כן, צריך לחסל את חמאס, צבאית ושלטונית, אלא שניהולה הכושל של המלחמה, המריחה של נתניהו והיעדר האסטרטגיה, מחייבים אותנו כעת לחתוך הפסדים, לשמר את ההישגים הטקטיים האדירים של צה”ל, ולהפסיק את המלחמה. אחרי כמעט עשרה חודשים, האיש שנכשל מול איראן ונכשל ב־7 באוקטובר, כשל גם בהכרעת חמאס.

"זהו האינטרס של נתניהו": הפרשן הישראלי הטיל פצצה בסעודיה | צפו

אין ספק בכלל כי לו היה בראשות הממשלה אדם אחר, ראוי והחלטי, המלחמה הייתה קצרה יותר ועוצמתית יותר. בינתיים, מסיבות פוליטיות הוא מורח, ומנופף בסיסמה המביכה “ניצחון מוחלט”, רק כדי שממשלתו הרעה והכושלת בתולדות ישראל לא תיפול והוא ימשיך לשבת על כיסאו ויוכל להמשיך ולשלוט רק כדי להמשיך ולהכפיש את צה”ל, לשתק את מערכת המשפט, את המשטרה ואת התקשורת, ולקרוע את החברה לגזרים.

כל עוד חמאס סירב לעסקה, אפשר היה להבין את העיכוב בהחזרת החטופים, אולם כעת, כאשר מונחת על השולחן עסקה סבירה, אי אפשר עוד לחכות. ישראל צריכה להניע את העסקה הזו גם במחיר של הפסקת המלחמה, כמובן לא לפני שנבטיח את חזרתם של כל החטופים. אחרי כמעט עשרה חודשים, נקלענו למלחמת התשה חסרת תכלית, המשמשת גם תואנה לעיכוב הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית.

אפילו טראמפ, שנתניהו מייחל לבחירתו, הודיע כי על ישראל להפסיק את המלחמה וללכת להסדר שלום אזורי, וסגנו המיועד, ג’יי. די. ואנס שזה עתה מונה, הדגיש כי הגיעה העת לעצור, וכי ככל שישראל ממשיכה במלחמה היא רק מזיקה לעצמה. אז מה בדיוק חושב לעצמו נתניהו, שאחרי השלב העצים נמשיך להילחם ברציפות כמו ב"חומת מגן" למשל, עוד שלוש שנים, ורק אחר כך נחזיר את החטופים? רק אחר כך נקים ועדת חקירה ממלכתית? מאיפה עזות המצח?

ובינתיים בעולם מקביל, מי אם לא הדמגוג הפופוליסט נתניהו ינצל את ניסיון ההתנקשות בטראמפ כדי לדאוג רק לעצמו, כהרגלו. צריך לומר ביושר: ישנם גילויי הסתה נגדו ואי אפשר להתכחש להם, אבל גילויי ההסתה היוצאים מסביבתו רבים וחמורים עשרות מונים. מכונת הרעל לא מרפה, בנו מטנף על צה”ל ועל הרמטכ”ל כל העת, עדת שופרותיו מסיתה נגד משפחות החטופים, נגד מתנגדיו ונגד היועמ”שית. זה לא הפריע לממשלה ההזויה הזו לקיים מופע חנפנות מביך ומביש לשמש העמים ולהעלות על נס רק את ההסתה נגד נתניהו.

נתניהו, אני לא יודע אם מישהו מספר לך את זה בקרב עדת חנפניך, אבל אתה שקוף. נגמרו המשחקים, כולם יודעים שאתה מורח. צריך להחזיר את 120 החטופים הביתה. ישראל, כפי שגם גלנט טוען, תדע להמשיך להילחם בחמאס לאחר מכן עד להכרעתו, ותעשה זאת טוב יותר בלעדיך.

בינתיים, במאבק להחלפת הממשלה הרעה הזו, נראה כי האופוזיציה נרדמה, ואם היא כבר מדברת אז היא מדברת בכמה קולות, לא מאוחדת, לא אסרטיבית ובטח שלא אפקטיבית, ואפילו על הקמתה של מפלגת ימין חדשה עדיין ניטשים קרבות אגו מיותרים. על ישראל להשיב את החטופים, להפסיק את המלחמה, להיערך להשבת תושבי הצפון לבתיהם, בין שבהסדר ובין שבפעולה צבאית, לתכנן את מיגורו של חמאס בעתיד הקרוב, לשקם את הכלכלה והחברה ולשוב לשפיות, לישראל חזקה וחכמה.