לא הייתי כוססת ציפורניים בציפייה לראות אלפי חרדים נוהרים לבקו"ם. החלטת בג"ץ כשלעצמה היא לא בדיוק מאיץ ציות במגזר הזה, ובטח כשהממשלה הנוכחית עושה הכל לייצר עוד חוק השתמטות חרף ההחלטה. ממשלה שעסוקה קודם כל בהישרדותה האישית ובהפיכה משטרית, למרות המלחמה ומצוקת צה"ל, לא בנויה לטפל בבעיות היסוד של המדינה.

ייתכן שנראה זרזיף של מתגייסים מהמגזר החרדי, כאלה שלא היו חכמים מספיק להשתמט, ואולי קומץ של כאלה שבאמת חפצי גיוס והשתלבות, המבינים את גודל השעה ואת חובתם האזרחית והמוסרית. יש האומרים כי יש לא מעט כאלה במגזר החרדי שמוכנים לתרום ורוצים להתגייס לצה"ל, אך חוששים מאימת הקהילה.

לשם הגעתם? חבורת ״נמות ולא נתגייס״ עברה את הגבול | דעה
על שב”כ להיכנס לעובי הקורה ולדרוש מהמשטרה לחקור חשודים בפריצה לבסיסי צה"ל

נוכח אופיו הקהילתי של המגזר החרדי, היה עדיף להידבר ולהתחיל לגייס את צעירי המגזר בהבנה, בהסכמה ובתיאום. עשרות שנים פעלה המדינה לעשות זאת, ונכשלה כישלון חרוץ. גם כיום, לאחר טבח ה־7 באוקטובר, נראה כי מנהיגי הציבור החרדים - הפוליטיקאים והרבנים - דוחים כרגע כל אפשרות כזאת ביהירות ובהתנשאות. מאחר שמושכלות היסוד של אזרחות ושותפות גורל לא קיימים בקהילה החרדית, כקהילה, הדרך לשירות במקרה הזה צריכה לעבור דרך הפרט, מעל לראשה של הקהילה ופרנסיה.

אם הממשלה תיכשל במאמציה להכשיר את ההשתמטות בחוק חדש, על צה"ל להיערך לגיוס בצורה מושכלת והחלטית. לא יגייסו כ־60 אלף בני גיוס במכסה אחת, אלא בהדרגה ובהתאם לצורכי הצבא. מי לשירות צבאי ומי לשירות אזרחי אחר. בד בבד יש מקום להפעיל מדיניות של סנקציות אזרחיות ופליליות כלפי הפרט. שם עוברת הדרך לגיוס ולא ביטול תקציבי ישיבות. זו הדרך בה פועלת מדינה. יש צורך להכין בחקיקה ראשית ומשנית מגוון אפשרויות של סנקציות מנהליות אישיות, כמו הגבלת רישיון נהיגה, הוצאת דרכון, מענקים כספיים והטבות שונות מהן נהנים כיום האברכים, או אף ביטולם לחלוטין. סנקציות נוספות יכולות להיות מניעת קבלה לעבודות במגזר הציבורי, אי־סבסוד לימודים גבוהים והיו מי שאף הציעו מניעת הצבעה לכנסת, זכות אזרחית ראשונה במעלה שתפגע במנהיגי הקהילה החרדית. ומשכלו הקיצין - גם סנקציות פליליות. מי שלא יתייצב, שמו יעבור למשטרה והוא ייעצר בדרכים או בנתב"ג.

צה"ל לבדו לא יוכל לגרום לגיוס לקרות. רק היערכות נכונה ומלאה של הצבא, לצד גיבוי של כלל מנגנוני המדינה השונים, יביאו את השינוי. אלא שכרגע נראה שהמנגנונים הממשלתיים מלבד צה"ל כלל לא תומכים במהלך על אף החלטת בית המשפט. ממשלת ישראל נגד צה"ל? דבר נורא.

טוב יהיה אם המתגייסים מהמגזר החרדי יבואו מרצון, מתוך תחושת שליחות ואכפתיות לעם ולמדינה בשעתה הקשה ומתוך שותפות גורל. אך אם לא – על המדינה לפעול כמדינה. זו שעת מבחן לאזרחי המדינה כולם ולשלטון החוק.

הכותבת היא הסנגורית הצבאית והצנזורית הראשית של צה"ל לשעבר, חברה בתנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל".