"ם הן בנושא הרעב והן בנושא ההרוגים בעזה (תוך השוואה להרג הבלתי נסבל שגרמו מדינות המערב וארה"ב בראשן במלחמותיהן במזרח התיכון). ההמלצה האסטרטגית הנגזרת מהתנהלות האו"ם - בלית ברירה, על ישראל להבהיר כי האו"ם בשורה של דו"חות, פרסומים והצבעות מגמתיות במלחמה הזו הוכיח שלא רק שאינו אובייקטיבי אלא גם פוגע מהותית בישראל, במוניטין, במעמדה בעולם ובלגיטימציה לקיומה. לכן, לצערנו, האו"ם אינו חלק מהפתרון אלא חלק מהבעיה, ולא יהיה עוד חלק מהמנגנון בעזה ובאיו"ש  ביום שאחרי.

רק צעד כזה יאפשר להתחיל לדחוק את שלטונו האזרחי של חמאס מהרצועה, ובמקביל גם לשלוט על הנתונים והמצב בעזה ולשקפם נאמנה כלפי חוץ ולא בדו"חות מוטים של האו"ם, שבינם לבין המציאות לא עומד דבר כפי שהוכח פעם אחר פעם. 

סא"ל במיל' עמית יגור הוא לשעבר סגן ראש הזירה הפלסטינית באגף התכנון בצה"ל ובכיר לשעבר במודיעין זרוע הים