ישראל מבצעת חיסולים בשתי זירות עיקריות - סיכול נשק בלתי קונבנציונלי וסיכול טרור. בשנות ה־60 גייסו המצרים מדענים גרמנים בניסיון לפתח טילי קרקע־קרקע. ישראל, שראתה בכך איום קיומי, הטילה על המוסד לסכל זאת. כמה מהמדענים נפגעו ממעטפות נפץ ואחד נעלם.

הפרויקט נעצר, אך העולם הערבי המשיך לנסות להצטייד בנשק להשמדה המונית. ד’’ר ג’ראלד בול הקנדי פיתח עבור עיראק תותח־על המסוגל לירות פגזים של 500 קילו לטווח שמגיע לישראל. הוא חוסל ב־1990, וחיסולו שם קץ לפרויקט. הניסיון האיראני להצטייד בנשק גרעיני הוליד כמה מבצעים נגד מדענים, ובראשם חיסול “אבי הפצצה האיראנית” פח’ריזדה בנובמבר 2020.

כתושבת שדרות, אני מתבוננת בזעזוע ובדאגה על המתרחש בצפון הארץ
ישראל תקועה בין שתי חלופות רעיוניות: דרוש "ביאליק" חדש

ישראל הצליחה לעכב פיתוח נשק להשמדה המונית בידי אויביה, אך לא למנוע אותם. כ־40 סקאדים נורו לישראל על ידי העיראקים במלחמת המפרץ, לאיראנים אין עדיין פצצת גרעין אך יש להם די אורניום מועשר עבור כמה פצצות, וכמות גדולה של טילים בליסטיים היכולים להגיע לישראל. היא סיפקה לבעלות בריתה רבבות טילי קרקע־קרקע המכסים את שטח המדינה.

התמונה דומה בתחום חיסולי הטרור. בשנות ה־70 עסק המוסד בחיסול אנשי “ספטמבר השחור” שהיו מעורבים בטבח הספורטאים במינכן. הארגון חדל מלהתקיים אחרי חיסול כמה ממנהיגיו במבצע “אביב נעורים” והמוסד בא חשבון גם עם מתכנן הטבח, עלי חסן סלאמה. אך ברור שהפתח ואש”ף לא חדלו ממדיניות הפיגועים.

ב־22.1.95 ביצע הג’יהאד האסלאמי פיגוע התאבדות כפול בצומת בית ליד. 22 איש נהרגו. פתחי שקאקי, מנהיג הארגון, נטל אחריות. לאחר חיסולו ב־26.10.95 הארגון חדל מלהתקיים, אך שנים לאחר מכן החל להשתקם ברצועת עזה, והוא אחראי על שיגורי רקטות לישראל ועל פעולות טרור, לרבות השתתפות בטבח ה־7 באוקטובר. ב־31.7.97 פוצץ עצמו מחבל מתאבד בשוק מחנה יהודה, וגרם למותם של 18 איש.

חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, לקח אחריות. ב־4 בספטמבר ביצע הארגון פיגוע התאבדות כפול ברחוב בן יהודה בירושלים. באותו חודש יצא צוות המוסד לירדן לחסל את משעל בעזרת רעלן. משעל נפגע והתמוטט, אך שני לוחמים נתפסו. בעסקת בזק שנרקמה בין ראש הממשלה נתניהו והמלך חוסיין הוחלט להעביר לירדנים נוגדן שיציל את משעל ממוות, ובתמורה ישוחררו הלוחמים.

צה”ל נלחם בחמאס כתשעה חודשים וכנראה הצליח לחסל את רוב לוחמיו ומפקדיו. ייתכן שגם את הרמטכ”ל שלו. לדבר תהיה השפעה על הארגון, אך גם אם חמאס יחדל מלתפקד כצבא, האוכלוסייה שמאמינה באידיאולוגיה שלו נותרה בעינה, וכעבור זמן תתארגן נגדנו מחדש.

בהסכם הלא כתוב שבין מדינת ישראל לאזרחיה, היא מחויבת לעשות כל שביכולתה להגן עליהם, כולל לחסל את מובילי הטרור ואת מי שמפתח עבור אויביה נשק להשמדה המונית. אך אין אפשרות למנוע לאורך זמן הצטיידות בנשק זה או לחסל ארגון טרור בדרך של טרור נגדי. הפתרון נעוץ בשינוי מהותי של המצב: בשלום.