על ארה"ב להבין שראש הלשכה המדינית של חמאס יחיא סינוואר, שיודע שזמנו קצוב, אינו מעוניין בעסקה שלא תכלול בין שאר דרישותיו גם נסיגה משמעותית מציר פילדלפי, יציאה ממעבר רפיח - וההתחייבות ישראלית־אמריקאית שהוא לא יחוסל.

סינוואר הוא בן מוות. אכזריותו ואחריותו הישירה לטבח 7 באוקטובר גזרו את דינו. גם המחבלים שמחוסלים בהמוניהם מעניינים אותו כקליפת השום. נהפוך הוא, כרגע זה ממשיך לשרת אותו ואת הנרטיב הפלסטיני השקרי. הפלסטינים, שהפכו את הבכיינות וההתקרבנות לאומנות, משתמשים ברשת אל־ג'זירה כדי להמשיך ולהראות לעולם את חורבות עזה ומאות המחבלים המתים.

היהודים האמריקאים יבחרו בהאריס - זה ממש לא אומר שהם נגדנו | דעה  
סוף עידן ההכלה: מדוע מכים מכה מקדימה רק כאשר יש סכנה לתל אביב? | עודד טירה

סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)


סינוואר, שתקוותו להתפשטות המלחמה לזירות נוספות התבדתה עד כה, ספון במנהרה ומנסה לחשב מסלול מחדש. הכוכבים לא מסתדרים לו והוא יודע שזמנו קצוב. כרגע הוא לא מגלה סימני התגמשות, אבל לא תהיה לו ברירה. הוא ממתין לראות אם המלחמה תתפשט לצפון. אם זה לא יקרה, הוא יתגמש. סינוואר מתוסכל וחסר אונים מול תגובתה הקשה של ישראל, חיסולי חבריו המחבלים ומה שנראה בעיניו כחוסר תגובה של איראן.

החיסול של איסמאעיל הנייה בטהרן מטריף את המשטר האיראני, שרוצה נקמה. אבל בה בעת המנהיג העליון אייתוללה עלי ח'מינאי מבין שתגובה קשה מדי מצד ארצו תיתן לישראל לגיטימציה להשמדת מתקנים אסטרטגיים, מתקני גז ונפט, ותהווה גם הזדמנות פז לפגוע במתקני הגרעין האיראניים.

לאיראן יש הרבה מה להפסיד ומנהיגיה מבינים זאת היטב. המסרים המאיימים שארה"ב מעבירה באמצעות שליחה לאזור של נושאות מטוסים וצוללת שייעודה תקיפה מרתיעים בשלב זה את המנהיג האיראני. ארה"ב ממש לא מעוניינת בהרחבת המלחמה לזירות נוספות. בחודש נובמבר יתקיימו הבחירות לנשיאות, ומלחמה עם איראן תגרום לפגיעה בכלכלה העולמית, במחירי הנפט שיאמירו, ובסיכוייה של סגנית הנשיא קמלה האריס להיבחר.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נושך את שפתיו נוכח כישלון ניסיון המתקפה שלו על ישראל בתחילת השבוע. השקרים השקופים שלו על פגיעה כביכול במתקנים צבאיים בישראל מעידים על תסכול וחשש ומאפשרים לו "לסגור את האירוע", לפחות בשלב זה. ויאם וואהב, פוליטיקאי לבנוני המקורב לחיזבאללה, הודה בראיון טלוויזיה שאם המלחמה תתרחב, לבנון עלולה להיהפך לעזה. כך שלכל הצדדים המעורבים, בעיקר לארה"ב ואיראן, יש אינטרס ברור לא להרחיב את הזירות.

שריפה בצפון (צילום: דוד כהן)
שריפה בצפון (צילום: דוד כהן)


ישראל לא יכולה לעבור בשתיקה על פציעתם והריגתם של אזרחים וחיילים, הרס מאות בתים, שריפת מאות דונמים ברמת הגולן ובגליל ומתקפות בלתי פוסקות עליה. עכשיו, כשנכשל ניסיון התקיפה של חיזבאללה, על ישראל לא להמתין לסבב הבא שיובל על ידי ארגון הטרור השיעי - עם או בלי איראן. זו חובתה לתקוף ולהסיר את האיום החיזבללאי. כ־70 אלף אזרחי המדינה שפונו מהצפון ממתינים לחזור לבתיהם עכשיו.

על ישראל לדרוש את יישום החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם. עם זאת, מול הסיכוי הקלוש להגיע להסכם מדיני שיספק את ישראל, הסיכויים לפעולה של צה"ל בתוך לבנון היא ממשית.

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס 100fm, קונסול כללי כבוד של נאורו, סגן דיקאן הסגל הקונסולרי, נשיא אגודת תקשורת הרדיו הישראלית וסגן נשיא מועדון השגרירים