במהלך דיון שהתקיים היום (ראשון) בוועדת חוקה, חוק ומשפט בהשתתפות בכירי הפרקליטות ומשרד המשפטים, בעניין העמדה לדין של ישראלים שהרגו מחבלי חמאס בקרב הבלימה בעוטף עזה במתקפת השבעה באוקטובר, ניסה יו"ר הוועדה שמחה רוטמן (הציונות הדתית) להסביר בצורה הגיונית שמציאות שבה ישראלים מואשמים במקרי "רצח" של מחבלים בזמן שיצאו להגן על תושבי עוטף עזה היא בלתי מתקבלת על הדעת. שהרי אותם ישראלים, כמו עוד אלפי גיבורים באותה שבת שחורה, הצילו את המדינה מאסון אפילו גדול יותר, גם מבלי שמישהו רשמי קרא להם.

משפט אחד של יו"ר הועדה בדיון החשוב הזה, צריך להטריד כל אזרח ישראלי שעוד מאמין שלביטוי "אחריות" יש משמעות. אלו מילותיו המדויקות של רוטמן: "מדינת ישראל לא הייתה קיימת באותם ימים ובאותן שעות. פשוט המדינה לא הייתה קיימת. אז האם יש למדינה את הזכות המוסרית להעמיד לדין או לשפוט אנשים שהיא הפקירה בזמן הזה?".

אמונתו שקרנותו: נתניהו, הציבור האלרגי אליך יכריח אותך להקים ועדת חקירה ממלכתית  
חלחלו לציונות הדתית מגמות כוחניות ומסוכנות, ממש נטעים זרים | ליאורה מינקה

שמחה רוטמן (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
שמחה רוטמן (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לגבי האם יש סמכות לשפוט אזרחים או אנשי כוחות ביטחון על פעולותיהם באותם ימים יכריעו אנשי משפט וצבא, אבל אסור להתעלם מנקודת המוצא של רוטמן, אותה חשף ביושר, גם אם לא התכוון.

למעשה רוטמן, גורם בכיר בקואליציה, אומר בפה מלא - המדינה קרסה בשבעה באוקטובר, הממשלה לא מילאה את תפקידה להגן על האזרחים ולא מימשה את אחריותה, כריבון, להבטיח את שלומם של תושבי הדרום.

הבעיה היא שמבחינת רוטמן וחבריו לקואליציה, אין משמעות לקביעה הזו, ואין משמעות לאחריות של המדינה לתושביה. אם רוטמן סובר (ובצדק) שאסור לשפוט את מי שיצא להגן בצורה מעוררת כבוד ובחירוף נפש, אזי הוא צריך גם לקרוא לכל מי שאחראי למחדל הזה להתפטר, לאור הכישלון הענק.

כן, לאותה "מדינה" שלא הייתה קיימת באותו יום נורא, הייתה הנהגה נבחרת. יש ראש ממשלה, שרים וקואליציה שניהלו את העסק בשנה שקדמה למתקפה. אם אין ל"היעלמות המדינה" השפעה על עתידם של האוחזים בהגה ועל ההבנה שהם צריכים לשלם מחיר מיידי, אז שח"כ שמחה רוטמן לא ישתמש בתירוץ ש"המדינה נעלמה" כשנוח לו.

"מדינת ישראל לא הייתה קיימת" אמר רוטמן, רק שהוא שכח שגם הנהגת המדינה לא היה קיימת באותו היום, ועל זה צריך לקחת אחריות.