בימים אלה מתרחשים שני תהליכים מקבילים שצפויים להביא לשינוי טקטוני במערכת החינוך בישראל. תוצאות התהליכים האלה, שנוגעים לרשתות החינוך החרדיות, עלולות להיות הרות אסון לדורות קדימה ולחסל דה פקטו את אתוס החינוך הממלכתי־ציבורי, או לחלופין להוות בשורה אדירה שתביא לתחילתו של שינוי משמעותי בהשתלבות החרדים בחברה הישראלית.

התהליך הראשון הוא המהלך של החשב הכללי באוצר לניתוק העמותות החרדיות מהמערכת של תקציב המדינה והפיכתן לעמותות פרטיות עצמאיות כלכלית. כיום רשתות החינוך החרדיות מנוהלות על ידי עמותות פרטיות בעלות זיקה מפלגתית־פוליטית, שמתנהלות כאקס־טריטוריה ללא פיקוח כלכלי או פדגוגי. הן צוברות חובות ומתנהלות בצורה ספק־חוקית, והמדינה היא זו שצריכה לשאת בתוצאות התנהלותן.

באופוזיציה מזהים אפשרות לערער את הממשלה - ונלחמים בחוק של ש"ס  
סקר חדש חושף: רוב החרדים סבורים, כך יתאפשר גיוס בני ישיבות  

תלמידים חרדים, למצולמים אין קשר לידיעה (צילום: פלאש 90)
תלמידים חרדים, למצולמים אין קשר לידיעה (צילום: פלאש 90)

משמעות הניתוק היא שהן יישאו בכלל העלויות של התנהלות כלכלית לא נאותה ויחולו עליהן חובות ניהול תקין ופיקוח שחלות על עמותות אחרות. עם זאת, המהלך נתקל בהתנגדות פוליטית קשה והגיע עד לראש הממשלה בשל האיום של גפני להתפטר אם העניין לא יוסדר.

התהליך השני נוגע להכנסת הרשתות החרדיות לתוכנית "אופק חדש" שנועדה לתת תוספות שכר למורים בחינוך הממלכתי במקביל לתוכניות העשרה ופיתוח. אם המהלך יצליח, הוא יביא למצב אבסורדי בו חינוך חרדי פרטי, מפלגתי, סלקטיבי וללא חובת ליב"ה זוכה ליותר מימון מחינוך ממלכתי ציבורי.

בימים אלה מתנהלים דיונים קדחתניים בין משרדי האוצר, המשפטים והחינוך כדי להגיע להסכמות סביב המהלך. גם פה מופעלים לחצים פוליטיים כבדים מאוד על דרגי המקצוע ועל שומרי הסף כדי לכופף אותם ולאפשר את המהלך.

בשנה האחרונה הצלחנו, אני יחד עם חברי כנסת נוספים, לעכב את העברת תקציבי "אופק חדש". גם התרענו שוב ושוב בנוגע להתנהלות הכספית הלא תקינה של הרשתות, ולפני כשלושה שבועות חתמנו, חברי האופוזיציה בוועדת כספים, על בקשה לדיון שליש שמחייב את יו"ר הוועדה לקיים דיון בנושא.

אנחנו חייבים לדחוף לשילוב החרדים גם בחינוך על ידי קריאה לתמרוץ זרם החינוך החרדי־ממלכתי והכנסת הרשתות החרדיות תחת המערכת הציבורית, יחד עם פיקוח ודיווח פיננסי מלא, לימודי ליב"ה וביטול ההזדהות המפלגתית. רק כך נביא לשוויון הזדמנויות אמיתי ולשילוב החרדים בשוק העבודה, שאין ספק שיתבטא בהמשך גם בשוויון בנטל.

הסדרת החינוך החרדי היא אינטרס של המדינה, החברה הישראלית, הציבור החרדי ובראש ובראשונה של המורים והמורות החרדים. היא תתרום לשמירה על זכויות המורה והתלמיד החרדים. זה בהישג יד. כבר כעת אנו רואים סחף של חרדים אל עבר החינוך החרדי־ממלכתי בשל התסכול מהתנהלות הרשתות וחוסר ההצלחה להעביר אליהן תקציבים.

על ידי לחץ ציבורי ופעילות פרלמנטרית נמרצת נייצר גב לעובדי הציבור המסורים ונוודא שההחלטות הנכונות יתקבלו. יחד נביא למהפכה אדירה שתחזק את החינוך הממלכתי ציבורי בישראל, אך יותר חשוב - את עקרון שוויון ההזדמנויות עבור כלל ילדינו.