העשן והאבק בדאחייה התפזרו, ויחד איתם גם איומי ודברי הרהב של ההנהגה הישראלית. נאמר לנו שניתנה מכה שהרתיעה את האויב, שהם כולם בני מוות, ושסל המסרים מוכר לציבור. זהו סל שמכרו לנו במשך שנים מול חמאס. הקונספציה הישראלית מתבססת על שליחת פצצות במטרה להרחיק את האיומים.

אחרי אירועי השביעי באוקטובר, ובטח כשמדובר באויב הנוקט במלחמה לא סימטרית, מדובר בתפיסה עגומה. ההפגזות והמבצעים לא הרתיעו את חמאס, לא עצרו את טרגדיית אוקטובר 2023 ולא השיבו את החטופים. הימין הקיצוני לוחץ על כניסה למלחמה, ואפילו קמה תנועה ליישוב דרום לבנון. כל זה נשמע מוכר מדי, כמו עזה, כמו השישי באוקטובר.

יום הולדת חמש לאריאל ביבס | עופרי ביבס לוי בטור מתוך הספר "מר הפקרה"
אחרי שפרש מהמרוץ לנשיאות: ביידן מסיר את הכפפות מול נתניהו

אך חיזבאללה אינו חמאס. בעוד שחמאס הוא ארגון מבודד בתא שטח קטן שקל לשלוט במלחמה נגדו, חיזבאללה הוא צבא מיומן, בוגר מלחמה קשה בסוריה, מחומש היטב ועם שליטה פוליטית עמוקה במארג הלבנוני. חיזבאללה עוסק בפשיעה, בסחר בסמים, ובפעילות טרור בינלאומית. חיסולים מדויקים ומוצלחים, כמו אלה של עבאס מוסאווי בשנות ה-90 או עימאד מורנייה, לא הצליחו לעצור את הארגון. חיזבאללה, שאיבד עשירית מכוח האדם שלו בסוריה, צמח והתעצם לאחר כל מכה שקיבל.

חיזבאללה הוא חלק מציר ג'האדיסטי, והמאבק בו נוגע לאינטרס של הציר כולו. ככל שאיראן תחליט שחיזבאללה משרת את מאבקה בארצות הברית וישראל, כך יתאפשר לו לפעול נגד הציר המתון. במקביל, ככל שלבנון תרגיש שהעלות של חיזבאללה משולל רסן גבוהה מדי, הלגיטימציה של הארגון תתערער בזירה הפנים לבנונית.

הציר הג'יהאדיסטי לא מתקיים בוואקום; הוא מחפש בעלות ברית, אפיקי השפעה ויציבות כלכלית ופוליטית. מאמץ מתואם של הציר המתון במזרח התיכון במגוון תחומים יכול להגביל את כוחו ומרחב הפעולה של חיזבאללה. אם ישראל תבחר לקחת בציר זה חלק ולממש את ברית אברהם.

החתימה על הסכמי השלום בבית הלבן (צילום: רויטרס)
החתימה על הסכמי השלום בבית הלבן (צילום: רויטרס)

כיצד תיראה פעילות משותפת של הציר המתון נגד חיזבאללה? ניתן לדמיין אפשרויות רבות, כולל פעילות כלכלית-משפטית משותפת לצמצום הפעולה של חיזבאללה בתחום הפיננסי, מאבק בהברחות והלבנת הון, צווי מעצר והסגרה של פעילים, וסנקציות בשדה המשפטי הבינלאומי. כמו כן, ניתן ללחוץ על לבנון ולהתנות סיוע הומניטרי ופיננסי להגבלות על חיזבאללה, כולל דרישה למימוש החלטת האו"ם 1701.

צעדים אלו אינם תחליף ללחץ צבאי, עבודה מודיעינית, שיתוף פעולה ביטחוני והגברת מוכנות העורף. החיסולים השבוע בביירות וטהראן הם עדות לכך. לפי פרסומים זרים המתקפה באיראן בוצעה בסיוע מדינות צד ג' במזרח התיכון. האמריקאים היו מודעים למתקפה בבירות. אי אפשר היה לבצע מתקפה כזו ללא תיאום בין השחקניות המתונות במזרח התיכון.

על כן ישראל חייבת לשמור על מוכנותה וכשירותה, אך עם שימוש נכון בכלים דיפלומטיים וכלכליים, יחד עם פעולה צבאית חכמה, ניתן ליצור תפיסת ביטחון חדשה ומתכללת. תפיסה שתראה שלא רק יש לישראל לא מעט תחמושת, אלא גם שהיא שונה ומפתיעה מקיר הברזל שהוביל אותנו לשביעי באוקטובר.