בהודעה שערורייתית, מבישה ומחפירה, שפורסמה ב-29 ביוני בחשבון הטוויטר ("X") הרשמי של משלחת האו"ם האיראנית, התפאר שגריר איראן באו"ם, אמיר סעיד איראוואני, באופן בוטה ואף גאה, בהבטחת ארצו "להשמיד את ישראל אם היא תתקוף את חיזבאללה בלבנון". 

אפשר להניח שאף אחד לא באמת הופתע מאמירה כזו של בכיר איראני. זאת, במיוחד לנוכח ריבוי איומים דומים להשמדת ישראל היוצאות מדי יום מההנהגה הפוליטית והצבאית האיראנית, כמו גם הדרשות השבועיות האנטישמיות המתועבות של אייתוללות איראנים בכירים ואנשי דת אחרים ברחבי איראן, המהדהדים את רגשותיו האנטישמיים של המנהיג העליון האיראני, עלי ח'אמנהאי.

אולם מה שמפתיע ואף מזעזע היא העובדה שההודעה המאיימת של השגריר פורסמה בחשבון הטוויטר הרשמי של משלחת איראן באו"ם, ועל ידי לא פחות מנציגה הקבוע של איראן באו"ם. 

על אף זאת, בשום מקום לא ניתן למצוא ביקורת או אף ההפתעה כלשהי על איומיו של השגריר האיראני מצד מזכ"ל האו"ם גוטרש, שבידיו מופקדת לכאורה מגילת האו"ם למשמרת. אין כל קריאה מצד מזכיר הכללי של האו"ם לשגריר האיראני לחזור בו מאמירה כה אלימה המפרה את עקרונות היסוד העומדים מאחורי עצם קיומו של האו"ם. 

בהקשר זה, לא פחות מפתיעה הוא שאף מדינה מקרב אותן המדינות המובילות את הקהילה הבינלאומית באו"ם, לא מצאה לנכון לקרוא את האיראנים לסדר.

למעשה, במקביל לאותו הפרסום פומבי של שגריר איראן באו"ם עם האיום להשמיד את ישראל, עסק המזכ"ל גוטרש בהרעפת שבחים וברכות על המדינות החברות באו"ם על סיום מוצלח של ועידה מוזרה, על הקמתה של "קבוצת מומחים טכניים שתעסוק בהתפתחויות בייצור ועיצוב טכנולוגיה של נשק קל".

בהתחשב בהסתייגותו הידועה של גוטרש כלפי ישראל, הגובלת בעוינות גלויה של ממש על רקע המלחמה בעזה, אולי אין זה מפתיע שהוא ויועציו בחרו להתעלם מההצהרה האיראנית אם באופן מקרי או אם במכוון.

אך מגילת האומות המאוחדות, הבסיס לתפקודו של הארגון, מתייחסת במפורש בפסקאות המקדימות שלה לנחישותם של כל המדינות חברות באו"ם "לנהוג בסובלנות ולחיות יחד בשלום זו עם זו כשכנים טובים", ו-"להבטיח, על ידי קבלת עקרונות והנהגת השיטות,  כי לא ייעשה שימוש בכוח, אלא לטובת הכלל". 

באופן דומה, סעיף הפתיחה של המגילה מתייחס לחובתן של כל המדינות "לשמור על השלום והביטחון הבינלאומיים, ולמטרה זו: לנקוט אמצעים קולקטיביים יעילים למניעה ולהסרה של איומים על השלום, ולדיכוי מעשי תוקפנות או הפרות אחרות של השלום", וכן לשמש "מרכז להרמוניה בין פעולותיהן של אומות למען השגת מטרות משותפות אלה".

מעל לכל, איראן מחויבת, יחד עם כל המדינות האחרות החברות באו"ם, "להימנע ביחסיהן הבינלאומיים מאיום או שימוש בכוח נגד שלמותה הטריטוריאלית או עצמאותה המדינית של מדינה כלשהי, או בכל דרך אחרת שאינה עולה בקנה אחד עם מטרות האומות המאוחדות."

אבל נראה שהמזכ"ל גוטרש בוחר באופן מביש להתעלם מההפרות הבוטות של אמנת האו"ם על ידי איראן.

בעוד המזכ"ל גוטרש ואנשיו מפגינים דרך קבע זריזות מדאיגה, ואף התלהבות ויעילות כשהם ממהרים לגנות את ישראל, גם תוך הסתמכות על נתונים כוזבים, בלתי מדויקים ומפוקפקים שמסופקים על ידי חמס וגופי או"ם העוינים בגלוי את ישראל, כמו גם על דיווחים תקשורתיים מוטים, נראה שהם מעדיפים להעלים עין מהתנהגותה של איראן בהפרה גלויה של מגילת האו"ם.

בעוד שנוהג זה של מזכיר הכללי גוטרש של "פינוק" האיראנים, והתעלמותו מההפרות המבישות של מחויבויותיה מכוח מגילת האו"ם, וכן נוהג דומה של פינוק איראן על ידי כמה מהמעצמות הגדולות באו"ם, נראה שהתופעה הזאת מייצגת רכיב נוסף בהידרדרות העצובה של ארגון האו"ם, ובירידה הדרמטית בכל אמינות, הדרה ואפקטיביות שאולי היו לו בעבר. 

עובדה זו כשלעצמה מעלה את השאלה אם לאחר כ-80 שנות פעילות, לא הגיע הזמן שמעצמות רציניות ואחראיות (אם בכלל קיימות כאלו) תחשובנה מחדש על העקרון של ארגון עולמי, זאת לאור העובדה שהאו"ם נחטף לחלוטין ונלקח כבן ערובה על ידי אלה הנחושים להשמיד את הקהילה הבינלאומית המאורגנת, במקום להגביר את יעילותה ונחיצותה.

האם לכך התכוונו האבות המייסדים של האו"ם?

השגריר בדימוס ועורך הדין אלן בייקר שימש בעבר כיועץ משפטי בכיר בלשכת היועץ המשפטי של האו"ם בניו יורק. מאז הוא שימש כיועץ המשפטי של משרד החוץ וכשגריר ישראל בקנדה. כיום הוא מנהל את התוכנית למשפט בינלאומי במרכז הירושלים לענייני חוץ ובטחון (JCFA).