משבר חמור עובר על תנועת האחים המוסלמים בשנים האחרונות. כעת חוששים מנהיגי התנועה כי הפיוס בין טורקיה למצרים יהווה מכה נוספת על הארגון. מצרים מאז שלטון עבד אל-פתאח א-סיסי מרסקת את הארגון (מאסרים והוצאות להורג של מנהיגים). כעת, לחרדתם של האחים, מתפייס א-סיסי עם נשיא טורקיה רג'פ ארדואן, אחד מנותני החסות החשובים של התנועה.

התהליך כבר נותן את אותותיו, ונשללה אזרחותו של מחמוד חוסיין מדריך התנועה בטורקיה. אם קיוו האחים המוסלמים שהפיוס המצרי-טורקי יביא להקלה במצבם, הרי שהם גילו שארדואן ויתר עליהם. עמדת מצרים כלפי התנועה נותרה אחת – מלחמת חורמה. מחמד בדיע המדריך הכללי של האחים המוסלמים נמק בכלא המצרי וממתין לביצוע גזר דין מוות.

פרחאן אותר במקרה במנהרה, ללא מחבלים סביבו: פרטים חדשים על החילוץ הדרמטי
חשבתם שישראל שנאתו העיקרית? זהו האויב האמיתי של חמינאי

מבטיחים לפרוש מהפוליטיקה

לפני מספר ימים, בצעד נואש פנה סגן מנהיג התנועה חלמי אל-ג'זאר הגולה בלונדון לשלטונות מצרים בהצעה חסרת תקדים: האחים המוסלמים יגיעו לפיוס היסטורי עם השלטון בקהיר, יוותרו על פעילות פוליטית, בתמורה לשחרור מאות חבריה הכלואים בבתי הסוהר במצרים.

עאדל עזת, שהיה אחראי על תיק האחים המוסלמים במנגנון הביטחון הלאומי במצרים, התראיין לאחרונה בנושא לערוץ אל-ערביה הסעודי. הוא אמר כי אין סיכוי שמצרים תתייחס ברצינות לפניה של אל-ג'זאר משתי סיבות.

הראשונה, היא שמצרים לא תכניס סוס טרויאני ותעשה את הטעות לאפשר לבכירי הארגון לשוב למדינה. השנייה, שההצעה לא מייצגת את כל הנהגת התנועה, מאחר ולא פורסמה ע"י מועצת השורא שלה. עזת הסביר כי הצעת האחים היא להפסקת הפעילות הפוליטית רק לזמן קצוב של בין 10 ל-15 שנה, וכי הצעה דומה עלתה בעבר ע"י פעיל התנועה עבד אל-מנעם אבו אל-פתוח לפני כחמש עשרה שנה.

עזת סיפר כי מאז שא-סיסי תפס את השלטון מידי האחים המוסלמים (מפלגת החופש והצדק שהספיקה לשלוט כשנה) בקיץ 2013, גלו מנהיגי התנועה לרובע קריקלווד (Cricklewood) שבלונדון, משם הם מנהלים מסע תעמולה נגד ההנהגה במצרים. עזת סבור כי כעת לוחצות הרשויות בבריטניה על נציגי האחים המוסלמים לעזוב את אנגליה. בנוסף, נראה כי התנועה מתקשה לעמוד בהוצאות של תחזוקת המטה, בצל המשבר הכלכלי שהיא חווה.

הסברו של עזת הגיוני. אכן ביום שבת (24/8) מספר ימים אחרי הצעתו של אל-ג'זאר לפיוס, התפרסמה הודעה מטעם הנהגת האחים המוסלמים, לפיה אין בכוונת התנועה לפרוש מפעילותה הפוליטית וכי תמשיך להיאבק "למען זכויותיו של העם המצרי תחומים המדיניים, הכלכליים והחברתיים".

לא רוצים אותם חזרה 

מוצטפא בכרי חבר בפרלמנט המצרי הסביר כי פנייתם של האחים המוסלמים לפיוס עם המשטר המצרי היא הוכחה לכך שתנועתם הגיעה למצב של ייאוש וויתור על תכניתה לשוב לשלטון פעם נוספת.

בכרי טוען כי עצם הפנייה לשלטונות במצרים תעורר ויכוחים קשים ותביא למשבר ולפילוג חריף בקרב הנהגת התנועה. במקביל לפניית אל-ג'זאר מלונדון, הוציאו פעילים צעירים של התנועה בכלא המצרי הודעה, לפיה הם מתחרטים על פעילותם ומבקשים חנינה מהשלטון תמורת הבטחה כי יעזבו את התנועה ולא ישובו לפעילות אחרי שחרורם. 

עלא מבארכ, בנו של הנשיא לשעבר חוסני מבארכ, פרסם תגובה ברשה  X בה הוא דוחה לחלוטין את פניות האחים לשוב למצרים ולהתפייס עם השלטון.

מצרים נוספים שהתראיינו לעיתון "א-שרק אל-אוסט" הסעודי הביעו את עוינותם הגלויה כלפי תנועת האחים. איש התקשורת המצרי אחמד מוסא הגיב להצעת התנועה כך: "העם המצרי לא יאפשר לאף אדם להוסיף ולדבר על הנושא. כנופיית האחים המוסלמים תישאר טרוריסטית ואנטי-לאומית".

ד"ר סעיד א-זע'בי, מרצה למדעי המדינה באוניברסיטת תעלת סואץ, הסביר כי הצעת האחים לפיוס, אינה אלא תרמית שאיש לא מאמין לה במצרים. המרואיינים קשרו את התזמון של פניית התנועה לחשש מההתקרבות המצרית-טורקית.

נזכיר כי ארדואן ביקר במצרים בחודש פברואר, לראשונה מזה 12 שנה. כעת נשיא מצרים א-סיסי הודיע כי יבקר בטורקיה לפגישה עם הנשיא ארדואן ב-4 בספטמבר. זה יהיה ביקורו הראשון בטורקיה מאז עלותו לשלטון לפני כ-11 שנה.

ארגון תחת מתקפה

אחרי 96 שנות פעילות, נמצאת תנועת האחים המוסלמים בשפל כל הזמנים. בעשור הקודם, אחרי שניסתה לטפס על גלי "האביב הערבי", נבחרו מפלגות מטעמה בבחירות במצרים ובתוניסיה ואחרי שפעילי האחים השתתפו במאבק המזוין נגד המשטרים הערביים, חלה התפקחות בקרב רוב מנהיגי האזור. תנועת האחים המוסלמים הוכרזה כבלתי חוקית וחבריה נרדפו עד חורמה במצרים, האמירויות, סעודיה ובחריין.

בעקבות לחץ סעודי ומצרי, גם בממלכת ירדן הוצאה התנועה מחוץ לחוק אחרי שפעלה באופן חוקי בפרלמנט עשרות שנים. בסוריה חוסלו פעילי התנועה בשני גלים, בטבח חמאת ב-1982 ואח"כ שוב במלחמת האזרחים, שם השתלבו האופוזיציה האסלאמית (2011-2017). בתוניסיה נרדפים חברי תנועת א-נהדה האסלאמית ומנהיגה נשלח לפני כשנה לכלא. 

נותני החסות היחידים שנותרו לתנועה הן טורקיה וקטר, אך גם חסות זו מתערערת בהדרגה. בעוד שההתקרבות הטורקית-מצרית מאיימת על המשך פעילות התנועה בטורקיה, בקטר ירד משמעותית הפרופיל של האחים המוסלמים מאז מותו (מזקנה) של מנהיג התנועה יוסף אל-קרדאוי. כעת נשאלת השאלה לגבי עתיד החסות הקטרית לתנועת האחים, בעקבות המלחמה בעזה.

המלחמה בעזה – נפילת מצודה של האחים

החסות הקטרית לתנועה האסלאמית נשענה בעבר על הדימוי שניסתה הנסיכות לשווק למערב, לפיו תנועת האחים המוסלמים מהווה כביכול דוגמה לאסלאם המתון. באותה המידה גם ניסתה קטר לשווק את התפיסה, לפיה הנהגת הדסק המדיני של חמאס פרגמטית ומתונה. אלא שאז הגיעה מתקפת ה-7 באוקטובר שהוכיחה לעולם כולו כי חמאס ארגון ברברי טרוריסטי שהתנהגותו לא שונה מאל-קאעדה ודאעש.

גבול מצרים (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

ברוב העולם הערבי, כולל הרשות הפלסטינית, ביקרו את חמאס על מה שהחשיבו כמתקפה חסרת אחריות, שלטענתם סיפקה תירוץ לישראל להרוס את עזה. ביקורת זו השתקפה היטב ברוב העיתונות הערבית. הפרשן הסעודי נאסר אל-חזימי כתב לפני כמה חודשים באל-ערביה: "אחד מבכירי האחים המוסלמים בכוויית פרסם מאמר המכיל שבחים למעשה הטיפשות של חמאס המכונה 'סופת אל-אקצא'...למרות שחמאס, הג'יהאד האסלאמי והאחים המוסלמים היו צריכים למעשה להתנצל בפני תושבי עזה על האסון הנורא שהמיטו עליו". 

ההשקעה העצומה של קטאר במאות מיליוני דולרים בעזה/חמאס (כסף שאישר את העברתו כידוע ר"מ ישראל) ירדה לטמיון, עם ההרס והחורבן בעזה. עם פירוק גדודי החמאס נפלה למעשה אחת המצודות החשובות של האחים המוסלמים. 

המחאה הכושלת

המלחמה בעזה העלתה תקווה בקרב התנועה האסלאמית להחייאת הפעילות בשעת המשבר הקשה שהיא חווה. אמנם הצליחה התנועה לארגן מספר הפגנות ברחבי המזרח התיכון וגם באירופה, מה שמוכיח כי לתנועה יש עדיין לא מעט תומכים.

אך האש שהציתה דעכה, בעיקר באזורנו. הפגנות ההזדהות עם עזה הלכו והתמעטו בחודשים האחרונים. הדבר חשף דווקא את אזלת ידם של האחים המוסלמים, את חולשתם מול השלטונות ואת החשדנות הרבה של המנהיגים הערביים כלפיהם.

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC