טבח ה־7 באוקטובר התבצע על ידי בוגרי מערכת החינוך הפלסטינית, שהפכה לפס הייצור היעיל ביותר של טרוריסטים מאז הוקמה ב־1993. מערכת החינוך ומנגנון ההסתה במסגדים הם הבבואה האותנטית ביותר של האופק המדיני, התרבות, האסטרטגיה והמדיניות של הרשות הפלסטינית וחמאס.

חוות הדעת של בית הדין בהאג היא למעשה המלצה שאין בה דבר
משימה לאומית: הגיע הזמן שהציבור יצא למשימת חינוך ילדינו

בניגוד לרשות הפלסטינית, מערכת החינוך באיחוד האמירויות עקרה מהשורש התייחסויות שליליות ליהדות ולמדינה היהודית, ומשקפת מדיניות של שלום. גם בערב הסעודית מצביעים שינויים במערכת החינוך על מגמה חיובית כלפי ישראל, כולל שיתופי פעולה מסחריים וביטחוניים, למרות התנגדות עזה מבית. לפי "המכון לניטור שלום וסובלנות בבתי הספר", הבודק את מערכות החינוך במדינות האסלאם, ספרי הלימוד הסעודיים ב־2023/24 "חושפים מגמת התמתנות, פתיחות וקידום שלום הדרגתיים... ריכוך ההתייחסות לישראל ולציונות. מחיקת ההתייחסות לציונות כתנועה אירופית גזענית שנועדה לגרש את הפלסטינים ושואפת לכבוש אדמות ערביות, נפט ערבי ומקומות קדושים לאסלאם ולנצרות בירושלים... נעלמה האשמת הציונים בהצתת מסגד אל־אקצא ב־1969... במספר ספרי לימוד נעלמה הגדרת שטחה של ישראל כפלסטין... אבל, אין התייחסות לשואה, וישראל עדיין מוגדרת כ'כיבוש ישראלי' ו'כובשים ישראלים' בהקשר מלחמת העצמאות (1948)... יש צמצום ההתייחסות השלילית ל'כופרים'... נעלמה ההתייחסות הבעייתית המעודדת ג'יהאד וטרור־מתאבדים... נעלמו ההנחיה לאישה להתנהג כמצוות בעלה, האיסור על מינוי נשים למשרות שיפוט, והאשמת האישה בהתנהגות אלימה של גברים כלפיה. ספרי הלימוד מדגישים את תרומת האישה לחברה הסעודית".

המציאות המזרח־תיכונית מתעדת התאמה בין עוצמת החינוך לשנאה וההסתה במסגדים ובין עוצמת האלימות, הטרור והעוינות כלפי "כופרים" מערביים ויהודים. מחלקת המדינה האמריקאית מתעלמת ממרכזיות החינוך לשנאה וההסתה באיראן וברשות הפלסטינית, ומדיניותה מתבססת, בעיקר, על המלל המתון שהאייתולות והפלסטינים מרעיפים על בני שיח מערביים, אך מעניקה משקל מועט למעש האיראני והפלסטיני, המתבטא בחינוך ובהסתה בבתי הספר ובמסגדים. כמו כן, ארצות הברית מעניקה מאות מיליוני דולרים בשנה לרשות הפלסטינית ולאונר"א (המממנת את רוב מערכת החינוך לשנאה).

התעלמות מחלקת המדינה ממערכות החינוך לשנאה וההסתה באיראן וברשות הפלסטינית  ותפקידן המרכזי בליבוי טרור ומלחמה - מעניקה רוח גבית לטרור האסלאמי האנטי־אמריקאי, מערערת את יציבות המשטרים הערביים הפרו־אמריקאיים ואת החתירה לשלום, תוך כדי פגיעה באמינות האסטרטגית ובביטחון הלאומי וביטחון הפנים של ארצות הברית. 

הכותב הוא שגריר (בדימוס), מומחה ליחסי ישראל־ארצות הברית וחבר ב"מבטחי", פורום מפקדים לאומי