כמו שני מתגוששים בזירה, שבמשך דקות רבות מנתרים בקלילות על רגליהם תוך שהם בוחנים זה את זה, שולחים אגרופים קדימה לעבר היריב ונסוגים, כמעין הכנה להתכתשות האלימה עד כדי הכרעה – כך נראים (בינתיים) חילופי המהלומות בגבול לבנון.

אנשי חיזבאללה משגרים מפעם לפעם רקטות וכטב”מים לשטחנו, צה”ל מגיב בירי מהאוויר, בסיכולים ממוקדים – אבל לכדי מערכה של ממש טרם התדרדרו העניינים. המצב מתחמם והולך. ההחלטה לצאת למלחמה של ממש טרם נפלה במערכת הביטחון שלנו. דיבורים על כך נשמעים בשפע. איומים, אזהרות למכביר, בבחינת “תחזיקו לי את הידיים, שאם לא כן אני משתולל”.

מטולה בהריסות (צילום: יוסי אלוני)
מטולה בהריסות (צילום: יוסי אלוני)

והיה כי הנצרות ישתחררו, לא תהיה זו מלחמה בין ישראל לארגון הטרור בלבד. זו תהיה מלחמה קשה, שבה בראש ובראשונה העורף הישראלי, ישראל שבין גדרה לחדרה, יספוג מהלומות טיליות קשות. המחיר עלול להיות קשה מאוד באבידות ובהריסות. למרות זאת, נראה שאבדה סבלנותה של ישראל, ולא יהיה מנוס מלעבור מתקיפות ספורדיות ומשפת איומים, ללחימה של ממש.

מלחמת לבנון השלישית. מה תעשה איראן במקרה שישראל תצא למלחמה כוללת? על כך השיב מומחה לענייני איראן: “אם מישהו יבנה ארבעה קירות, הוא לא ישים עליהם גג?”. חיזבאללה ממתין לקבלת אור ירוק מאיראן. הרי זו בנתה מערכת רב־זירתית במטרה להקיז את דמה של ישראל מכל גבולותיה, חוד החנית, לאחר שמוצתה תוקפנות חמאס בעזה, הוא עתה חיזבאללה.

תיעוד החיסול של מחבל חיזבאללה  (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד החיסול של מחבל חיזבאללה (צילום: דובר צה''ל)

מתקפת מאות הטילים ב־14 באפריל ששוגרו לעבר ישראל מאיראן – נכשלה, אבל האויב עצמו רואה בה הישג גדול, בבחינת “איננו פוחדים מישראל”. כפי ששמעתי מאותו מומחה, מבחינתם זה היה הישג, אינם חוששים עוד מעימות ישיר עם ישראל, הבינו שהם יכולים לפרוץ. בינתיים בעזה “הידיים ידי חמאס, הקול הוא של איראן”, וכך גם בצפון.

האיום האיראני הוא אמיתי. השאיפה של איראן היא להיות הדומיננטית באזור, ישראל היא גורם מפריע שיש לסלקו. השאלה היא עד מתי תימשך מלחמת ה”פרוקסיס” שלה - חמאס, חיזבאללה, החות’ים בתימן, המיליציות השיעיות בעיראק – בלי שאיראן עצמה תשלם את המחיר. מומחה אחר ששמעתי הסביר כי אומנם איראן מכתיבה לחמאס, אבל מי שקובעת לאיראן היא רוסיה הפוטינית.

יירוט טילים מאיראן 14 באפריל 2024 כפי שניתן לראות מאשקלון (צילום: רויטרס)
יירוט טילים מאיראן 14 באפריל 2024 כפי שניתן לראות מאשקלון (צילום: רויטרס)

“הציר הרוסי־איראני כבר מביא לכך שאנו בעיצומה של מלחמת עולם. רוסיה רוצה ליצור סדר גלובלי חדש”. הגבירה את ההסתה האנטישמית, אבל כדי לשמור על מעמד משפיע, מוכנה לדבר גם עם ישראל. היא תעניק גיבוי לאיראן בכל מקרה.

כנגד רוסיה ניצבת ארצות הברית, שרק לה היכולת לטפל באיראנים, אך ספק אם יש לה מוטיבציה לכך. האם ימנעו מאיראן, שכבר הגיעה להעשרה של 60% אורניום, מלעבור לגרעין צבאי? – זוהי שאלה השאלות. בכל אופן, מבטיחים באוזניי, והיה כי תיפתח מלחמה בצפון בין שביוזמת ישראל ובין שביוזמת חיזבאללה, ארצות הברית המחויבת לביטחון ישראל לא תשב בחיבוק ידיים, “תפתיע את איראן”.

ג'ו ביידן בנאום על העסקה המוצעת (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן בנאום על העסקה המוצעת (צילום: רויטרס)

הימים הבאים הם קריטיים לישראל, שעלולה להיקלע למלחמת אין־ברירה עם מחירים קשים בכל רחבי המדינה. במלחמת העולם הזאת אנחנו נהיה במוקד. יהיה עלינו לקחת את גורלנו בידינו, אבל לשם כך על כל חלקי העם להתעשת אל מול הסכנה האורבת לנו מכל עבר ולחדול מהמלחמות הפנימיות.

הן מבטאות בעיני האויב, שאינו מבין דמוקרטיה מהי, חולשה מובהקת, הזדמנות שיש לנצלה על מנת לממש את יעדיו האנטי־ישראליים. בראייה איראנית, ישראל כיום חלשה יותר, פגיעה יותר, שסועה יותר ונעדרת יכולת לממש פעולה לא רק בדרום לבנון אלא גם באיראן עצמה. ברור לכל כי ימים לא פשוטים לפנינו. אפילו גורליים, עד כדי הצבת גורל המדינה על כף המאזניים.

המתקפה של איראן על ישראל (צילום: רויטרס)
המתקפה של איראן על ישראל (צילום: רויטרס)

כדי לעבור אותם בשלום נדרשים כמה תנאים - מעבר למענה צבאי הולם שאכן יינתן לקרוב ולרחוק. על הממשלה להתמקד בעיקר, להתנער מכל עיסוק פוליטי־קואליציוני ומהתמקדות בנושאים שלא זו העת להקדיש להם זמן ותקציבים.

על הפרשנים למיניהם - במיוחד אלופי העבר - לחדול מלצייר באופן חסר אחריות את ישראל כמי שאין ביכולתה להתמודד בו בזמן בשתי זירות, ואולי אפילו בשלוש, כפי שזה קורה למעשה כבר עתה; על כל המפגינים והמוחים למיניהם, עם כל הביקורת ופרצי הזעם, ליטול פסק זמן ארוך עד שתחלוף הסכנה למדינה, וזה לא יקרה בשנה־שנתיים הקרובות.

האלפים בהפגנות החזרת החטופים, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
האלפים בהפגנות החזרת החטופים, תל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

בכל מקרה ובכל התפתחות, מצב המלחמה, הסכנה לביטחון ישראל, הם מאז ה־7 באוקטובר חלק בלתי נפרד מחיינו לתקופה ארוכה. ואם כל אלה לא יתעשתו – הפוליטיקאים, המשיחיסטים, חלקים מהתקשורת, המפגינים הבלתי נלאים – עליהם תחול האחריות להחלשת ישראל ולמלחמת קיום שכמותה טרם ידענו.