"הילבילי" היא מילת גנאי אמריקאית המבקשת לתאר את הנערים המתגוררים בהרים, אלו שגדלו בעוני הרחק ממרכזי הערים, שהמוניטין שלהם הוא שהם חסרי השכלה, שתיינים ואלימים. לא במקרה בחר ג'יי.די ואנס בשם "Hillbilly Elegy", "הקינה של בן הכפר", לספר הזיכרונות שלו (שכתב כשהוא באמצע שנות ה־30 שלו), שגם הפך לסרט שבישראל ניתן לו השם "יומני האפלצ'ים".

ואנס שאף להיות הקול של כל אותם "הילבילים", זה שמשמש דוגמה לכך שאפשר לגדול בתנאים הקשים ביותר ובכל זאת להפוך להצלחה גדולה, אז בעסקים והיום גם בפוליטיקה. וזה הצליח לו. ב־2022 הוא נבחר לסנאט כנציג מדינת הולדתו אוהיו, וכעת זכה להיבחר על ידי דונלד טראמפ כמועמדו לסגן הנשיא, זה שאמור בעיניו להבטיח את ניצחונו במדינות "חגורת החלודה", בהן אוהיו.

בעולם הערבי חוגגים וקובעים: זה המחליף של דונלד טראמפ
עם תחבושת על האוזן: ההופעה של טראמפ בוועידה הרפובליקנית לאחר ניסיון ההתנקשות

אבל לטראמפ הייתה סיבה נוספת לבחור בוואנס והיא היותו מהמוכשרים שבין מהדהדי המסרים שלו, מי שלא אכפת לו אם דבריו אמת או שקר, העיקר שימצאו חן בעיני הבוס. זה לא תמיד היה כך. ואנס עשה דרך ארוכה מהיותו אחד המבקרים הבוטים ביותר של טראמפ ("היטלר" ו"אידיוט" הם רק שניים מהכינויים שנתן ואנס לטראמפ ב־2016), לאחד ממהדהדיה של תנועת ה־MAGA של טראמפ.

העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

אבל בסיומו של המסע הארוך הזה הוא זכה באמונו של טראמפ, ולא פחות חשוב, באמונה של משפחת טראמפ, שהחשש הגדול ביותר שלה הוא מסגן נשיא שברגע המבחן יבחר בציות לחוק ולא לאב המשפחה, כפי שעשה סגן הנשיא מייק פנס ב־6 בינואר 2021. וכאן הסכנה הגדולה. בשנים האחרונות הפך ואנס לאחד מתומכי תיאוריית "ההחלפה הגדולה" הגזענית והאנטישמית.

כמו טראמפ, גם הוא רמז לנאמנות כפולה של יהודי ארצות הברית כאשר טען שמי מהם שהצביעו ביידן, ראוי שיתביישו בכך (לכאורה בשל הביקורת של ביידן על ממשלת נתניהו), והוא גם מיהר להגן על טראמפ כשזה סעד באחוזתו בפלורידה עם ניק פואנטס, מהבולטים שבתומכי העליונות הלבנה בארצות הברית.

אך זה לא נגמר שם. הוא לא רק תמך בטענתו השקרית של טראמפ לאי־חוקיות תוצאות הבחירות ב־2020, אלא אף גייס תרומות בעבור הפורעים. ואנס הוא גם מתומכיו המרכזיים של "פרויקט 2025", תוכנית הימין האמריקאי לפוליטיזציה מלאה של הממשל הפדרלי ולבדלנות בזירה הבינלאומית. אבל החשש מהצמד טראמפ־ואנס איננו רק במישור האמריקאי. כשמדובר בישראל, ואנס התנגד לכל ניסיון אמריקאי להגן על חיי פלסטינים חפים מפשע, כינה את הענקת הסיוע ההומניטרי כ"מטופש" והתייחס לפליטים הפלסטינים כאל "תומכי טרור".

ארבע שעות בגבעת הקפיטול (צילום: באדיבות הוט)
ארבע שעות בגבעת הקפיטול (צילום: באדיבות הוט)

עמדות שאולי מתאימות לנתניהו, סמוטריץ', בן גביר ושיקלי, אך לא למדינת ישראל. ואנס הוא גם מתנגד בולט למתן הסיוע הצבאי לאוקראינה ולכל ניסיון להגיע לפתרון דיפלומטי של סוגיית הגרעין האיראני. מי שחשב שניסיון ההתנקשות בו יהפוך את הקמפיין של טראמפ למאחד יותר, התבדה ברגע ההודעה על הבחירה בוואנס כמועמדו לסגן נשיא. כמו טראמפ, ואנס הוא פופוליסט מסוכן שהגעתו לבית הלבן תהיה טובה לפוטין, חמינאי ונתניהו, אבל מסוכנת לאמריקה, לישראל ולעולם החופשי כולו.

הכותב הוא המנכ"ל בישראל של השדולה האמריקאית הפרו־ישראלית J Street. לשעבר דיפלומט בנציגויות ישראל בוושינגטון ובוסטון ויועץ מדיני לנשיא המדינה