הרחק מהכותרות הראשיות, מתברר שמספר ההרוגים בתאונות דרכים מזנק בהתמדה. מתחילת שנת 2024, מספר ההרוגים עלה בכ־18% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועד כה מסתמנת 2024 כשנה הגרועה ביותר בכבישים ב־20 השנים האחרונות. הזינוק במספר תאונות הדרכים הקטלניות מגיע במקביל להכבדה על העומסים הכבדים בכבישים ופקקי התנועה המתעצמים בצירי תנועה ראשיים ובתוך המטרופולינים, בעיקר בשעות הלחץ בבוקר ואחר הצהריים.

כדי להילחם בתאונות הדרכים הקטלניות, יש להכריז על מצב חירום בכבישים וליישם תוכנית רב־שנתית למלחמה בתאונות הדרכים. זה חייב להיעשות בשורת דרכים במקביל, בין היתר גם בהוספת שוטרים וניידות בכבישים. נוכחות המשטרה מסייעת בהפחתת תאונות הדרכים. כמו כן, יש לפעול להאצת פרויקטים של שיפורי בטיחות בכבישים האדומים. נכון, מדובר בהשקעה כספית משמעותית בתקופה של גירעונות תקציביים בצל המלחמה, אבל לטווח הארוך השקעה בשיפור הבטיחות בכבישים תביא לחיסכון כספי.

סיפורה של מפונה: איך מצפים ממני לחזור הביתה כשאין מיגוניות מונגשות?
בעולם הערבי רואים את דמעות התנין של אבו מאזן - אך לא את הדבשת של עצמם

יש גם להגביר את פעולות ההסברה והחינוך לכל הגילים, וזאת כדי להגדיל את המודעות לסכנה בעבירות תנועה. עם זאת, על ידי הגברת האכיפה, השקעה מסיבית בתשתיות ופעולות הסברה בלבד, לא יושג הפתרון המערכתי המקיף שכולנו מייחלים לו. הצלע הנוספת במאבק במכת תאונות הדרכים היא הגברת ההשקעות בפיתוח רשת הרכבות הכבדות והמהירות והאצת הפרויקטים של הרכבות הקלות במטרופולינים. כך למשל, לטווח הארוך חשוב ליישם את חפירת המטרו באזור המרכז כפרויקט בעל עדיפות לאומית.

נכון, מדובר בהשקעה של מאות מיליארדי שקלים, אבל השקעה בתשתית הרכבות והמטרו תאפשר מעבר של יותר נהגים לתחבורה הציבורית. כשמשך הנסיעה בתחבורה הציבורית יתקצר משמעותית, והיא תהיה נגישה יותר, רבים יעדיפו להגיע ברכבת לעבודה מלהיתקע בפקקי תנועה ענקיים ולבלות מדי יום שעות ארוכות ומתישות בפקקי התנועה האינסופיים בשעות הלחץ.

יש לפעול במקביל גם לייעול התחבורה הציבורית באוטובוסים באמצעות הוספת קווים, הגברת תדיריות והאצת פרויקטים של סלילת נתיבי תחבורה ציבורית. לצורך כך יש לעודד גיוסי נהגים חדשים לתחבורה הציבורית באמצעות מתן תמריצים כספיים על ידי המדינה. כמו כן, יש להאריך את שעות הפעילויות של הרכבות הכבדות והקלות, כך שגם בשעות הלילה ובסופי שבוע יהיה אפשר להשתמש בתחבורה הציבורית. מיזמי התחבורה הציבורית שהפעילו רשויות מקומיות בגוש דן – סבבוס ברמת גן, שהייתה החלוצה, ונעים בסופ"ש, המשותפת לתל אביב ולעוד 14 רשויות, זוכים להצלחה רבה.

אבל מי שצריכה להוביל את זה היא המדינה. ניתן בהידברות למצוא דרכים יצירתיות שימנעו פגיעה ברגשות הציבור הדתי. מדינת ישראל צריכה להכריז על מצב חירום בכבישים ולצאת לתוכנית משולבת, בתיאום עם השלטון המקומי, כדי לשנות את המציאות העגומה. נכון, אין פתרונות קסם מיידיים, אבל הגיעה העת לצאת לדרך.