להימנע מטעויות העבר ישראל צריכה לעמוד על עמדתה לפיה ציר פילדלפי ומסדרון נצרים יישארו בשליטתה הצבאית, לפחות לחמש עד עשר שנים.

למרות הציפיות הגבוהות להשגת הסכם, המשא ומתן עם חמאס, באמצעות מתווכים, נכנס למערבולת, או ליתר דיוק לחילוקי דעות, כשכל צד מתחפר בעמדותיו ומותיר את המדינות המסייעות לנו - ארצות הברית, קטאר ומצרים, ממשיכות בניסיונות להדוף את ההתנגדויות ואת השינויים בכל אחת מטיוטות סעיפי ההסכם המוצע.

בישראל מציגים באופן חלקי את תמונת המערכה בעזה - וזה מסוכן
אחרי דף: צה"ל מנחית מכה אנושה נוספת על חמאס

לאחר למעלה מתשעה חודשים, אנו ניצבים בפני עמדות צבאיות המוכיחות את הצורך לשלוט בציר פילדלפי ובמסדרון נצרים. בציר פילדלפי המטרה היא למנוע מעבר של חוליות חמאס ממצרים לעזה בחסות גורמים מעורבים מהצד המצרי, ומנגד לפקח ולמנוע מעבר של אנשי ומנהיגי חמאס לעבר הצד המצרי.

ציר פילדלפי  (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
ציר פילדלפי (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

מסדרון נצרים מאפשר לכוחות צה"ל לצאת ממנו לפעולות לחיסול מחבלים. זהו ציר קריטי, שבצד התקיפה שישראל מבצעת ממנו במוקדי השליטה של חמאס שנותרו, הוא אף מסייע בתפיסת מחבלים במחנות נוסייראת ובשכונת שג'אעייה.

אם ישראל לא תשלוט באזורים אלה, המשמעות היא שחמאס ישלח חוליות מחבלים שיתקפו את חיילי צה"ל. לכן, למרות הסיסמאות הנשמעות מצד חמאס לחזור לתהליך המשא ומתן, ברור שרק הכרעת חמאס תאפשר גם בשלבים המוקדמים לשלוט בצירים האסטרטגיים ולקבל עוד מידע על מקום הימצאותם של החטופים.

חיילים בעזה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חיילים בעזה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

צריך להבהיר באופן חד־משמעי: רק לחץ צבאי מסיבי יגרום לחמאס ולארגוני הטרור האחרים להבין שמטרתנו היא חיסול חוליות הטרור. אך עם זאת ברור שהרעיון המשיחי, הדתי, מאחורי ארגון הטרור, ימשיך להתקיים. לכן, כל ניסיון לעצור את הלחימה בלא השגת הסדר נדון מראש לכישלון.

החזקת 120 חטופים היא הנשק העיקרי שיש לארגון הטרור בניסיון למנוע את השליטה של ישראל בנקודות אסטרטגיות בצפון הרצועה ובדרומה. למעשה, חמאס הוכיח שהזמן הוא גורם שאמור ליצור לחץ ישראלי פנימי, הן מצד משפחות החטופים והן מצד הציבור הישראלי בחלקו.

יש להקפיא את המלחמה ובכך לאפשר לו להשיג יתרון אסטרטגי משמעותי ואף ניצחון טקטי שתוצאותיו תהיינה הרות אסון. איננו יכולים להרשות לעצמנו, למרות רצוננו העז להביא לשחרור החטופים בהסכם זמני, לאפשר לחמאס לשלוט בלוח הזמנים.

חמאס פורצים  (צילום: רויטרס)
חמאס פורצים (צילום: רויטרס)

על ישראל להימנע מחזרה על הטעויות שנעשו בעבר, ועל כן, עד להשגת הסדר מדיני וגם לאחריו, ישראל צריכה לעמוד על עמדתה שלפיה הצירים האסטרטגיים הללו יישארו בשליטה צבאית ישראלית, לפחות לחמש עד עשר שנים.

כולנו מייחלים לשחרור החטופים ומחבקים את המשפחות המחכות ליקיריהן, אך דבר אחד ברור: צעדיה של ישראל, הן במישור הביטחוני והן במישור המדיני, יחייבו את השליטה הצבאית באזורים רגישים אלה.

הכותב הינו יועץ אסטרטגי