שלושה יתומים חדשים הצטרפו למעגל השכול הנורא. ניר ונועה ברנס ז"ל נהרגו מאש חיזבאללה בעת שחזרו לביתם בקיבוץ אורטל, והותירו אחריהם ילדים יתומים מאב ואם. שלושה ילדים שברגע אחד התהפך עליהם עולמם, והם איבדו את היקר להם מכל. ילדי משפחת ברנס מצטרפים לעוד למעלה מ־800 יתומי המלחמה ומתקפת הטרור הרצחנית של ה־7 באוקטובר, ולעוד 30 משפחות שבהן הילדים התייתמו משני הוריהם.

אובדן של אדם קרוב, ובוודאי של הורה, הוא טרגדיה שאין דומה לה. מדובר בטלטלה המערערת את כל המערך הרגשי, החברתי, הבין־אישי והנפשי של מי שאיבדו את היקר להם מכל. כשמדובר במוות פתאומי, כמו אירוע טרור או מלחמה, תהליך ההסתגלות מורכב עוד יותר ולוקח זמן רב בדרך לשיקום ובניית החיים מחדש. במקרה של השנה הנוכחית, אל הטראומה האישית מצטרפת הטראומה הלאומית ומשחזרת אותה ויוצרת מנגנונים של טראומה מורכבת.

נאום נתניהו בקונגרס - אינו מייצג את טובת מדינת ישראל | דעה
כישלון "יום השיבוש" הוא עדות לשפיותנו | דעה

דווקא עכשיו חשוב לוודא כי המדינה לא זונחת את הטיפול ביתומים ומקדמת פתרון ארוך טווח לקבוצת היתומים החדשה והגדולה הזו.

נושא היתומים אומנם נמצא גבוה בסדרי העדיפויות של דיוני הכנסת במושב הנוכחי וכמעט בכל יום מתקיים דיון בנושא אחר הנוגע למצבם. ואולם, נראה שהיא עושה זאת בדרך של יצירת טלאי על טלאי ומציאת פתרונות נקודתיים ולא מספקים ומסרבת לקחת אחריות כוללת ולמצוא פתרון מקיף להתמודדות עם השלכות היתמות. רק בשבוע האחרון התקיימו מספר דיונים שונים בכנסת שעסקו בנושא היתומים, אך כל אחד מהם עסק בזווית נקודתית מאוד של הנושא ולא הציע פתרון כולל. הוועדה המיוחדת לטיפול בצעירים דנה בסוגיית הצעירים היתומים, ובאותה שעה עסקה הוועדה לקידום מעמד האישה בסוגיית היעדר תקצוב לקייטנות ליתומי המלחמה. זוהי רק דוגמה לכאוס בטיפול המדינה בנושא הרגיש ביותר של דאגה ורווחה לילדים יתומים.

צריך להבין כי בשעה שכל משרד מתעסק בשלו ודואג למצוא פתרונות מיידיים חלקיים שהם ברמת פלסטר לבעיות השעה, אין שום גורם מתכלל ואין אף משרד שלוקח אחריות מלאה על הטיפול ביתומים ומוצא פתרונות ארוכי טווח ליתומים ואין בנמצא כתובת אחת שאליה הם יכולים לפנות לקבלת מענה שלם.

נכון להיום, ובהיעדר מענה ממשלתי מקיף, ארגוני החברה האזרחית ועמותות כמו "חמניות" מתגייסים למלא את החלל ולספק ליתומים מענה רגשי וכתובת אמיתית, כמו גם לקדם את זכויותיהם ולהשמיע את קול הזעקה שלהם בכנסת ישראל.

הגיע הזמן שממשלת ישראל תקים רשות לאומית שתטפל בכלל יתומי ישראל, ויתומי המלחמה ביניהם, תחבר בין כלל הצרכים השונים ותמצא פתרונות אמיתיים לאלו שנותרו לבד. זה צו השעה וזה לא יכול לחכות. חוסנה החברתי של המדינה תלוי במענה שאנו נותנים לאלו שאיבדו הכל. 

הכותבת היא מנהלת קידום מדיניות וקשרי ממשל בעמותת "חמניות" - המקום ליתומים בישראל