מי היה מאמין? בעיצומה של מלחמת דמים, בימים בהם גואה המחלוקת על דרך שחרור החטופים – מה שאולי יביא לקִצה המוקדם של הממשלה הנוכחית הוא המאבק בנושאי דת ומדינה. בימים האחרונים יצאה לדרך הפעימה הראשונה ביישום הוראת בג”ץ בנושא גיוס חרדים. היא נתקלת במענה חריף של המנהיגות החרדית. “שמד”, לא פחות מכך.

עובדים עלינו ישר בעיניים: הבלוף שמכונה גיוס חרדים נחשף במלואו | בן כספית

הסיבות ה”אמיתיות” לדרישה להתגייסות חרדים שהמנהיגות החרדית מתארת למאמיניה הן שנאת התורה והחרדים והרצון להביא באמצעותם להפלת הממשלה. עיון בנאמר על ידי המנהיגות הרבנית מלמד כי עניין לנו בשיח חירשים, וכי הניסיונות להגיע להסכמה לא יצלחו.

ביטוי ייצוגי להתנשאות ולקיצוניות שבעמדת המנהיגות החרדית ניתן לראות למשל במפגש שהתקיים בדצמבר 2023 בין מנהיג עולם הישיבות הליטאיות, הרב דב לנדו, שלאחרונה הורה לצעירי המגזר החרדי שלא להתייצב בלשכת הגיוס, ובין אל”מ (מיל’) ארז אשל, מראשי הישיבות הקדם צבאיות. כבר בראשית הדברים, כאשר אשל ביטא את שאיפתו לשותפות עם עולם הישיבות, לנדו “העמיד אותו במקומו”: “מה שייך? לומדי התורה הם המגינים. אתה המוגן, לא המגן”.

בהמשך הבהיר לנדו כי לומדי התורה הם “הגלולות נגד הקאה”, כדי שלא יתקיים איום התורה “ותקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה כאשר קאה את הגוי אשר לפניכם”, וכאשר הזכיר אשל את סבו שנרצח בשואה השיב לנדו כי האלוהים הוא שגרם לשואה: “הייתה מידת הדין, הקב”ה עשה שואה, אנחנו לא יודעים את משפטי ד’”.

את דבריו של אשל על מלחמת מצווה הדף לנדו בגסות ותיאר אותם כסיסמאות ופתגמים. “רק חכמי התורה יודעים את דברו, לא אף אחד אחר”, אמר. לשיא של התנכרות והתבדלות הגיעו הדברים כאשר אשל אמר: “האם אפשר לבקש שכל בחור ילך פעם אחת ללוויה, לבקר פצוע אחד. להשתתף. הרי גם רבי עקיבא יצא לבקר חולה”. ועל כך השיב לנדו: “חס ושלום, בחור צריך ללמוד. בחור עם נפש רגישה, יראה את הדברים הקשים, לא יוכל אחר כך לחזור ללימוד”.

לנו בעמותת חדו"ש יש הערכה רבה לתלמוד תורה. הצענו שמכסת עילויים של כ־1,400 איש מדי שנה תקבל לא רק דחיית שירות, אלא אף מלגות קיום משמעותיות, אך שאר בני השנתון החרדים יגויסו לצה"ל או לשירות אזרחי משמעותי. עם זאת, מי שחושב שניתן לאכוף גיוס על חרדים בסנקציות פליליות ובמאסר חי בסרט.

המתווה הריאלי היחיד הוא שלילת כל תמיכה כספית מקופת המדינה לסרבני הגיוס ולישיבות אשר יתנו להם "מחסה". יש לשלול מהסרבנים תמיכות נוספות דוגמת הנחות בארנונה וסבסוד מעונות. וכן להטיל עליהם סנקציות אזרחיות דומות לסנקציות שמוסמכים בתי דין רבניים להטיל על סרבני גט כגון: שלילת רישיון נהיגה ודרכון, עיכוב יציאה מהארץ, מניעה העסקה בשירות הציבורי ועוד.

אף אם לא יגרום הדבר לשינוי, לפחות תביע המדינה את סלידתה וסירובה לממן את הסרבנים ואת האידיאולוגיה החותרת תחת אושיות היסוד של מדינת ישראל. יש לקוות כי הדבר יביא אף את המערכת הפוליטית לקו פרשת מים וכי הציבור יבטא בהצבעתו בבחירות הבאות את רצונו שממשלתו לא תיכנע עוד לסחטנות המפלגות החרדיות. המנהיגות החרדית זכאית להחזיק באמונותיה, בשנאותיה ובשאיפתה שישראל תהפוך להיות מדינת הלכה. היא אינה זכאית לצפות שהמדינה תממן את כל אלה ותשמש מכשיר בידיה לצורך כפייה על הציבור שאינו שותף לאמונות אלה.

הגיעה העת ליישם את השוויון בנטל הביטחוני, לאכוף לימודי ליבה לצורך הצלת המשק וקידומו ולבטל את הכפייה הדתית בתחומי השבת, הנישואין והגירושין, החינוך, האפליה המגדרית ועוד. זו רוחה של הכרזת העצמאות וזה רצונו של רוב הציבור בישראל.

הכותב הוא מנכ"ל עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון