ארה"ב תצטרך להפגין את עמידתה האיתנה לצד ישראל במערכה הנוכחית, שכן שורה ארוכה של מדינות צופות בה בעין מאוד־מאוד ביקורתית. החותם שהותירה בעקבות הנסיגה הפתאומית מאפגניסטן עדיין צרוב בתודעתן, וחלקן כבר החלו לפלרטט עם מעצמות מתחרות על גיבוי כלכלי וביטחוני.

האופן שבו תפגין ארה"ב את עוצמתה אל מול איראן, החות'ים בתימן, המיליציות השיעיות בעיראק, חמאס, חיזבאללה, וכמובן רוסיה וסין המתמרנות מאחורי הקלעים, יהיה בבחינת קו פרשת המים באשר למיקומה בסדר העולמי הקיים.

ארצות הברית בטוחה: זה התאריך שבו איראן תתקוף את ישראל
חמינאי קיבל הקש בגג אמריקאי: זה מה שיקרה אם איראן תתקוף

ייתכן שזה נשמע דרמטי, אולם בעקבות 7 באוקטובר נדמה שנפרץ סכר הרדיקליזם שתוכנן בקפידה מאז 1979, עת בוצעה ההפיכה הצבאית באיראן. כבר אז החל משטר האייתוללות לתכנן את קמפיין התודעה שאנו עדים לו כיום ברחבי העולם - קמפיין שאיננו כפי שאנו נוטים לחשוב נגד מדינת ישראל ו/או היהודים, אלא נגד המערב וערכיו ובעד הקמתה של ח'ליפות אסלאמית קיצונית.

מוסלמים מתפללים בלונדון (צילום: REUTERS/Clodagh Kilcoyne)
מוסלמים מתפללים בלונדון (צילום: REUTERS/Clodagh Kilcoyne)

מדובר במערכה כוללת שמורכבת מצעדים קטנים, אטיים ושיטתיים בדמות השתלטות על כל מערכות החיים במערב, כשאירועי 7 באוקטובר הם חלק מאוד־מאוד שולי וקטן מתוך הפאזל השלם, שהוא כאמור הקמת ח'ליפות אסלאמית קיצונית רחבת היקף, תוך החלשתה של מעצמת-העל הנוכחית בזירה הבינלאומית, הרי היא ארה"ב, ותוך מחיקת השפעתן של מעצמות אזוריות דוגמת ערב הסעודית, ישראל, הודו ועוד.

כל זאת, תוך שיתוף פעולה זמני עם כל מי שמשרת את המטרה, לפחות לפי שעה, ובכלל זה רוסיה וסין, קוריאה הצפונית וחלקים נרחבים מעיראק, מסוריה, מלבנון, מתימן ועוד. לאחרונה נראה שלאור מצבה הכלכלי הירוד, גם מצרים נתפסה בקורי העכביש המסוכנים של איראן.

הדבר בא לידי ביטוי בביקור איראני רם־דרג במצרים לפני כעשרה חודשים, וכן בעובדה שמצרים הרשמית נתנה אור ירוק לקיומן של עשרות מנהרות טרור משמעותיות מרפיח המצרית לרפיח העזתית, מה שאפשר את הברחתם של נשק וציוד התקפי מאיראן לחמאס כדי להתכונן למתקפת 7 באוקטובר. 

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב נפגש עם מקבילו האיראני ג'וואד זריף במוסקבה, 2019 (צילום: REUTERS/Evgenia Novozhenina)
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב נפגש עם מקבילו האיראני ג'וואד זריף במוסקבה, 2019 (צילום: REUTERS/Evgenia Novozhenina)

דבריו המפתיעים, לכאורה, של הנשיא עבד אל־פתח א־סיסי אך לאחרונה, שלפיהם לא ישתף פעולה עם קואליציה בראשותה של ארה"ב נגד איראן במתקפה המתוכננת שלה נגד ישראל, מחזקים את הסברה שייתכן שנרקמה עסקה כלשהי בין קהיר לטהרן על רקע מצבה הכלכלי הרעוע של מצרים. הגם שמצרים מקבלת את סיוע החוץ השני בגודלו מארה"ב, נראה שהיא אינה שמה את מבטחה עוד בכוחה באזור ובחרה בצד הלא נכון.

לצד בחירה זו, ההתחמשות המשמעותית שלה בשנים האחרונות בחצי האי סיני צריכה להדאיג מאוד את המערב. סיבה נוספת לכך שארה"ב חייבת להפגין נחישות שאיננה משתמעת לשתי פנים באופן שבו תנהג במערכה הנוכחית, היא שבת הברית בקהיר חייבת לשוב ולהבין שאין צד אחר מלבדה.