אירועי ה-7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל העלו את רמת הלחץ והחרדה והשפיעו לרעה על הציבור בישראל. בנוסף למגיפה של פוסט טראומה ודיכאון אנו עדים לעלייה חדה באחוז המעשנים, בעיקר בקרב האוכלוסיות הרגישות – הנפגעים הישירים של אירועי ה-7 באוקטובר, המפונים בדרום ובצפון, והחיילים בסדיר ובמילואים. כפועל יוצא מכך, נולד איום נוסף על חיי האזרחים שהפכו חשופים יותר לנזקי העישון. על פי סקר חדש של האגודה למלחמה בסרטן, שליש מהציבור מכיר מישהו שהתחיל לעשן או חזר לעשן, כאשר מחצית מהמקרים קשורים לשירות הצבאי. בנוסף, כ-40% מהמעשנים בישראל שינו את הרגלי העישון שלהם לרעה בעקבות המצב, כאשר 12% מהם חזרו לעשן ו-21% מהם מעשנים יותר. על פי הסקר, העלייה באחוז המעשנים בישראל הובילה לכך ש-25% מהישראלים מעשנים כיום, ו-94% מהם נחשפים לעישון פאסיבי המזיק לא פחות מעישון אקטיבי.

בדיון שהתקיים השבוע בוועדת הבריאות בכנסת הוצגו נתונים מדאיגים על היקף העישון בארץ. בסקר שערך משרד הבריאות עולה כי אחד מכל חמישה מבוגרים בישראל מעשן. הנתונים הקשים ביותר מגיעים מהמגזר החרדי והערבי, כאשר בקרב המגזר החרדי יש יותר מ-50% מעשנים וכ-40% מעשנים במגזר הערבי. סכנה נוספת שעולה מהסקר היא התרחבות מגיפת הסיגריות האלקטרוניות בקרב בני נוער וצעירים, כאשר הסיכון של נער שהתנסה בסיגריות אלקטרוניות להתמכר לסיגריה רגילה הוא פי ארבעה. בשל הנתונים הקשים שהוצגו בוועדה, משרת הבריאות התבקש להציע תכנית לאומית למניעת עישון, תוך שימת דגש על פתרונות יעילים לצמצום עישון בעקבות המלחמה ונוכח הנתונים הקשים במגזר החרדי והערבי, לצאת במסע הסברה ייעודי למגזרים אלה.

העישון גורם לתחלואה נרחבת - מחלות לב וכלי דם, מחלות קשות בדרכי הנשימה, סרטן ריאות וסוגי סרטן נוספים – ומוביל ליותר מ-8 מיליון מקרי מוות ברחבי העולם מידי שנה. הנתונים בישראל מדאיגים לא פחות, כאשר מידי שנה מתים כ-8000 אנשים כתוצאה מעישון. על רקע עובדות אלו, העלייה החדה באחוז המעשנים בעקבות המלחמה מעוררת דאגה של ממש, כשהחשש הגדול הוא שיהיה זינוק חד גם במספר האנשים שימותו כתוצאה מעישון. 

הסכנה הגדולה ביותר למעשנים היא העלייה בסיכון לחלות בסרטן ריאות. למעשה, 20% מכלל מקרי המוות הנגרמים בעקבות עישון קשורים לתמותה מסרטן ריאות. על פי ארגון הבריאות העולמי סרטן ריאות הוא הגורם המוביל למוות מסרטן ברחבי העולם ומדי שנה כ-1.3 מיליון אנשים מתים מהמחלה בטרם עת. גם בישראל, סרטן הריאה הוא גורם המוות מספר אחד מסרטן, בגברים ובנשים. בכל שנה מאובחנים כ-2,500 חולים חדשים בסרטן ריאות, וכ-1,300 חולים מתים מהמחלה מדי שנה. על פי המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות ישראל נמצאת במקום ה-45 מבין 50 מדינות עם השיעורים הגבוהים ביותר של סרטן. סרטן ריאות הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים (גברים יהודים – 11.7%, גברים ערבים – 18.4%) כאשר בקרב נשים סרטן ריאות הוא הסרטן השלישי בשכיחותו ועומד על 7.2%.

הנתונים המדאיגים הללו מצריכים מחשבה יצירתית שתסייע במיגור תופעת העישון והתחלואה הקשה הנגרמת בעקבותיה. מערכות הבריאות במדינה צריכות לעבוד בשני צירים: פיתוח של תכניות והשקעה לאומית במניעה וגמילה, ולא פחות חשוב מכך לדאוג לצמצום זמן האבחון של סרטן ריאה ולפעול להקמת תשתיות שיאפשרו אבחון מוקדם שבזכותו אפשר להציל חיים.

מניעת עישון על ידי חקיקה, הסברה וטיפול

מניעת העישון היא הפעולה החשובה ביותר שיש לקדם. מיגור וצמצמום אחוז המעשנים ישפיע באופן ישיר על רמת התחלואה הקשה ויוביל לפחות מקרים של מחלות קשות הגורמות לתמותה. איך עושים את זה? במגוון דרכים ועל ידי חשיבה מחוץ לקופסא. זה מתחיל באכיפת החקיקה למניעת עישון במקומות ציבוריים, פרסומים ועדכונים שוטפים על תופעת העישון במדינת ישראל ככלי אפקטיבי להסברה, ומניעה מוקדמת על ידי חינוך הדור הצעיר. לצורך כך כל גורמי הבריאות בישראל (משרדי ממשלה – בריאות וחינוך, בתי חולים וקופות החולים) צריכים לפעול בשיתוף פעולה. לצד פעולות ההסברה והמחקר, על גופים אלו מוטלת החובה להקצות תקציבים כלכליים שיסייעו ביצירת תכניות גמילה ארציות ובהקמת מרכזי גמילה מעישון, שיורכבו מאנשי מקצוע ויעניקו מענה וסיוע למעשנים שמבקשים להיגמל מעישון. 

אבחון רפואי מהיר של סרטן ריאה

מרבית החולים בסרטן ריאה מאובחנים בשלב מאוחר, שבו הגידול מפושט, ולכן שעור ההישרדות של החולים נמוך ועומד על כ-20% בתום 5 שנים ממועד אבחון המחלה. מסיבה זו, אבחון מהיר של המחלה משפיע משמעותית על תוחלת החיים של המטופל ועל קביעת הגישה הטיפולית המתאימה. לצערנו, כמו במדינות רבות באירופה וארצות הברית, גם בישראל יש זמן המתנה ארצי ממוצע לאבחון המחלה שעומד על 3-6 חודשים. מדובר בהמתנה שגורמת לאבחון מאוחר ולעלייה בתמותה מהמחלה.

הדרך להוריד את מספר הנפטרים מסרטן ריאה ולהציל חיים חייבת לעבור בצמצום זמן האבחון של המחלה. המתנה של שלושה או שישה חודשים לאבחון נגרמת בעיקר בשל העובדה שהמרכזים הרפואיים לא עובדים בסנכרון, ומטופלים צריכים להתרוצץ ממכון בדיקה אחד לשני, להמתין בתורים ארוכים ולבזבז זמן יקר, שעלול להיות קריטי ולהשפיע על סיכויי ההחלמה שלהם. 

במטרה להציל חיים, עמותת אולקן מקדמת מדיניות בטיפול בחולי סרטן בכלל, ובנושא אבחון מוקדם בפרט, יחד עם ארגונים ממגזרים שונים - עמותות, משרד הבריאות וחברות עסקיות – ומעודדת אימוץ של מדיניות הפועלת להפחתת עיכובים באבחון סרטן ריאות, ולצמצום של זמן האבחון מרגע שעלה חשד לנגע סרטני בריאות. וכך, מספר מדינות ברחבי העולם החלו להקים מרפאות הפניה מהירות שיסייעו בקיצור הליך האבחון. המרפאות מאוישות על ידי מומחי ריאות ובהם ניתן לבצע את כל הבדיקות ההכרחיות במרוכז, כך שהתוצאות מגיעות במהירות וזמן יקר נחסך.

מעבודות שנעשו בעולם אנו לומדים שניתן לצמצם את זמן האבחון באופן משמעותי, זאת על ידי הקמה של מרפאות הפניה, המתמחות באבחון מהיר. למעשה, המרפאות הייעודיות מאוישות על ידי מומחי ריאות ובהם ניתן לבצע את כל הבדיקות ההכרחיות במרוכז, כך שהתוצאות מגיעות במהירות וזמן יקר נחסך. המודל הזה אומץ במספר מדיניות ברחבי העולם, שבהם משך הזמן שעובר מחשד הראשוני לנגע סרטני בריאות ועד לאבחון התקצר משמעותית. לשמחתנו הרבה גם בישראל נראים כיום ניצנים של מדיניות רפואית בסטנדרטים גבוהים, כאשר בית החולים רמב"ם הוא הראשון שהצטרף למהלך העולמי והקים מרכז ייעודי לאבחון מהיר של סרטן ריאה, שמקצר ל-14 יום את משך הזמן מהביקור הראשון של החולה עם נגע ריאתי חשוד עד לאבחנת המחלה והחלטה טיפולית.  

הטרגדיה האנושית שנגרמת בעקבות עישון היא לא גזירת שמים, וניתן לצמצם את נזקי העישון ולהוביל לשינוי של ממש. הסברה מצילה חיים. איכות השירות הרפואי מצילה חיים. זמן מציל חיים. ככל שתהיה הסברה טובה יותר תהיה ירידה באחוז המעשנים ובאחוז החולים, וככל שיהיו יותר מרכזים ייעודים שיקצרו את זמן האבחון הרפואה תוכל לתת מענה ולהציל חיים.

גיא תבורי (צילום: דנה פרידלנדר אורן)
גיא תבורי (צילום: דנה פרידלנדר אורן)

הכותב הוא עו"ס מנהל מיזם אולקן ישראל.  אולקן ישראל הינה עמותה שמטרתה לקדם מדיניות בסרטן ע״י שת"פ בין המגזרים השונים- ציבורי עסקי וחברתי