על פניו, אמירתו החריגה של שר המשפטים, יריב לוין, בישיבת הממשלה כי הפעם בהחלט אפשרי לבצע את הרפורמה המשפטית בחלקה הנוגע לשינויים בבית המשפט העליון, מצביעה או על ניתוק מוחלט מהמציאות או על הרצון הלא רציונלי של פוליטיקאי ותיק בעל תפקיד בכיר להתגרות בבת אחת באופוזיציה, במערכת המשפט ובחלק ניכר של ציבור בישראל.

ובכן, יריב לוין אינו מנותק וממש לא בריון פוליטי חסר אחריות. על פי מקורות פוליטיים יודעי דבר, מקור אמירתו יש לחפש באירוע שהתרחש הרחק מחדר ישיבות במשרד ראש הממשלה.

האם באמת הרפורמה המשפטית חוזרת ואיך זה קשור לגדעון סער?
הרפורמה המשפטית חוזרת? יריב לוין יודע מה הקואליציה צריכה לעשות

מדובר במשבר המתמשך המתרחש ללא התקדמות או פתרון, ביחסים שבין שר המשפטים ומערכת המשפט. חלקו הנסתר לעין של המהלך פורסם לאחרונה, כאשר פוצצו במגעים השקטים שהתקיימו בין נציגי לשכת עורכי הדין לבין שר המשפטים, במטרה להתגבר על הפערים ולהגיע להסכמות באשר למועמדים לתפקידים של שופטי עליון ולתפקיד נשיא בית משפט העליון.

הצדדים לא הגיעו להסכמות, המגעים הודלפו לתקשורת והצדדים רשמו ככושל את הניסיון לפתור את הפלונטר. בינתיים המשחק עבר למגרש של בג"ץ. ב-18 ביולי דן בג"ץ בעתירה הדורשת משר המשפטים לכנס את הוועדה לבחירת שופטים לשם מינוי שופטים ונשיא קבוע לבית המשפט העליון.

דרישה נוספת שהועלתה בעתירה היא שהוועדה לבחירת שופטים תקבע באופן הצהרתי כי עקרון הסניוריטי בבחירת נשיא בית המשפט העליון הוא נוהג חוקתי מחייב.

על פי עקרון זה, השופט יצחק עמית אמור להתמנות לנשיא (השופט עוזי פוגלמן, הוותיק ממנו, הודיע בעבר שלא ירצה להתמנות לנשיא משום שתקופת כהונתו עד למועד פרישתו באוקטובר 2024 צפויה להיות קצרה).

שקמה ברסלר בהפגנה נגד הרפורמה המשפטית בספטמבר 2023 (צילום: אבשלום ששוני)
שקמה ברסלר בהפגנה נגד הרפורמה המשפטית בספטמבר 2023 (צילום: אבשלום ששוני)

לאחר הדיון הוחלט על הוצאת צו על תנאי, המחייב את שר המשפטים לוין להשיב על הטענות בעתירה. הורו לשר המשפטים לנמק מדוע לא יכנס את הוועדה לבחירת שופטים להצבעה לבחירת שני שופטי בית המשפט העליון ומדוע לא יפעל לבחור נשיא קבוע לבית המשפט העליון.

בינתיים יריב לוין מבקש מהשופטים אורכה - ובזה משדר לכל הצדדים כי לא התייאש מהתקווה למנות את נשיא העליון ואת שופטי עליון נוספים בהסכמה ולא כי חייבו אותו לעשות את מה שנדרש משר משפטים בכוח החוק.

המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: אבשלום ששוני)

אמנם, הגורמים שהיו מעורבים במגעים השקטים במהלך החודשים האחרונים סבורים כי לוין מוכן לא רק להידברות, אלא גם למלחמה גלויה. כן, גם היום, באוגוסט 2024, הרבה אחרי המחאה, 7 באוקטובר ושאר האירועים של 10 החודשים האחרונים.

בדיוק כך, כרמז לנכונות לקרב, פירשו הגורמים המעורים את אמירתו של יריב לוין כי בהחלט ניתן לחזור לקידום הרפורמה המשפטית. "אם בג"ץ יחייב את לוין לכנס את הוועדה למינוי שופטים, ללא הסכמות, משמעות הדבר - בחירת השופט יצחק עמית לנשיא הבא, ללא כל הסכמות עם שר המשפטים.

כי יש לזה רוב בוועדה. אם כך יקרה ומערכת המשפט תכפה על לוין החלטות ללא הסכמות - מאוד סביר להניח כי הוא יהיה מוכן לחזור לחקיקת השינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים. היום, כאשר המחאה הציבורית בירידה והליכוד, לעומת זאת, בעלייה, הלך הרוח בליכוד ובקואליציה כולה מזכיר את אווירת ערב..."