בחירת מועמד לסגן נשיא תמיד מסקרנת ומשפיעה על מערכת הבחירות לנשיאות, אבל מי שנבחר לא תמיד באמת משפיע על מדיניות הנשיא. קמלה האריס, סגנית הנשיא הנוכחית, יכולה להעיד על כך מניסיון אישי. בדרך כלל, מועמדים לתפקיד הסגן מאזנים את המועמדים לתפקיד הנשיא על פי מדינת האם, רקע, ניסיון ואישיות. האריס בחרה לתפקיד בטים וולץ, מושל מינסוטה, שיכול להביא לקלפי ציבורים גדולים שיבחרו בה, גם כאלה שעד עכשיו עמדתם לא הייתה מספיק ברורה.

המומחה לארה"ב מסביר: למה מועמדות וולץ היא חדשות רעות לישראל

האריס בחרה בוולץ מתוך קבוצה קטנה של מועמדים שהגיעו לקו הסיום. ביניהם היה גם ג'וש שפירו, מושל פנסילבניה, היהודי והפופולרי. פרשנים רבים העריכו שהיא תבחר בו, בעיקר כדי להבטיח ניצחון בפנסילבניה, שהיא מדינה מתנדנדת. האגף הפרוגרסיבי של הדמוקרטים ניהל נגדו מאבק אנטישמי מכוער, בטענה שיש לפסול אותו רק משום שהוא תומך בישראל בכלל ובמלחמתה בחמאס בפרט. יתכן, שהאריס שקלה את המאבק הזה, אבל היו סיבות אחרות לבחירה בוולץ. האריס היא אישה, שחורה מצד אביה, מהגרת מג'מייקה, טמילית הודית מצד אימא והיא נשואה ליהודי. מועמד לסגן יהודי היה עלול להיות מטען חורג מדי.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

וולץ לא יעזור להאריס לזכות במדינת המוצא שלו, כי מינסוטה מצביעה לדמוקרטים. הרקע שלו אינו תואם את ההילה והנתונים הקלאסיים של מועמדים לבית הלבן. הוא לא בעל השכלה משפטית (לא היה כזה מועמד מאז הנשיא ג'ימי קרטר של 1980) או בוגר של אחת מאוניברסיטאות העילית כמו הרווארד או ייל. הוא למד חינוך במכללות לא ידועות, היה מורה בתיכון למדעי החברה ולגאוגרפיה ומאמן קבוצת פוטבול. יש לו רקע צבאי. הוא שרת במשך 24 שנים במשמר הלאומי בדרגת רב סמל בכיר. זו אמנם אינה דרגת קצונה, אבל היא נחשבת מאוד. הוא שרת בחו"ל, אבל לא השתתף בשום מלחמה מעבר לים.

וולץ מביא לטיקט יתרונות רבים. הוא פופוליסט ויודע לאתגר את טראמפ בשפה שלו. הוא טבע את המונח "מוזרים" והדביק אותו לטראמפ ולג'יימס ואנס, המועמד שלו לתפקיד סגן הנשיא. האריס אימצה את התיוג השלילי והוא עובד. הוא גבר לבן נוצרי, שיכול לעזור בקרב הלבנים של המעמד הבינוני; ומצד שני, יש לו רקורד פרוגרסיבי והוא מקובל על האגף הקשה הזה של הדמוקרטים, שרואה בו אחד משלהם והם תומכים בו בהתלהבות. וולץ הוא כריזמטי מאד, נואם מצוין, שניצח מועמדים רפובליקנים לבית הנבחרים מאזור בחירה כפרי. הוא פופולרי בקרב חקלאים ופועלים ויכול לעזור לה במדינות המערב התיכון של ארצות הברית.

טים וולץ (צילום: רויטרס)
טים וולץ (צילום: רויטרס)

הוא כיהן כציר בבית הנבחרים מ-2007 עד 2019. התעניין בעיקר בענייני חינוך, ביטחון, ויוצאי צבא. הוא התנגד להגבלות על הפלות, תמך בהגבלות על רכישה וקניה של נשק, בביטוח בריאות לכל, בוועדי עובדים, בסיוע לחקלאים ובזכויות להט"בים. נבחר למושל מינסוטה וגם שם פעל לטובת כל הנושאים והתחומים האלה. אמנם זהו רקורד פרוגרסיבי, אבל וולץ הוא יותר שמרן מהאגף הפרוגרסיבי במפלגתו. הוא ליברל מתון שתמך כל השנים בשיתוף פעולה הדוק עם הרפובליקנים. הוא דורג במקום השביעי של סולם שבודק עמדות כלפי "ביפרטיזנשיפ" או התנהלות דו-מפלגתית. אין לו ניסיון במדיניות חוץ. הוא שהה שנה כמורה בסין וארגן חילופי תלמידים עם סין, ובקונגרס עסק בעניינים צבאיים כחבר הועדה לשירותים המזויינים של בית הנבחרים. זה מעט מאד.

הרקורד של וולץ לגבי ישראל דומה לזה של ממשלים דמוקרטים, אבל התנהלותו בזמן האחרון הושפעה גם ממערכת הבחירות הנוכחית לנשיאות. הוא פוליטיקאי ייחודי, שקיבל ציונים גבוהים הן מאיפא"ק, הלובי הפרו-ישראלי העיקרי בוושינגטון, והן מג'י סטריט, הלובי השמאלני. הוא התנגד למעורבות הצבאית של ארצות הברית בעיראק ותמך בהסכם הגרעין שאובמה חתם עם איראן. בכל השנים ששרת בקונגרס תמך בסיוע הצבאי לישראל. הוא ביקר רק פעם אחת בארץ, ב-2009, יחד עם סיור שעשה בסוריה. הוא נפגש עם נתניהו והביע בפניו הסתייגויות ממפעל ההתנחלויות. הוא תומך בפתרון שתי המדינות.

לאחר הטבח בעוטף, וולץ הורה להוריד את דגלי ארצות הברית ומינסוטה לחצי התורן. בנאום שנשא בבית הכנסת בית-אל במיניאפוליס, הוא ביקר בחריפות את אלה שלא גינו את הטבח: "אם לא מצאתם בהירות מוסרית ביום שבת בבוקר ואתם מחכים כדי לחשוב מה להגיד, אתם צריכים לחשוב מי אתם". הוא גם גינה את ההפגנות וההתפרעויות נגד ישראל בקמפוסים. אבל אחרי שכ-20 אחוזים מהמצביעים בפריימריס הדמוקרטים במינסוטה, בעיקר מוסלמים ופרוגרסיביים, לא התחייבו להצביע בעד ביידן בבחירות הכלליות - הוא אמר שצריך להקשיב להם. בדומה להצהרות של ביידן, הוא קרא להפסקת אש בעזה ולהגן על "אזרחים עזתים שנקלעו לאש הקרבות".

וולץ יחזק את מועמדות האריס בתחומים שבהם גילתה חולשה. הפרוגרסיביים טוענים שהם נצחו במאבק על זהות הסגן מול שפירו ומברכים אותו. לא בטוח שהוא חותם על התיוג הזה. הבעיה היא שאם האריס תנצח, הפרוגרסיביים ידרשו ממנה מינויים חשובים בממשלה. לוולץ יתרון עצום על הסגן שטראמפ בחר. יהיה מעניין מאד אם השניים יפגשו לעימות טלוויזיוני. ישראל צריכה לעבוד מולו כדי לשכנע אותו לתמוך באינטרסים הכי חשובים שלה. הוא תמיד הפגין פתיחות להקשיב ולהבין נושאים פוליטיים ומדיניים מורכבים.

פרופ' גלבוע הוא מומחה לארצות הברית באוניברסיטת בר-אילן וחוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון