אחרי החלטת בג”ץ, המאוד בסיסית והמאוד צפויה, כי יש להפעיל את עקרון השוויון גם על בני הישיבות בכל הקשור לשירות בצה”ל, מיהרה המערכת הפוליטית על כל חלקיה להגיב. 

"צריך לפגוע בהם": הסתה חמורה נגד חוקרי רצח מחבל הנוח'בה
חמאס יורד מהעץ? בכירים בארגון מאשרים הסכמה עקרונית לעסקה

מולנו נחשפת תמונה מבהילה המוכיחה עד כמה התעוותה החברה הישראלית במשך עשרות שנים נוכח הסתגלותה המבישה לפטור של המגזר החרדי משירות הביטחון. כאילו נלכדנו בסורגים של אפליה שמהם אין אנו מסוגלים להשתחרר. איבדנו לחלוטין את היכולת לחשוב בדרך פשוטה ומובנת המבוססת על עקרונות של צדק ויושר.

צעירים נופלים מדי יום חללים בחזיתות העימות; משפחות נוספות מצטרפות למעגל השכול; אמהות שאיבדו את ילדיהן מעלות שאלה אם הקורבן שאין גדול ממנו היה מוצדק. והמערכת הפוליטית שלנו טובעת בביצת האינטרסים הצרים, מפגינה אטימות לא אנושית, אוזלת יד וחוסר יכולת לבער את הסרטן המכרסם בגוף החברה.

במקום להחיל את עקרון השוויון בתחום בסיסי זה במובנו הפשוט והברור, מציעים, עם קריצה לחרדים, איך להשיגו בדרכים עקלקלות של היעדר שוויון; ואנו ממשיכים למעול בהשגת מטרותיה המרכזיות של ישראל כפי שנוסחו במגילת העצמאות, שמדינת ישראל “תהא מושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום” וכי “תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה”. הדגש הוא על הצדק והשוויון. אפילו אלה המציעים לשנות את המלכוד המסוכן לעתיד המדינה מציעים לחרדים דרכי מילוט של חוסר שוויון. החברה כולה בישראל אסירה של המגזר החרדי. 

הבה נראה. אזרח חילוני הנקרא לשרת בצה”ל, אם לא יתייצב יבצע עבירה פלילית. הוא יילכד וייאסר. לעומת זאת באשר לתלמידי הישיבות מוצעת סנקציה אחרת. היום כידוע הם נהנים מתקציבי המדינה על מנת שלא לשרת בצה”ל. אם הם ישתמטו מעול השירות תפסיק המדינה לתקצב להם את שכר ההשתמטות. לעומת זאת אם תלמיד חילוני באקדמיה ישתמט משירות בצה”ל אנו פשוט נשלח אותו לכלא.

כמה פוליטיקאים בכירים כמו יואב גלנט ויולי אדלשטיין אומרים לקואליציה כי חוק השירות בצה”ל יועבר רק בקולות האופוזיציה. זאת אכן הצעה המובאת מתוך כוונה טובה, אבל אף היא טומנת בחובה כישלון. המשמעות היא כי יהיה צורך בהליך החקיקה בשיתוף האופוזיציה. מה זה אומר בפועל?

זה אומר כי בהסכם פשרה פוליטי בין הקואליציה לאופוזיציה יהיה מותר להמשיך את הפטור, מלא או חלקי, ולבסס בחוק את אי־השוויון בנטל שירות הביטחון בדרכים כאלו ואחרות. הרי כל המפלגות, ובעיקר המחנה הממלכתי, מחזרות אחר החרדים. בהסכמה כללית תוכל כנסת ישראל לייסד בחקיקה את אי־השוויון. 

ושוב מציעים את השירות הלאומי הנשגב קודם שאפילו יודעים איזה שירות לאומי ומה בדיוק צרכיו. השירות הלאומי ימוסד כתחליף לשירות בצה"ל והחרדים יזרמו דרכו בהמוניהם; הם יזרמו דרכו על שום היותם חרדים. מי שמציע שירות לאומי כתחליף לשירות צבאי צריך להדגיש כי הוא יוצע ברמה האישית לכל המחויב בשירות על פי קריטריונים השווים הן לחילונים והן לחרדים. 

וכמובן, על מנת למצוא עוד מפלט שיפייס אולי את מנהיגות הציבור החרדי, מדברים שוב על הענקת פטור כאילו מוצדק לתלמידי הישיבות “שתורתם אמנותם”. כבר ציינתי בטור זה: איש לא מונע מאף תלמיד ישיבה, ואפילו הוא עילוי, ללמוד תורה כאוות נפשו, אפילו על פי גרסת המשורר חיים נחמן ביאליק בשירתו “המתמיד”. הם לא טובים יותר מצעירות וצעירים הלומדים רפואה. לפטור בני ישיבות מהשירות על פי עיקרון זה משמעותו לשתול מחדש את זרעי האפליה. כך ממש בתחילת קיומה של המדינה נשתל והחל לשגשג עץ הרעל.

הפגנת חרדים (צילום: אבשלום ששוני)

רבותיי הפוליטיקאים. חברות וחברי הכנסת. זה כבר לא משחק פוליטי בזוי על עוד כוח שלטוני. זהו, ללא מליצות, עתיד החברה בישראל ועתיד המדינה כולה. כל צעיר וצעירה בישראל, בין שהם חילונים או חרדים, חייבים לשרת במידה שווה ובתוקף אחריות אישית ישירה. כל מי שלא יתעלה לגודל השעה ויתרום לחיסול אי־השוויון, ללא התחכמויות וללא שבילי מפלט, יימצא מועל בתפקידו ובוגד בערכי המדינה ועתידה.