לא צריך להיות אסטרטגים בינלאומיים, מומחים צבאיים או אנשי מודיעין חשאיים כדי לדעת כי איראן השכילה להקים אימפריית טילים ארוכי טווח, טילי שיוט, טילים בליסטיים, ועוד טילים מטילים שונים בעלי טווחים שונים, ובהם כאלו היכולים להקיף את מדינת ישראל.

חיזור גורלי: ארצות הברית תספק פצצות בשווי יותר מ-750 מיליון דולר לסעודיה

אפשון אוסטובר, מומחה בתחום הביטחון הלאומי ומומחה בסוגיות הצבא האיראני, פירט ב"טיימס" את עוצמתה הצבאית של איראן כבעלת ארסנל טילים וכטב"מים במזרח התיכון.

בעוד מדינת ישראל מיגנה עצמה לדעת והקימה מערכי הגנה מפוארים, באיראן עסקו בפיתוחי תקיפה מפוארים לא פחות. ואחרי כל זה ברור לכל מי שעיניו בראשו כי מדינת ישראל מסוגלת ויכולה לפגוע באורח אנוש באיראן, על כל המשתמע מכך.

המלחמה, המתנהלת בימים אלה מול זרועות התמנון - חמאס בדרום, חיזבאללה בצפון, החות'ים בתימן, הסורים, העיראקים והתאים הרדומים ביהודה ושומרון - הותירה עין פקוחה גם על ראש התמנון, איראן.

תזכורת: מכאן הכל התחיל. אלה היו ימים של אופטימיות, ימים של תקווה, ימים שהיו משנים את פניו של המזרח התיכון, ימים אשר היו מובילים לתהליכי עומק של שלום, הידברות ויחסי אחווה בין מדינת ישראל לחלק משכנותיה הערביות המוסלמיות. אלו ימים שבהם "הסכמי אברהם" קרמו עור וגידים. מה שהחל כהסכם עם מדינות שאין להן גבול משותף עם מדינת ישראל - הפך להיות הרבה הרבה יותר מזה: הסכם שבו למעשה מדינת ישראל מסיימת דה־פקטו את הסכסוך הערבי־יהודי המסורתי, מתוך הבנה שבעתיד ייחתם הסכם שלום עם המדינה החשובה ביותר בעולם הערבי המוסלמי, סעודיה.

טרם נקבעה המדשאה שעליה יעמדו ראש ממשלת ישראל, ראש ממשלת סעודיה, נשיא ארה"ב ונציגי ראשי ממשלות של מדינות ערביות נוספות, ויזכו לתשואות רמות בעת שיחתמו על הסכם שלום המייתר את המלחמות, את השנאה, האיבה, ושסולל ופורץ דרך למציאות חדשה.

כוחות של שלום החלו לנשוב בישראל ובסעודיה ובארצות הברית. דיבורים של שותפות, של השתלבות, החליפו דיבורים של שנאה, דם ואש ותימרות עשן - ואז הגיע הטבח הנורא של 7 באוקטובר, בשבת של שמחת תורה, אשר בו מחבלי הנוח'בה מעזה, שלוחת ראש הנחש באיראן, יצאו לטבח ללא רחם בילדים, זקנים, נשים, גברים, חיילים מכל הבא ליד, חטפו בני אדם ממיטותיהם וגרמו לאסון הנורא שאירע לעם היהודי מאז השואה.

הסכמי אברהם ספטמבר 2020 (צילום: SAUL LOEB, GettyImages)
הסכמי אברהם ספטמבר 2020 (צילום: SAUL LOEB, GettyImages)

להכריע את הגרורות
החרדה הגדולה שאחזה במנהיגים הקנאים באיראן מפני האפשרות של הסכם שלום בין סעודיה לישראל ושאר מדינות המפרץ, הובילה אותם להתחלת המימוש של תהליך תוכנית ההשמדה של מדינת ישראל בעצם הפעלת זרועות התמנון - לפגוע ולערער את ההסכם המסתמן אשר היה מביא לשינוי פני המזרח התיכון. בנוסף, הסכם כזה היה מוביל לשינוי מגמה בהתייחסות לסוגיה הפלסטינית, אשר נדחקה לזווית נידחת של הציבוריות העולמית.

מדינת ישראל אכן מצאה את עצמה - במקום על מדשאות הבית הלבן, מוקפת במנהיגים ערבים מתונים - בתוך טנקים, מטוסים וצוללות, כשהיא מגינה על אזרחיה מול טרוריסטים. אחריותה של ההנהגה הישראלית היא לא לתת לראש הנחש האיראני את מה שהוא ציפה לו, את הפרס, את ניתוק היחסים, את הפסקת הקשר הבריא והמיוחד שהיה בין סעודיה והמדינות המתונות לבין ישראל.

מדינת ישראל חייבת להמשיך להילחם בטרור כאילו אין הסכם שלום הצפוי עם סעודיה ושאר מדינות ערב המתונות, ולהכריע את איראן וגרורותיה הסרטניות המבקשות להוביל אותה למלחמת התשה מתמשכת. בכך היא תכרסם בכוחה ובעוצמתה בעת שתידרש לעמוד מול ראש הנחש איראן.

הטילים והכטב"מים האיראניים הם בהחלט מקור לדאגה. למדינת ישראל יש יכולת הגנה מול איראן, ולמדינת ישראל יש גם חובה מוסרית גדולה להמשיך לפסוע בדרך השלום עם סעודיה ועם מדינות ערב המתונות - זה יהיה הניצחון המוחץ על ההנהגה האיראנית הקנאית.

הכותב הוא מחנך, פעיל שלום ומומחה לחברה הערבית בישראל
[email protected]