ניסיון הפיגוע ההמוני בלב תל אביב, ערב ביקורו של אנתוני בלינקן בישראל, עליו לקחו אחריות חמאס והג'יהאד האסלאמי, עוזר להבין טוב יותר את מפת האינטרסים של השחקנים המעורבים במלחמה במזרח התיכון. הניסיון הכושל ממחיש את הקביעה כי חמאס עושה כל שניתן כדי להכשיל את עסקת החטופים ומנסה לגרור את המעצמות, כולל איראן ושלוחותיה, למלחמה אזורית שתבעיר את המזרח התיכון - עימות שכל השחקנים מנסים להימנע ממנו.

שתי המעצמות הזרות הבוחשות בקלחת – ארצות הברית ואיראן - מעוניינות להימנע מהיגררות למלחמה אזורית, כל אחת משיקוליה שלה. לארצות הברית יש גם אסטרטגיה סדורה שמטרתה לצמצם את הסיכון הקיים בהפיכת סכסוך מקומי למלחמה אזורית או עולמית. בנוסף, הממשל הנוכחי נוקט כלפי איראן מדיניות פייסנית, המקבלת משנה תוקף בתקופת בחירות. הדמוקרטים ישמחו מאוד להגיע ליום הבוחר עם הישג של עצירת המלחמה במזרח התיכון והעלאת הרכבת המדינית על המסילה (הדמיונית) שתוביל להסכמי שלום אזוריים.

איראן מצדה רוצה להמשיך בריצה אל הגרעין ומעדיפה לא לשרוף את גרורותיה באזור רגע לפני השלמת הפרויקט. היא גם מבינה שהפעם תקיפה ישירה משטחה תיענה במתקפה רבתי וכנראה גם לא פרופורציונלית של ישראל, מגובה בארצות הברית ובריטניה, שתאיים על כלכלתה, מתקני הגרעין ואף על שרידות משטר האייתולות.

דווקא חמאס, הבן הסורר, עושה כל שביכולתו להבעיר את המזרח התיכון ולגרור את המעצמות לתוך העימות. מבחינת סנוואר, מלחמה אזורית תהיה עוד צעד בדרך להשמדת ישראל ובטווח הקרוב, תחזיר את הסוגיה הפלסטינית להיות בעיית השורש של המזרח התיכון.

הניסיון לגרום לפיגוע גדול בלב מדינת ישראל נועד לאותת שחמאס חי וקיים, וגם אם הוא סופג מכות קשות בעזה, שלוחותיו ביו"ש מסוגלות לייצר פיגוע משמעותי. מבחינת סנוואר, פיגוע רב־נפגעים במרכז תל אביב יחייב את ישראל לתגובה חריגה ביו"ש, שבתורה תיתן לחמאס תירוץ לסגת מעסקת החטופים, אותה מלכתחילה לא רצה. במקרה כזה סנוואר מעוניין להפיל את הסולם של הפסקת האש בעזה, שבאמצעותו ביקשו איראן וחיזבאללה לרדת מעץ הנקמה.

ובישראל כמו בישראל, מסע הלחצים על נתניהו להתגמש בעסקת החטופים, ולשיטת חלק מהציבור להסכים לה בכל מחיר, רק משרת את יכולת חמאס להימנע מהסכמה. ממילא נתניהו יואשם בטרפוד השיחות ולחמאס תינתן לגיטימציה להמשיך בטרור בשטח ובשימוש המניפולטיבי בחטופים ולפלג את החברה הישראלית.

אם חפצי חיים אנחנו, עלינו להבין את האינטרסים של כל הצדדים במשוואה ולממש רק את אלה של ישראל - החזרת הריבונות לדרום ולצפון, השבת החטופים ויצירת הרתעה מחודשת מול כל אויבי ישראל. במציאות הנוכחית, רק פעולה צבאית תקיפה תבטיח את כל אלה.

יש כעת הזדמנות היסטורית לעשות זאת כאשר צה"ל מוכן, הקואליציה האמריקאית נמצאת באזור ואיראן עדיין לא הגיעה ליעדי הגרעין שלה. אם נדחה את העימות לעתיד, אנחנו עלולים להידרש אליו במציאות אחרת לחלוטין.

הכותב הוא קצין מילואים ראשי לשעבר ויו"ר תנועת "נקראים לדגל"