מערכת הביטחון זקוקה בעיתוי הנוכחי לחיזוקים רבים: במדינאות, בהבנה כלכלית (תקציבית), בהבנה ניהולית, בניהול משאים ומתנים מורכבים, בניסיון צבאי בהיקפים גדולים ובלחימת גרילה ומבצעים מיוחדים. בממד האישי, מערכת הביטחון זקוקה למעט ענווה ונחישות, סמכותיות והשתלבות בעבודת צוות החיונית לניהול מלחמה. מערכת הביטחון אף זקוקה מאוד לתגבור באמון של עם ישראל, שנשחק קשות לאחר האסון של ה7 באוקטובר. מעל לכל, חייבים לחזק את הלכידות הלאומית ואת הרגשת הערבות ההדדית.

כידוע לכל מי שניהל מערכות בעברו, הזמן והתזמון הם מרכיבים מכריעים בניהול משברים. הזמן הוא משאב שנמדד בכסף במגזר העסקי, ובחיים ומוות בביטחון. אם היה זמן למקבלי ההחלטות, הייתי מציע להכניס את כל הדרגים הביטחוניים להשתלמות מזורזת באסטרטגיה, במדינאות, במצביאות, בכלכלה ועוד. אך לישראל אין זמן. לפנינו אתגרים עצומים ודחופים, ללא תקדים. אתגרים שיחייבו את עם ישראל להציג כושר עמידה ברגעים קשים מאוד: השלמת המלחמה בעזה, חיסול היכולות הצבאיות והממשלתיות של חמאס ומציאת חלופה ממשלתית ראויה ברצועה, שלא "תתפזר" עם פעולת הטרור הראשונה שתתרחש.

סוכל המשא ומתן? חמאס מתנגד לשינויים שהכניס נתניהו במתווה עסקת החטופים | דיווח
סקר דרמטי של הwsj: האריס מחקה את היתרון של טראמפ, המירוץ נפתח מחדש

במקביל, יש למצוא פתרון בר־קיימא שיאפשר את חזרת התושבים לצפון. לא איזה הסדר בלתי מחייב, בערבות מדינית אמריקאית או אחרת, שמהווה משענת קנה קצוץ - אלא פתרון שמגובה ביכולת אמיתית להעניש את מי שיפר את המסוכם.

אני לא תומך בהדחות המוניות בעת מלחמה. אם נדיח את כולם, לא יהיה מי שינהל את המערכה. עם זאת, אני בעד תגבורים (והחלפות רק היכן שהדבר קריטי).

אחד המועמדים הנפלאים לתגבור המערכת הביטחונית הוא האלוף (במיל') עוזי דיין. למען גילוי נאות, דיין מוכר לי היטב. לטעמי, ההיכרות מחזקת את המלצתי מתוקף היותה מבוססת על עובדות ויכולות, ואינה מבוססת על התרשמות מרוחקת דרך מרקע הטלוויזיה.

דיין נולד בעפולה וגדל במושב היוגב. אביו, זוריק, נהרג במלחמת השחרור במהלך הקרב על רמת יוחנן, כשעוזי היה בן 90 ימים בלבד. בממד האישיותי, דיין הוא מנהיג מלידה. הוא משלב באופיו צניעות ונחישות, אהבת הארץ ואמונה בצדקת הדרך, מקצועיות וירידה לפרטים כשזה נדרש, מחשבה מחוץ לקופסה, נטילת אחריות ודוגמה אישית.

לדיין ניסיון עשיר בכל שדרת הפיקוד עד לתפקיד סגן הרמטכ"ל. בהמשך ניהל מערכות מורכבות, ואף כיהן כיו"ר מפעל הפיס. לא בכדי הוא מוערך בקרב גורמים רבים, ללא קשר להשתייכותם הפוליטית.

לאור ניסיונו ובקיאותו של עוזי דיין בתחומים הדורשים תגבור במערכות הביטחון, הוא יתרום לאיכות החלטות גבוהה. הוא יהיה מקובל על כל מרכיבי החברה, ואף יידע לנטרל מתחים מיותרים. לאור זאת - אפשר ורצוי לשלבו בתפקידים בכירים ומגוונים, עד לתפקיד שר הביטחון.

הכותב הוא נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר

[email protected]