לקראת פתיחת שנת הלימודים ביקשנו לבדוק עם משרד החינוך כיצד מנחה המשרד את בתי הספר לעסוק בשנה לטבח השבעה באוקטובר בהתקרב יום השנה לטבח ולמלחמת חרבות ברזל. "משרד החינוך פרסם עקרונות לשיח המותאמים לגיל התלמידים, למאפייני הכיתה, למעגלי הפגיעה ולמידת החשיפה של התלמידים לאירועים, במטרה ליצור בכיתה מרחב מוגן לשיח המאפשר בין היתר שיתוף ברגשות, בתחושות ובדרכי התמודדות פיתוח חוסן תלמידים. בנוסף, פורסמו מתווים לצוותי חינוך המנחים כיצד לנהל שיח מוגן ורגיש על נושאים מורכבים בשלבי הגיל השונים למשל בנושא החטופים, בנושאים הקשורים לאובדן ושכול ועוד. פורסמו גם מכתבים להורים עם המלצות כיצד לקיים שיח עם הילדים ולתווך להם את המציאות בהתאמה גילית. בהתאם לצורך ניתן מענה של הדרכה להורים באופן אישי ו/קבוצתי" אומרים במשרד החינוך.

שאלנו בנוסף האם וכיצד מנחה המשרד את צוותי ההוראה לטפל ולעקוב אחר נושא החוסן הנפשי של תלמידים בכתות? "פורסמו תכניות לקידום חוסן ורווחה נפשית ובניהם התכנית 'הכ"חות שבדרך' שמטרתה פיתוח מיומנויות אישיות ובינאישיות ולהתמודדות עם מצבי קושי בשגרה ובחרום. התכנית עוסקת בחיזוק תחושת השייכות לקבוצה ולקהילה כמקור חוסן, איתור חוזקות, משמעות, תקווה, מיומנויות של פניה לעזרה ועוד. כמו כן, מקודמות תכניות חברתיות לעידוד בני נוער  למעורבות ועשייה חברתית בקהילה והשתתפות בפעילויות בלתי פורמליות כמו בתנועת נוער ועוד" אומרים במשרד החינוך ומדגישים כי המשרד מנחה את הצוותים החינוכיים לקיים קשר עם התלמידים ולייצר שיח מתעניין ואכפתי עם כלל תלמידי הכיתה, לאתר תלמידים במצבי קושי, מצוקה וסיכון על מנת לאתר את אותם התלמידים הזקוקים למענה ולהפנות אותם לגורמי הסיוע המתאימים".

לבסוף ביקשנו לבדוק אילו כלים ניתנים לבתי הספר בקהילות הקולטות את המפונים כדי להיטיב את קליטתם ואת חוסנם. במשרד החינוך מדגישים כי כבר באפריל השנה פורסם חוזר מנכ"ל עם הנחיות לליווי תלמידים בעקבות משבר מתמשך, תלמידים שבן משפחתם חטוף, שב או נעדר או שבן משפחתם נפצע או חולה במחלה מתמשכת המשפיעה על התלמיד. "החוזר מנחה את הצוותים החינוכיים כיצד לתמוך וללוות תלמידים במצב משברי מתמשך ובאשר לאוכלוסיית התלמידים המפונים, משרד החינוך מפרסם חומרים לליווי ותמיכה לתלמידים מפונים לרבות שיעורים ייעודיים העוסקים בחוסן רווחה נפשית ועוד. כמו כן, אגף לחינוך ילדים ונוער בסיכון פיתח והקים מרכזי יח"ד לנוער בסיכון ונתן ונותן מענה הוליסטי לתלמידים המתקשים להגיע למסגרות הלימודיות. עוד מפעיל האגף את הקבסי"ם (קציני ביקור סדיר) ברשויות מפונות וברשויות הקולטות, על מנת לוודא שכל תלמיד רשום ומגיע למסגרת החינוכית".