כאשר יגיע סגן השגריר הטורקי לנזיפה של שר החוץ, על ישראל כ"ץ להודיע על סגירת הקונסוליה הכללית של טורקיה בירושלים. ומדוע? כיוון שהורדת הדגל הטורקי לחצי התורן בשגרירות בתל אביב בעקבות חיסולו של איסמעיל הנייה לא משתווה, לא במעשים ולא במשמעות המדינית, לקונסוליה הטורקית בירושלים שהיא למעשה הקטר והמוציאה לפועל של החתרנות הטורקית בירושלים ובמרחב.

כך למשל, באתר הרשמי מגדירה הקונסוליה את תחום השיפוט שלה לפי החלטת האו"ם ב־1947 על בנאום ירושלים, שזו למעשה אי־הכרה בריבונות הישראלית בירושלים וביטוי לחתירה תחתיה. הגדרת הקונסול כשגריר טורקיה לפלסטין באופן רשמי למרות היותו בעל מעמד של קונסול מטעם השגרירות הטורקית בתל אביב מהווה גם כן התרסה חתרנית חמורה. בנוסף, הקונסוליה נותנת חסות לארגונים טורקיים הפועלים במרחב ירושלים ללא הפרעה משמעותית ומקדמים דה־לגיטימציה לישראל.

בישראל עוד לא מבינים: זה המהלך שינחית מכה אנושה על חיזבאללה
אחרי שפרש מהמרוץ לנשיאות: ביידן מסיר את הכפפות מול נתניהו

דברי הברכה או קריאת הכיוון של השגריר באתר חושפים כי האג'נדה של הקונסוליה מתמקדת ביחסים עם פלסטין. מיותר לציין כי אין אזכור ליחסים עם ישראל אלא רק ציון של הכיבוש. כך, למשל, נכתב באתר: "הקונסוליה הכללית מבצעת את פעילותה מתוך הבנה המשקפת את היחסים ההיסטוריים, התרבותיים וההומניטריים השורשיים בין טורקיה לפלסטין. הנושא הפלסטיני תמיד היה בראש סדר העדיפויות של מדיניות החוץ הטורקית. אין ספק שהקרבה והאחווה ההדוקות בין העמים הטורקי והפלסטיני... מהוות את הליבה של יחסינו".

ארדואן בעצרת למען עזה באיסטנבול (צילום: REUTERS/Dilara Senkaya)
ארדואן בעצרת למען עזה באיסטנבול (צילום: REUTERS/Dilara Senkaya)

"זה מקור לגאווה לכל דיפלומט טורקי לראות את המורשת התרבותית הטורקית כמעט בכל פינה בפלסטין, כמו גם בחראם א־שריף, האתר השלישי בקדושתו לאסלאם. טורקיה תמיד תמכה בתוקף בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית וריבונית לחלוטין, עם מזרח ירושלים כבירתה, במסגרת גבולות 1967. בהקשר זה, טורקיה הובילה את היוזמה של פלסטין לקבל מעמד של 'מדינה משקיפה שאינה חברה' באו"ם ב־29 בנובמבר 2012".

באתר הקונסוליה מוצגות גם עובדות היסטוריות השוללות את זכותה של ישראל בירושלים ואף מובעת גאווה על כך שבזכות לחצים שהפעילה טורקיה נמנעו ביטויים ריבוניים של ישראל בהר הבית, וכן שהדרג הדיפלומטי של הקונסול הוא שגריר שמטרתו לייצג את טורקיה בירושלים בירת פלסטין.

הכותב הוא ראש אגף מחקר במרכז ירושלים למדיניות יישומית, לשעבר מנכ"ל משרד ירושלים ושגריר במשרד בחוץ