הנשיא ג'ו ביידן עמד על במת הוועידה הלאומית הדמוקרטית ה־13 בקריירה שלו, הפעם בתפקיד חדש - מעביר הלפיד. ברגע רווי רגשות, ביידן התקשה לפתוח בנאומו מול הקהל הנלהב שהניף שלטים שעליהם נכתב "אנחנו אוהבים את ג'ו". הוא הודה לקהל כמעט 20 פעמים, בעוד רעייתו ג'יל והבת אשלי מוחות דמעות, ובנו האנטר צופה מאחורי הקלעים.

"אבי נהג לומר, 'ג'ואי, משפחה היא ההתחלה, האמצע והסוף'", פתח ביידן את נאומו, משקף את מרכזיות המשפחה בקריירה הפוליטית שלו. לאורך השנים, ביידן מילא תפקידים רבים - מ"הצעיר" במסע הבחירות של 1988, דרך מדינאי מנוסה כסגן נשיא, ועד ל"זקן החכם" במערכת הבחירות ב־2020. הערב הזה סימל שינוי משמעותי, כאשר ביידן הכיר בכך שתקופתו כמוביל המפלגה מתקרבת לסיומה. הקהל, שהושווה לזה של 1960 ו־2008, היה מלא התלהבות, אך הפעם הזרז לא היה ביידן עצמו אלא האופטימיות החדשה שאחזה במפלגה מאז פרישתו ותמיכתו בסגניתו קמלה האריס.

ביידן בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
ביידן בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

האריס, שלאורך נשיאותו של ביידן הייתה בדרך כלל ברקע, עלתה לבמה מוקדם יותר בערב וקראה לקהל לפתוח את השבוע במחווה לנשיא. קריאות "תודה לך, ג'ו", נשמעו לאורך כל הערב, כולל מפי חברת הקונגרס ננסי פלוסי, שמילאה תפקיד מכריע בסימון לביידן לפרוש מהמרוץ.

ביידן התייחס לדיווחים על מחלוקות וניסה להפריכם. "זה היה הכבוד של חיי לשרת כנשיאכם", אמר. "אני אוהב את התפקיד, אבל אני אוהב את ארצי יותר... כל הדיבורים על כך שאני כועס על אלה שאמרו שעליי לפרוש הם לא נכונים".

בסיום נאומו, ביידן חזר לנקודת ההתחלה, כשעיניו מלאות דמעות. "עשיתי הרבה טעויות בקריירה שלי, אבל נתתי לכם את המיטב שלי במשך 50 שנה", אמר. "כמו רבים מכם, אני נותן את הלב והנשמה שלי לאומה שלנו". הוא הביע תחושה נוסטלגית על הנסיבות שהשתנו בשבועות האחרונים. "הייתי או צעיר מדי להיות בסנאט כי עוד לא מלאו לי 30, או זקן מדי להישאר כנשיא", אמר. "אבל אני מקווה שאתם יודעים כמה אסיר תודה אני לכולכם".

בסיום, משפחתו הצטרפה אליו על הבמה והאריס חיבקה אותו חיבוק ממושך. הוועידה תמשיך עם נאום של הנשיא לשעבר ברק אובמה, וביום רביעי עם נאום קבלת המועמדות לסגנות הנשיאות של טים וולץ. ביום חמישי תישא קמלה האריס את נאום קבלת המועמדות שלה. ביידן, מצדו, יהיה כבר רחוק משם. לאחר נאומו ביום שני בערב, הוא אמור לעלות על "אייר פורס 1" כדי להתחיל שבועיים של חופשה בקליפורניה ובביתו ברהובות' ביץ' בדלאוור, כשמשפחתו תצטרף אליו.