ראש הממשלה נתניהו אמור להיפגש היום עם הנשיא האמריקאי בוושינגטון, בשעה שהמערכת הפוליטית בארה"ב גועשת בעקבות הודעתו של ביידן על פרישתו מהמרוץ לנשיאות.

הביקור בכללותו והפגישה עם ביידן בפרט הם בעלי חשיבות רבה עבור נתניהו, בשל ההכרעות הגורליות העומדות על הפרק בסוגיית החטופים והחטופות, המעבר לשלב ג' במלחמה ושאלת "היום שאחרי".

ברקע, מערכת היחסים העכורה בין ביידן לנתניהו. למעשה, זו תהיה הפגישה הראשונה ביניהם מאז ביקורו של ביידן בישראל באוקטובר 2023, והפגישה הראשונה בבית הלבן מאז הקמת הממשלה לפני כשנה וחצי.

נוכח זאת דומה כי ניתנה לראש הממשלה הזדמנות שאסור להחמיצה לקידום היעדים האסטרטגיים של מדינת ישראל. הזדמנות זו מקבלת משנה תוקף בעקבות הודעת הפרישה של ביידן, והסבירות כי הוא ישאף להטביע את חותמו ההיסטורי על תהליכים שהשקיע בהם את מרצו בחודשים האחרונים.

בראש ובראשונה החזרת החטופות והחטופים, שמהווה עבור ביידן מחויבות אישית ומוסרית. נתניהו אף צריך להביא בחשבון כי סגנית הנשיא ומי שמסתמנת כיורשת המיועדת קאמלה האריס אומנם נחשבת כתומכת בישראל, אך עלולה לגלות גישה ביקורתית יותר ומחויבות אישית ורגשית פחותה יותר כלפי ישראל מאשר ביידן.

מכאן עולה כי יש כמה דברים שהם בבחינת "עשה ואל תעשה" עבור ראש הממשלה. במישור הפוליטי נתניהו צריך להיזהר לא להצטייר כמי שמתערב במערכת הבחירות, ובוודאי לא לחזור על הנאום הלעומתי בקונגרס ב־2015, כאשר תקף ישירות את הנשיא אובמה על קידום הסכם הגרעין עם איראן.

חיוני שהנאום יפנה לשתי המפלגות גם יחד, וישמר את התמיכה הדו־מפלגתית בישראל. זאת בייחוד נוכח הפערים במידת התמיכה בישראל בין הרפובליקנים לדמוקרטים, שהעמיקו עוד יותר בחודשים האחרונים. מהצד האחר, נתניהו צריך גם להיזהר ביחסיו עם טראמפ, שתקופה ארוכה נטר לו טינה על שבירך את ביידן על ניצחונו בבחירות לפני ארבע שנים.

המפתח לשינוי המיוחל במצבה של מדינת ישראל טמון בראש ובראשונה בגיבוש מתווה להחזרת החטופות והחטופים. ראש הממשלה צריך לנצל את הבמה שניתנה לו כדי להכריז על קידום יוזמתו, שנתמכת אישית על ידי הנשיא ביידן, להשגת עסקה חדשה.

נתניהו צריך גם לנצל את הביקור כדי לגבש תוכנית אסטרטגית מקיפה להתמודדות עם תהליכי ההתעצמות של איראן ולבלום את חתירתה להשגת נשק גרעיני. הדרך לשם עוברת באמצעות חיזוק הברית האזורית עם מדינות ערב המתונות, בהובלת ארה"ב. חיוניותה של הברית הוכחה בחודש אפריל בבלימת המתקפה האיראנית על ישראל.

מדינת ישראל נמצאת בצומת קבלת הכרעות הרה גורל לעתידה, ועל ראש הממשלה לבחור בין הסדרה ועוצמה לבין הסלמה אזורית רחבה. לתוצאות הביקור בארה"ב יהיו השפעות מכריעות לאיזה כיוון אנחנו פונים.

הכותב הוא מומחה לארה"ב וחוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן