ב-6 באוגוסט, לאחר כשנתיים וחצי של לחימה, הצבא האוקראיני, המחוזק על ידי כספי הסיוע של הקואליציה בראשות ארצות הברית, חצה את הגבול עם רוסיה באזור קורסק ופתח חזית חדשה בתוך לב ליבו של התוקפן, כסימן דרך המעיד על סיום הקונספציה לפיה רוסיה יכולה לנצח או לא לנצח במלחמה, והחלפתה בקונספציה החדשה לפיה רוסיה יכולה גם להפסיד.

לפי העדויות של הבכירים במוסקבה, המערכה הצבאית הרוסית, שמטרתה היא להחזיר את הכוחות האוקראינים חזרה לשטחה של אוקראינה, לא צפויה להסתיים בקרוב, מכיוון שהאוקראינים הצליחו להתבסס היטב והם ממשיכים להרחיב את המובלעת האוקראינית בתוך רוסיה. כעת, באמצעות הפעולה הצבאית, כוחות הביטחון הרוסיים מנסים, כבר שלושה שבועות, ללא הצלחה, לשחרר את הכפרים בשטח רוסיה עצמה מידי האוקראינים ולטהר ערים בודדות שכבר נכבשו. האוקראינים, מצדם, ממשיכים לבצע פעולות צבאיות נגד יעדים צבאיים ברחבי רוסיה על מנת להשמיד, בין היתר, מרכזים לוגיסטיים מהם נורו טילים לעבר הערים האוקראיניות.

"מתוך רצון בנקמה": א-סיסי הזהיר את בלינקן - חטופים עלולים להירצח בשבי
צה"ל מאיים על חיזבאללה אחרי המטח הכבד לגולן: "נפעל בהתאם"

אף אחד מהשחקנים הפנימיים באוקראינה, כמו גם גורמים חיצוניים המעורבים בפעילות במדינה - ארצות הברית, ומדינות נאט"ו - לא רואים בהצלחה של המסחררת של אוקראינה סוף פסוק למערכה, שמבחינתם תמשיך להתנהל עד שיהיו תנאים מתאימים למשא ומתן שבו האוקראינים יחזירו לרוסים את השטח שכבשו באזור קורסק, ואילו רוסים יחזירו לאוקראינים את השטחים במזרח אוקראינה.

האוקראינים ממשיכים בחיזוק האחיזה בערים שנכבשו עד כה: בחלקם הם אף החלו להקים אדמיניסטרציות מקומיות לניהול ענייני האוכלוסייה הרוסית המקומית שכעת נמצאת תחת הדגל האוקראיני. מעניין לציין כי המקומיים ברוסיה לא הראו שום התנגדות לכיבוד האוקראיני ואף קיבלו אותו בהבנה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בפסגת השלום בשוויץ (צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בפסגת השלום בשוויץ (צילום: רויטרס)

האתגרים הביטחוניים, הפוליטיים והכלכליים, שנשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, ניצב בפניהם בעבר - ימשיכו ללוות אותו ביתר שאת גם בתקופה הקרובה וההישגים באזור קורסק יקלו עליו בניסוח המעודכן של הדרישות החדשות מרוסיה. הפעם, לדרישות של זלנסקי יש גיבוי ממשי והוא טמון בהצלחה של המערכה באזור קורסק. רוסיה, מצידה, לא חוותה חדירה לשטחה מאז מלחמת העולם השנייה, ועבורה זהו משבר אמון בממדי ענק מכיוון שהמשטר של פוטין תמיד מיצב את עצמו כערובה ליציבות, לאחדות ולשלמות הארץ.

מערך הכוחות בפוליטיקה הפנימית של רוסיה, שהמאפיין העיקרי שלו הינו הפיצול העמוק בין המחנות השונים, והמוסתר רחוק מתחת לשטיח, גם הוא השתנה בשבועות האחרונים והוא מחזק עוד יותר את המבוי הסתום בדרך לפיוס עם אוקראינה ואינו מאפשר להשיג קונצנזוס בקרב האליטות. כל דיקטטור תמיד מחפש אשמים לכישלונות ופוטין הוא לא יוצא מן הכלל הזה.

תקיפות אוקראיניות בתוך שטח רוסיה (צילום :דובר צה"ל)

בסיטואציה של כאוס פוליטי הקרמלין הודיע על מינויו של אלכסיי דיומין, מי שאבטח את הנשיא פוטין בשתי כהונותיו הראשונות, לנהל את המערכה באזור קורסק. בולטת בהקשר זה היריבות בין משרד הביטחון לבין המשרד האחראי על השירותים המיוחדים של הקרמלין. התחרות בין הגנרלים לבין השירותים החשאיים עלתה מדרגה ושני הצדדים האלה שונאים את דיומין, שלעולם לא שירת בחזית, אך כעת הוא נותן פקודות לגנרלים הבכירים ביותר בצבא רוסיה. מינוי של דיומין מצביע על הדפוס של פוטין והוא למנות לתפקידי מפתח בשעת משבר אנשים לא מיומנים ולא מקצועיים אך נאמנים לנשיא. במקביל, פיצול בצבא רוסיה, לצד האכזבה הגוברת מהלוחמים הצ'צ'ניים, שהיו אמורים לאבטח את הגבול בין רוסיה לאוקראינה, אך ברחו לנפשם כשראו את האוקראינים מתקרבים, תורמים להגברת המתחים הפוליטיים בין הבכירים במטה הצבאי לבין השלטון במוסקבה.

כוחות אוקראינים במחוז קורסק, רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות אוקראינים במחוז קורסק, רוסיה (צילום: רויטרס)

ההחלטה של גרמניה להתחיל לבנות בסיס צבאי בליטא וההחלטה של ממשלת ליטא להכריז על כך אתמול מחדדות את הסמליות של מאבקי הכוחות בין רוסיה לבין המערב. הגרמנים תמיד חששו מרוסיה וטענו כי יש לכבד את הקווים האדומים המוצבים על ידי הקרמלין. זו הסיבה בעטיה הם עיכבו את אספקת הטנקים וגם הנשק המתקדם לאוקראינה: הם ניסו, במילים פשוטות, לא לעצבן את פוטין. החולשה הרוסית שהתגלתה בזכות המערכה האוקראינית באזור קורסק פתחה את הקלפים של הקרמלין, ומסתבר שאין לו קלפים חזקים למיקוח עם המערב.

חוסר היעילות של משמר הגבול הרוסי, השקט של המודיעין הרוסי, הבריחה של הכוחות הצ'צ'ניים וכניעה מרצון של חיילים סדירים רוסיים לשבי האוקראיני אינם גורמים לגרמנים לאפשרות לגבש הסכמה על תוכנית הפיוס עם הרוסים. כעת, הגרמנים לא לוקחים בחשבון את הקווים האדומים של רוסיה.

על רקע זה מתחזקת עמדת נאט"ו במדינות השכנות של רוסיה, אך גם מתעוררת מחדש אותה הרגשה אנטי-נאצית, רק שהפעם היא מופנית כלפי רוסיה עצמה.

חיילי אוקראינה כבשו את מחוז קורסק (צילום: רויטרס)
חיילי אוקראינה כבשו את מחוז קורסק (צילום: רויטרס)

כעת, לגרמנים אין בעיה שהנשק שלהם יפעל על המטרות הרוסיות בשטחה של רוסיה עצמה. המחלוקות הקשות בין אנשי "האלטרנטיבה לגרמניה" ( Alternative für Deutschland), שאיימו להחרים את החוקים האנטי-רוסיים אם לא ייקחו בחשבון את האינטרס הרוסי, עשויות להצית מתחים ועימותים חדשים בין המחנות הפרו-רוסיים לבין אלה המבקשים לקדם קונצנזוס אירופי חדש לצד מדיניות אנרגיה חדשה אשר אינם תלויים ברוסיה.

הכותב הוא מומחה בכיר למזרח אירופה, בית הספר למדע המדינה, אוניברסיטת תל אביב