אחד מתרחישי האימה במערכת הביטחון הוא שהאנרכיה מהשטחים תזלוג לתחומי ישראל ותאיים על סדרי השלטון. והנה זה קרה. חברי כנסת, שר אחד ואזרחים פרצו לשני בסיסים של צה”ל בשדה תימן ובבית ליד במטרה לשבש חקירה של צה”ל נגד חשודים בביצוע התעללות מינית במחבל נוח'בה העצור במתקן צבאי. המשטרה, האמונה על פתיחה בחקירה פלילית נגד הפורעים, טרם עשתה זאת. היועצת המשפטית לממשלה טרם הורתה על פתיחת חקירה. חדירת אזרחים למתקנים צבאיים משיקולים פוליטיים הייתה אמורה להרעיד את אמות הסיפים בגין הסיכון המיידי והברור לסדרי המשטר הדמוקרטי במדינה, אך זה לא קרה.

הנקודה המרכזית בשני האירועים היא התפקוד הירוד של המשטרה. במקרה של בסיס שדה תימן, המשטרה הגיעה למקום רק אחרי שלוש שעות וכך גם לגבי הפריצה לבסיס בית ליד. המשטרה לא פעלה לעצור את הפריצה לבית ליד למרות שקיבלה התרעה משב”כ על כוונת המתפרעים, וגם כאשר הגיעו מספר שוטרים הם פעלו בחוסר נחישות. תקופה ארוכה ישנן הערכות כי אי־תפקוד משטרת מחוז ש”י נגד אלימות מתנחלים יזלוג לתוך הקו הירוק וכך קרה.

בזמן נאום נסראללה: עשרות יישובים בצפון קיבלו הנחייה לשהות סמוך למרחבים מוגנים
השמיעו ציוץ: המתקפות של השר כ"ץ שיגעו את הטורקים - כך הם הגיבו

מאז הקמת הממשלה החדשה, ניכרת ירידה חדה בתפקוד המשטרה במחוז ש”י מסיבות פוליטיות לכאורה, ואלימות מתנחלים הגיעה לשיאים חדשים. רק במקרים מעטים הובאו מתנחלים אלימים בפני שופט. גורמי ביטחון בכירים התריעו שהמשטרה חוששת לעצור נערי גבעות החשודים בפשיעה לאומנית כדי לא לעצבן את השר לביטחון לאומי.

ניסים ואטורי ועמיחי אליהו בשדה תימן (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בשנה האחרונה, מספר מעצרי חשודים בטרור יהודי במחוז ש”י ירד בחצי לעומת השנה הקודמת. 15 פעמים ביקש שב”כ ממשטרת מחוז ש”י בשנה האחרונה לטפל ב”יעדים” יהודיים, אך היא פעלה רק שלוש פעמים. ראש הממשלה אמר ב־6 ביוני 2024 למפקד בכיר במשטרת ש”י “איך זה יכול להיות שאתם לא תופסים בפרעות האלה יהודי קיצוני אחד שמבצע עבירות חמורות?”.

באירועים בבסיסי צה”ל יש אלמנטים ברורים של חתרנות עד כדי פגיעה קשה במוסדות הדמוקרטיים של המדינה. השאלה החשובה היא מה עם שב”כ. לפנינו פעילות של חתרנות מדינית קיצונית נגד המשטר הדמוקרטי של ישראל, המונהגת על ידי מפלגה, כדי למנוע ממוסדות האכיפה לבצע את תפקידם ובהמשך אולי אף לנסות לתפוס בדרך זאת את השלטון.

צבי סוכות בשדה תימן  (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)
צבי סוכות בשדה תימן (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)

סיכול חתרנות מצד גורם פוליטי קיצוני לא עמד עד היום בבחינה מעשית, אך לנוכח חומרת המקרים על שב”כ להיכנס לעובי הקורה. המשמעות היא שעל שב”כ והפרקליטות לדרוש מהמשטרה לחקור חשודים באירועי הפריצה לבסיסי צה”ל ובהמשך תיבחן הגשת כתבי אישום חמורים. מעורבות שב”כ תיצור גם אפקט מרתיע ותצנן גורמים פוליטיים המתכוונים להמשיך לפעול בכיוון מסוכן זה. 

הכותב הוא עמית מחקר במרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה. לשעבר בכיר בשב"כ 

הסרטון בכתבה פורסם לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]