החופש הגדול בפתח, וההורים כבר מתחילים לחוש את הלחץ. איך מעבירים חודשיים של חופשה עם הילדים מבלי לאבד את הראש? הדס אופק, מרפאה בעיסוק אחראית בהתפתחות הילד בקניון הכיכר בפתח תקווה, מחוז דן פ"ת כללית, מציעה מספר טיפים חשובים להפיכת החופשה לחוויה מהנה ומועילה עבור כל המשפחה:

  • תכנון מראש: הכינו טבלת פעילויות שבועית בשיתוף עם הילדים. "ככל שהילדים יהיו מוכנים יותר למה שהולך לקרות, כך ההתנהלות איתם תהיה קלה יותר," מסבירה אופק. "שיתוף הילדים בהכנת הפעילויות יגרום להם להיות יותר מעורבים ויאפשר פעילות משותפת נעימה." לילדים צעירים, מומלץ להשתמש בתמונות או ציורים של הפעילויות המתוכננות.
  • שמירה על שגרה גמישה: קבעו עוגנים קבועים כמו זמני ארוחות ומנוחה, אך היו גמישים בשאר היום. "שגרה מעניקה תחושת ביטחון ומפחיתה עימותים," אומרת אופק, "אבל חשוב גם להיות גמישים".
  • כללי התנהגות ברורים: קבעו כללים מותאמים לחופשה, במיוחד למקומות ציבוריים. למשל, "מתרחקים רק למרחק בו אתה רואה את ההורה וההורה רואה אותך." לילדים צעירים, ניתן להדביק מדבקה עם מספרי טלפון של ההורים על החולצה למקרה שילכו לאיבוד.
  • תזונה מאוזנת: הקפידו על ארוחות מסודרות ומזינות, גם כשאתם מחוץ לבית. "ילד רעב הוא ילד לא רגוע", מזכירה אופק. "כוונו שעון מעורר לשעת הארוחה והכינו אותה יום קודם." הכנת ארוחה משותפת יכולה להיות חלק מפעילויות היום.
  • זמני מנוחה: שלבו זמני מנוחה לילדים ולהורים במהלך היום. "קבעו זמנים למשחק שקט לבד, כמו משחק דמיוני או קריאת ספרים," ממליצה אופק. "זה חשוב גם לילדים וגם להורים."
  • התאמה אישית: התאימו את הפעילויות לאופי של כל ילד ולשעות היום המתאימות לו. "שימו לב האם הילד זקוק יותר לפעילות אקטיבית או שקטה," מייעצת אופק. "בדרך כלל, שעות הבוקר מתאימות יותר לפעילות אנרגטית".
  • גמישות: היו מוכנים לשינויים בתוכנית אם מתעוררות הזדמנויות חדשות. "אם פתאום מגיע חבר וזה מתאים לכולם, אפשר לדחות את הפעילות שתוכננה," אומרת אופק. "יש מספיק ימים בחופש".
  • פעילות ספורטיבית: שלבו פעילות גופנית בשגרה היומית. "בזמן התארגנות הבוקר והערב, ניתן להוסיף פעילות ספורטיבית קצרה," מציעה אופק. "זה יכול להיות כיף ומועיל לכל המשפחה".
  • אופק מסכמת: "החופש הגדול הוא הזדמנות לילדים להתאוורר ולנוח משגרת הלימודים. עם תכנון נכון והתחשבות בצרכים של כל בני המשפחה, הוא יכול להיות חוויה מהנה, מעשירה ובונה עבור כולם. זכרו להשאיר גם לעצמכם זמן מנוחה כדי לאגור כוחות להמשך היום".

הכותבת היא מרפאה בעיסוק אחראית בהתפתחות הילד בקניון הכיכר בפתח תקווה, מחוז דן פ"ת כללית

הדס אופק (צילום: יח''צ)
הדס אופק (צילום: יח''צ)