מאז מגפת הקורונה ובעיקר מאז שפרצה המלחמה, התגלו הרשויות המקומיות כעמוד התווך המרכזי בניהול חייהם של התושבים, תוך שהן ממלאות תפקיד מפתח בהבנת צרכים ובמתן מענה מהיר וממוקד בתחומים שונים – מרווחה וביטחון ועד לחינוך.

בעוד שהשלטון המרכזי מתווה מדיניות ממעוף הציפור, המערכת העירונית היא זו שנוגעת בשטח ומביאה את המדיניות אל מפתן דלתם של התושבים. אתגרי השנה הבליטו את החינוך כאחד התחומים המרכזיים שבהם הרשויות המקומיות מגלות את יכולתן הגבוהה לספק מענה הולם לצורכי הקהילה.

הראיון שעורר סערה ברדיו 103FM: חיים רמון עושה סדר
בחזרה למילניום: ארגוני הטרור חוזרים להשתמש בנשק המסוכן ביותר 

המלחמה שפרצה באוקטובר גררה את פינוים של מאות אלפי תושבי הצפון והדרום מבתיהם לעשרות רשויות ברחבי הארץ שמצאו עצמן בעל כורחן עם תוספת אוכלוסייה משמעותית שיש לדאוג לה. הרשויות המקומיות, בסיוע החברה האזרחית, נכנסו מיד לפעולה על מנת למלא את כל צורכיהם של "התושבים" החדשים, ובייחוד בתחומי החינוך.

מנהלי אגפי החינוך של הערים המפונות, יחד עם כל אנשי החינוך התגייסו באופן מעורר הערצה להקמת מסגרות חינוך חדשות, המותאמות לצורכי השעה בכל מקום בו נדרשו. כי את החינוך אסור לעצור. בערים הקולטות הרחיבו לבבות והעניקו חיבוק חם לכל תלמיד ותלמידה, לכל ילדי הגן ולמשפחותיהם. כל ילד וכל ילדה זכו להמשך שגרת חינוך וביטחון, המשך צמיחה בשקט ככל שניתן ובניית מסוגלות עתיד - וכל זאת כשבחוץ מלחמה.

בית הספר שנפתח לילדי אשכול בים המלח (צילום: דוברות משרד החינוך)
בית הספר שנפתח לילדי אשכול בים המלח (צילום: דוברות משרד החינוך)

הצלחת הרשויות בהתנסות מאתגרת זו שנכפתה עליהן היא הנותנת כי יש לראות ברשויות המקומיות משענת של ממש בכל הקשור לניהול חיי האזרח ולא צריך להמתין לשעת חירום לאומית. ההצלחה בהמשך שגרת החינוך תחת אתגרים כל כך משמעותיים אמורה להיות סמן לשינוי או להתאמות שיש לעשות על מנת שהשלטון המקומי יוכל להמשיך ולהצליח כך גם בשגרה.

האתגרים המתמשכים, שניתן להניח שלא ירפו בקרוב, הבליטו את העובדה כי החינוך הוא תחום מפתח בקידום החוסן החברתי והלאומי. מעבר להיבטים התשתיתיים והלוגיסטיים, מתן מענה חינוכי מיידי ואיכותי לתלמידים מהווה אבן יסוד בשמירה על הרצף החינוכי, הרגשי והחברתי של הילדים והנוער ובביצור עתידה של ישראל.

היכולת להקים ולהפעיל מסגרות חינוך בתנאים משתנים, תוך שיתוף פעולה הדוק בין הרשויות המקומיות לממשלה ולארגוני החברה האזרחית, מדגישה את החשיבות העליונה של השלטון המקומי בתהליך ההתאוששות והצמיחה.

בתחילת השנה שלחנו, ראשי הרשויות המקומיות, מכתב חריף לראש הממשלה ושר האוצר, בו ביקרנו את הצעת התקציב לשנת 2024. טענו שהקיצוצים המוצעים בתקציבי הרווחה, החינוך, התחבורה והשירותים החברתיים יפגעו באוכלוסיות החלשות ביותר. כדי להבטיח שהשלטון המקומי ימשיך לספק שירותים חיוניים גם בעתות חירום וגם בשגרה, יש לבצע התאמות תקציביות שיאפשרו לו לפעול במלוא יכולתו.

הכותב הוא ראש עיריית חדרה