ב־19 ביוני איים מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה שאם ישראל תפתח במלחמה כוללת נגד חיזבאללה הוא יכבוש את הגליל, ישטח את שאר ישראל ויתקוף את קפריסין. ב־29 ביוני איימה איראן כי אם ישראל תסלים את המצב, “תתפתח מלחמת השמדה”.

איומים אלה אינם מעידים על ביטחון עצמי אלא על היסטריה. גם כתשעה חודשים מתחילת המלחמה, טהרן עדיין מעריכה שבמלחמה כוללת ישראל תפגע פגיעה אנושה בחיזבאללה, בעלת הברית החשובה ביותר שלה. אך לא פחות חשוב מכך: מזה מספר חודשים מסתמן שינוי דרמטי בעמדת איראן כלפי מלחמת ההתשה, וכדי להבין היכן איראן וחיזבאללה נמצאים היום יש לחזור לנקודת ההתחלה.

הגרוע עוד לפנינו? ההפתעה הקטלנית שמכין חיזבאללה לישראל
יודע משהו שאנחנו לא? שליח ארצות הברית במסר בנוגע ללבנון

את ההתקפה ב־7 באוקטובר יזם יחיא סינוואר ללא תיאום עם ביירות וטהרן. חמינאי ונסראללה מימנו, אימנו וחימשו אותו, אך באותו בוקר הם הופתעו לא פחות מישראל. סינוואר החליט לתקוף בלי תיאום משום שידע שהם יאסרו זאת עליו. ראשית, מפני שישראל עדיין חזקה מדי, והיא עלולה לחסל את חמאס וחיזבאללה. שנית, כל עוד ישראל איננה תוקפת את מתקני הגרעין האיראניים אין טהרן נלהבת לסכן את חיזבאללה.

בית שנחרב בטבח בקיבוץ בארי (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
בית שנחרב בטבח בקיבוץ בארי (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

סינוואר תקף בכל זאת מתוך הנחה שהבטחת התמיכה הפומבית שקיבלו אנשיו בביירות במרץ 2023 תאלץ את נסראללה להיכנס לאירוע בכל העוצמה. חמינאי ונסראללה הובכו, והאחרון הצטרף מחוסר ברירה, אך רק בפרופיל של מלחמת התשה.

טהרן שיבחה את דרך האמצע שנסראללה בחר בה: סיוע לחמאס על ידי משיכת כוחות ישראליים והגליית הגליליים, אך מבלי להסתבך במלחמה כוללת. בנאומיו אכן התחייב נסראללה להתשה כל עוד נמשכת המלחמה בעזה, אלא שהביקורת בעולם המוסלמי על הריסון של איראן וחיזבאללה הפכה את כל האירוע למביך ביותר. לכן דרשה טהרן דרישה נואשת חוזרת ונשנית מהעולם ללחוץ על ארצות הברית שתכפה את הפסקת המלחמה.

בחודשים האחרונים טהרן איננה דורשת זאת יותר. במקום זאת, איראן מציינת בגאווה את תרומת חיזבאללה והחות’ים להתשת ישראל ולהבנתי הם רוצים בהמשך מלחמת ההתשה. הם סבורים שישראל מאבדת את תמיכת המערב, שצה”ל מותש, שהחברה מתפוררת, נמל אילת משותק והכלכלה מתרסקת. לעומת זאת, בשביל נסראללה כל יום לחימה נוסף הוא מעמסה אדירה. הוא משווע להסכם הפסקת אש בעזה וישמח לחדול אש, גם אם ישראל בלבד תכריז על סיום המלחמה העצימה ואפילו תישאר בעזה, אלא שאיראן תנסה לאלץ אותו להמשיך בהתשה.

כיבוי שריפה שפרצה בסמוך לקרית שמונה בשל ירי רקטה (צילום: רויטרס)
כיבוי שריפה שפרצה בסמוך לקרית שמונה בשל ירי רקטה (צילום: רויטרס)

אם יהיה הסכם הפסקת אש כללית, נסראללה יחדל אש ויש סיכוי שיסכים לסגת 15 קילומטרים ואולי לליטני בלי מלחמה כוללת. אך הדבר יתממש רק אם תושג עמדה משותפת ישראלית־אמריקאית - ישראל תודיע שאם לא ייסוג היא תפתח במלחמה כוללת, וארצות הברית תתחייב לתמוך בה בנשק, במודיעין ובמועצת הביטחון. ישראל תצטרך לרכז כוחות גדולים מאוד בצפון כדי לשכנע את נסראללה בכנות כוונותיה.

אם ישתכנע ותשתכנע טהרן, סביר שייסוג מתוך הנחה שאנשיו יוכלו להסתנן בחזרה בהקדם, כשם שעשו ב־2006. לכן, על ישראל וארצות הברית להגיע להסכם מוקדם שלפיו ישראל מוסמכת להיות המוציאה לפועל של החלטת מועצת הביטחון 1701, כולל על ידי שימוש באש. הגליליים יחזרו לגליל, הפעם עם כוחות צה”ל גדולים דרך קבע על הגבול. אך כל ראש ממשלה ישראלי יהיה אחראי אישית ומשפטית למניעת חזרת חיזבאללה לגבול, אפילו אם הדבר יביא למלחמה. רק כך תחודש תחושת הביטחון בצפון.

הכותב הוא מרצה באוניברסיטת חיפה