יש לברך על שבעקבות אולימפיאדת פריז מצא הספורט באחרונה את מקומו בתקשורת גם מחוץ למדורי הספורט.

עיריית ירושלים משיקה: תוכנית להכשרת צעירים חרדים בתחום הבנייה
סטודנט בישראל שיתף הספד לאיסמעיל הנייה - כך הגיב הרקטור

עם זאת, בד בבד עם השמחה והסיפוק על הישגי הספורטאים שלנו באולימפיאדה, ראוי להביע צער ולקונן לא רק על היעדר הישגים ונוכחות של ישראלים בענפי ספורט מובילים כמו אתלטיקה קלה, כדורגל, שחייה וכדורסל, אלא גם על המעמד הזניח של הספורט בתפיסת החינוך והתרבות בישראל.

בימים של משבר לאומי ואווירת נכאים, יש לשאוף לא רק לשיפור ההישגים בספורט במישור הלאומי והבינלאומי, אלא גם לממש את קשרי הגומלין האפשריים והמתבקשים בין הספורט לחינוך ולתרבות.

הגיע הזמן להכיר בספורט ולהתייחס אליו כאל שדה פעולה וכלי חינוכי ותרבותי למיצוי מקסימלי של מכלול ערכים ואיכויות אישיות וקבוצתיות בעלי השלכות ישירות על החיים מסביב.

ביניהם: הגינות ושליטה עצמית, סובלנות וכבוד הדדי, נכונות למאמץ, התמדה ודבקות במטרה, תשוקה להישגים ולהגשמה אישית, נטילת אחריות, אורח חיים בריא, חשיבה והבנה טקטית, יצירתיות, מנהיגות, רוח צוות, התמודדות עם מצבים מורכבים, גאוות יחידה וסולידריות חברתית.

דווקא בימים שבהם בתי הספר מתפקדים באופן חלקי בלבד ובעידן שבו השפעתו של בית הספר מצטמצמת ונחלשת, על משרד החינוך לנצל למשל את החשיפה ההמונית לכדורגל כמנוף, ובכך ניתן יהיה אולי לתרום לשינוי פני החברה בישראל.

ראוי ליצור תקדים בספורט הישראלי ולהקים לצד המערכת המקצועית מערכת חינוכית תומכת ומלווה עם קשר ישיר והדוק ביניהן כפי שקיים בארצות מתקדמות. יש לגבש באגודות הספורט, בהיוועצות עם מערכת החינוך ומנהלי בתי הספר ובתיאום עם התאחדויות הספורט והוועד האולימפי, תוכנית חינוכית לכלל השחקנים והספורטאים, שעיקרה הטמעת ערכים הטמונים בספורט.

מתבקש שיתוף פעולה הדוק ושיטתי בין כל הגורמים המעורבים, החל בהכשרתם החינוכית של המאמנים ועוזריהם ועד תיאומים תוכניים וארגוניים שוטפים.

מן הראוי להקים גוף היגוי לאומי שיגבש תוכנית מערכתית למיצוי הפוטנציאל החינוכי והתרבותי הטמון בספורט, עם דגש על ענפי הספורט הקבוצתיים וההמוניים.

תוכנית זאת תכלול בין השאר חובת מינוי מדריך חינוכי בעל הכשרה מתאימה שיצטרף לצוות המקצועי בכל קבוצת ספורט, ילווה את הקבוצה, ישמש כאיש קשר עם בית הספר ויעקוב באופן סדיר ושיטתי אחר הישגיו הלימודיים של החניך בבית הספר ואחר השתלבותו בקבוצה ויבטיח יחד עם הצוותים המקצועיים את הטמעת הערכים האמורים.

הכל תחת מטרייתם של בעלי הקבוצה, מנהליה ומאמניה שחייבים לשמש מופת בהתנהלותם ובהתנהגותם. תוכנית זו, ותוצאותיה הרצויות הנראות אולי כחזון אוטופי, אינן יומרניות יותר מהמאמצים להגיע לאולימפיאדת לוס אנג’לס ב-2028 תוך שיפור משמעותי של ההישגים.

גם אם לא נצליח להצמיח בעתיד הקרוב קבוצות וספורטאים בעלי הישגים מרשימים בקנה מידה אירופי ועולמי, לפחות נטפח בני אדם ערכיים
ובתוך כך גם אזרחים ואוהדים טובים יותר ואולי יקומו מתוכם באופן טבעי גם ספורטאים מבטיחים.

הכותב הוא חבר הנהלת תנועת “אומץ", לשעבר מנהל המרכזים הפדגוגיים במשרד החינוך