בשנה הקשה בתולדות המדינה נראה ששנת הלימודים הקרובה לא תיפתח. השנה הזו הייתה עוד שנה שהראשונים להיפגע בה היו התלמידים, שנמצאו באי־ודאות לגבי הציונים שלהם.

על פי סקר שהעברנו ב״מנהיגים״ - ארגון מנהלי בתי הספר, בו השתתף מדגם של 136 מנהלים, עולה כי רק בשליש מבתי הספר הקפידו המורים לציית להנחיות ארגון המורים ולא העבירו ציונים ואילו ברבע מבתי הספר בחרו כל המורים להעביר את הציונים ללא יוצא מן הכלל.

ההנחיות החדשות של משרד החינוך: כמו תסריט של "ארץ נהדרת"
הורים בשוהם חוששים מפגיעה בצביון בי"ס יסודי ממלכתי ביישוב

רבע מהמשיבים העידו על רמת מתיחות קיצונית בין המורים ואילו אחרים העידו על רמות מתיחות משתנות. מנהלי בתי הספר, כרגיל, סופגים את האש והתלמידים משלמים את המחיר.

זו הנוסחה המוכרת לנו ממאבקי המורים לדורותיהם, ומה התוצאה? מעמד המורה בשפל חסר תקדים, חסרים אלפי מורים ואלף מנהלים במערכת ומוסדות הכשרת המורים במשבר מתמשך.

תלמידים במערכת החינוך הממלכתי דתי (צילום: נועם רבקין פנטון,פלאש 90)
תלמידים במערכת החינוך הממלכתי דתי (צילום: נועם רבקין פנטון,פלאש 90)

ארגון המורים, הנשלט כבר 27 שנים ללא עוררין באופן בלתי דמוקרטי על ידי רן ארז, אינו מצליח להביא הישגים למוריו ובמשבר הנוכחי איבד את אחיזתו בשטח כשמורים רבים הביעו במסירת הציונים לתלמידיהם חוסר אמון במנהיגותו. שוב הוכח שהמפתח להצלחת מערכת החינוך טמון באיכות האמון בין המורים למנהליהם.

מנהלים רבים פעלו במהלך העיצומים מול מוריהם והגיעו עמם להסכמות ולהבנות, למורת רוחו של ארגון המורים הארכאי הניזון מליבוי האש והצתת מריבות. אגב, במשא ומתן הנוכחי מול האוצר שוב הושלכו מנהלי בתי הספר לצדי הדרך על ידי הארגון, מה שעורר תרעומת קשה בתא המנהלים של הארגון, שגם הוא מושתק ומודר על ידי יושב הראש הכל יכול.

האם מישהו באמת מתפלא מדוע אין למצוא מנהלים, שלא לדבר על כאלה בעלי שיעור קומה, לבתי הספר? איזה אדם שפוי ירצה לנהל בית ספר בכאוס בלתי נגמר זה? איזה צעיר ירצה לפנות להוראה כשארגון המורים ממשיך לקבע את דימוים של מורי ישראל כקורבנות חסרי ישע ה"נדפקים" כל היום על ידי כולם?

ההורים מאבדים אמון במערכות הציבוריות ומזלזלים במורים, משרד החינוך חסר אונים ומשרד האוצר מייצר רפורמות משלו ללא הבנה פדגוגית מינימלית. והתלמידים?

הם כבר הפנימו שהם דור אבוד, החל מהקורונה וכלה בשנת המלחמה, בה בחר ארגון המורים להרוס להם את חוויית החינוך, כשרק לחץ עז של המנהלים הניא אותו מהחלטתו המופקרת לבטל את המסעות לפולין ואת מסיבות הסיום.

כשהודעתי ליו"ר הארגון שהנחייתו משולה לפקודה בלתי חוקית בעליל שדגל שחור מתנוסס מעליה, והוצאנו את המסע עם הורים ומדריכי גדנ״ע חברי הסתדרות, הוא בחר, במקום להקדיש מחשבה לפתרון המשבר, לרדוף מנהלים “סוררים" שגם לי היה הכבוד להיות ביניהם.
הגענו לרגע האמת.

בכניסה לבית ספר בירושלים (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בכניסה לבית ספר בירושלים (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

בזמן שהמדינה בוערת, רבים עקורים מביתם, חטופים נמצאים בשביים וחיילים לוחמים בחזיתות - עלינו לדאוג לשפיות במערכות הציבוריות שלנו ולשמור על התלמידים שלנו.

אנו קוראים למשרד האוצר, משרד החינוך, ארגון המורים בהנהגה חדשה ונציגי מנהלי בתי הספר להתכנס מיד ולהבטיח ששנת הלימודים תיפתח כסדרה. רק כך, בשיתוף מנהלי בתי הספר, המנהיגים החינוכיים של ילדי ישראל, נוכל לפתור את המשבר.

הכותב הוא מנהל בית ספר הריאלי וחבר בארגון “מנהיגים"