ישראל היא מדינה מיוחדת מהרבה בחינות, קצרה היריעה מלספר על הכול. היא מיוחדת גם בגלל סיבה שכדאי להתעכב עליה: זו כנראה המדינה היחידה בעולם שאנשים נוהרים אליה בעת מלחמה. לא ממנה, אליה.

כבר ראינו את אלפי הישראלים שעזבו הכול וטסו ארצה על מנת להתגייס אחרי אירועי ה-7 לאוקטובר. אבל לא מדובר רק בישראלים: בחודשים ינואר-יולי עלו ארצה כ-20 אלף איש. כן, למרות המלחמה, למרות השיגורים, למרות הכול. מרוסיה ומצרפת, מארצות הברית ומאוקראינה, מברזיל וארגנטינה, מאנגליה ובלארוס. עשרים אלף איש ואישה שהעבירו את מרכז חייהם לישראל רק מתחילת 2024.

זה לא קורה מעצמו. זה קורה בגלל פעילות מאומצת של מספר גופים, אחד מהם הוא המחלקה לעידוד עליה בהסתדרות הציונית העולמית.

זיהינו שמאז תחילת המלחמה רבים מיהודי התפוצות התחברו לראשונה לישראל. כמו שהיטיב לתאר זאת השחקן ההוליוודי מייקל רפפורט, הם הרגישו משהו שלא הרגישו לפני: חיבור עמוק לאחיהם בארץ. והם רוצים לדעת את האמת על ישראל. אנו, במחלקה, מנסים לתווך להם את המציאות הישראלית כמו שהיא.

ישראל היא מדינה מלאת אתגרים. אבל ישראל היא הבית, כאן לא צריך להוריד כיפות ומזוזות ולהחביא את המגן-דוד. כאן יעזרו לך בעת צרה ושכניך יהיו הראשונים להגן עליך. האנטישמיות הגואה במערב מחד ותחושת "הביחד" בישראל מאידך מוכיחים פעם אחר פעם כי אין לנו ארץ אחרת. יהודים רבים מבינים זאת עכשיו.

כיצד מעודדים עליה בעת מלחמה? ראשית, אנו עושים הכול כדי שיהודי התפוצות יוכלו להכיר ולאהוב את ביתם העתידי עוד בטרם עלו. אנו מפעילים מדי שנה מאות כיתות הכנה לעליה ברחבי העולם, בו משלבים את לימודי השפה עם פעילויות להכרת הארץ, החל מתרבות ואוכל וכלה במורשת וציונות – כל זה מסייע לאחינו ואחיותינו בתפוצות להתחבר לשורשים. אט-אט הם מגלים שכבר מכירים את ישראל, מבינים את השפה, מבינים את התרבות. וכאשר מבינים ומכירים את המדינה ובמיוחד את האפשרויות הגלומות בעליה – אז גם המעבר כבר לא כל-כך מפחיד.

וכן, האפשרויות הן רבות. אני שבה וחוזרת על כך פעם אחר פעם: ישראל היא מדינה של הזדמנויות בלתי-נגמרות, מדינה שבה העולים מצאו ומימשו את עצמם בכל תחום, הפכו ליזמי היי-טק, מהנדסים, חוקרים בכירים, רופאים, ספורטאים אולימפיים. אנו שולחים מדי שנה עשרות עולים וותיקים לקהילות בחו"ל, שיספרו על האפשרויות העומדות בפני העולים הפוטנציאליים. ולאנשים נפתחות העיניים. כאשר טייסת מסוק קרב או חוקר מגיפות בעל שם עולמי מדבר עם יהודים בצרפת, ארגנטינה או אנגליה, חולק מניסיונו, משתף בחוויותיו – זה גורם לאנשים להסתכל על ישראל אחרת.

גם כאשר התותחים רועמים, חשוב להמשיך ולעודד עליה. המדינה זקוקה לעם שלה והיא גם מלאת הזדמנויות – רק צריך שהיהודים ברחבי העולם יידעו זאת.