היום נפתחת שנת הלימודים, ובעבור מורים ותלמידים רבים היכולת לחזור עכשיו לשגרת לימודים עשויה להישמע כמשימה בלתי אפשרית. המלחמה שפרצה לפני כמעט 11 חודשים ועודנה מתנהלת שמטה את הקרקע תחת רגלינו ויצרה צער גדול וסדקים עמוקים בתחושת הביטחון, שכמותם לא ידענו מאז קום המדינה.

כמו אזרחים רבים מכל חלקי האוכלוסייה, גם תלמידים ומורים רבים מצאו את עצמם במציאות בלתי אפשרית - חלקם איבדו בני משפחה וחברים, אחרים נאלצו לעזוב את בתיהם ולחיות במקומות זמניים. במצב כזה, לא פלא שהמוטיבציה ללמוד נפגעה, והיכולת לתפקד ולהתרכז בלימודים כמעט נעלמה.

"תמיד נוכל לפעול": הצד השני של הקונספציה עדיין כאן
מה הפלא שהתחבורה והטקסים נראים ככה? מירי רגב היא חסרת כישורים

בחודשים האחרונים הייתי עדה לקושי הגדול של התלמידים להגיע לבית הספר, להקשיב בשיעורים, למלא אחר המטלות הלימודיות ולהצליח בבחינות הבגרות. כמורים, אנו מתמודדים עם אתגר כפול: עלינו לספק תחושת מוגנות ולהכיל את הקשיים הרגשיים של התלמידים, אך גם לנהל שגרת לימודים שמאפשרת להם להתמקד בלמידה ולצבור כוחות מחודשים, ובמיוחד בעתות משבר.

כמורה ללשון אני משתדלת תמיד לשלב בשיעורים השונים תכנים אקטואליים המדגישים ערכים חשובים כגון ערבות הדדית, עזרה לזולת והכרת תודה. אבל אם נודה על האמת, במציאות הנוכחית הוראה בכלים המסורתיים לא תמיד מספקת, ולכן אני משתדלת לפנות אל התלמידים בערוצים שקרובים לעולמם כמו סרטוני טיקטוק, יוטיוב, ולאחרונה אפילו בינה מלאכותית.

בחודשים האחרונים פותחו בסביבות הדיגיטליות של המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) יחידות דיגיטליות שמשולבת בהן בינה מלאכותית בדמות בוטית לשונית. בשונה מכלי בינה מלאכותית רבים המשמשים בעולם החינוך, הדגש כאן הוא גם על הדיאלוג האישי והאנושי בין התלמיד לבוטית וגם על יצירת למידה משמעותית אצל התלמיד.

הבוטית לא מכינה במקום התלמיד את שיעורי הבית, אלא היא עוזרת לו לזהות את המקומות שהוא מתקשה בהם ובסופו של דבר לצלוח אותם בכוחות עצמו. הבוטית הזאת מתפקדת ממש כמו מורה פרטית סבלנית ואמפתית שחושפת בפני התלמידים אסטרטגיות למידה שונות כדי לענות על מגוון שאלות. היא פונה לתלמיד בשמו, מלווה אותו בכל השאלות ומתאימה את עצמה לסגנון הלמידה המועדף עליו.

בפיילוט שנערך בחודש יוני בקרב 200 תלמידים בתיכון, נמצא כי 93% מהתלמידים נעזרו בבוטית בשאלות שלא היו בטוחים לגביהן וכך שיפרו את הישגיהם. 87% מהתלמידים הביעו רצון שהבוטית תלווה אותם גם בתחומי דעת נוספים (למשל במתמטיקה, בפיזיקה, באנגלית ובמדעי המחשב). ונתון מעודד נוסף למורים שבינינו - 90% מהתלמידים ציינו שאינם מוכנים לוותר על מורה אנושי, וישמחו לשלב בינו ובין בוטית.

השימוש בבוטית מאפשר צמצום פערים בין לומדים. הבוטית מסוגלת לתת מענה לשונות בכיתה, להתאים את ההסברים שלה לרמת הלומדים, לצמצם את התלות במורה ולפתח את יכולות הלומד העצמאי גם בלמידה בכיתה וגם בלמידה מרחוק. חשוב לי להדגיש שמקומו של המורה האנושי, ובמיוחד בימים קשים אלו, נותר מרכזי, והטכנולוגיה לא באה להחליף את המורים ואת המורות, שמכירים את התלמידים ויכולים להכיל את מכלול הקשיים שהם מתמודדים איתם.

הבינה המלאכותית היא כלי עזר שמאפשר להגיע לכל תלמיד ותלמיד בדרך ובזמן שנוחים לו. המטרה מבחינתי בסופו של דבר היא לא רק לעזור לתלמידים ללמוד לשון ולצלוח את בחינת הבגרות, אלא לייצר בעבורם למידה משמעותית ועמוקה שתלווה אותם הרבה אחרי שיסיימו ללמוד.

בזכות הטכנולוגיה הצלחתי לגרום לתלמידים שלי ללמוד לשון וליהנות מהלמידה גם כשעננת המלחמה מרחפת מעלינו. אני מאמינה שבעזרת שילוב נכון של טכנולוגיה וחינוך ערכי אנו יכולים לא רק לצלוח את האתגרים של הוראה בימי מלחמה, אלא גם לספק לתלמידים הפוגה מהמתח דרך למידה איכותית, מועילה ומהנה. 

הכותבת היא מורה ללשון ורכזת בתיכון אליאנס בתל אביב ומנהלת המחלקה ללשון לחט"ב ולחט"ע במטח