ביממה האחרונה נחרדנו כולנו לשמוע כי הנורא מכל קרה. התמהמהות ממשלת ישראל ותקיעת עזים במשא ומתן לשחרור חטופינו, במקביל לרוע הלב הצרוף ותאוות הרצח של המחזיקים בחטופים, קרי מחבלי חמאס, הביאו לבשורה הנוראה של רצח שישה חטופים. 

הואיל ומדובר כיום בממשלה שנשענת על רוב המגיע מנציגי הציבור הדתי בישראל, חשוב להזכיר להם טרם כל קבלת החלטה המסכנת, גם אם לכאורה, את חיי החטופים, את מצוות פדיון שבויים בהלכה. אין במקורות הבחנה בין חטוף שנראה שתמך בבחירות האחרונות באחד ממרכיבי הקואליציה לכזה שהשתתף במחאות נגד הממשלה. דמו של זה לא פחות אדום מדמו של זה. ממשלה אחראית ומחויבת לכל אזרחיה, בין שהם תומכיה ובין שהם מתנגדיה. 

"ציר פילדלפי? ספין משונה": לפיד הקריס את הטיעון של נתניהו
גלנט: "החלטת הקבינט - אילוץ מיותר" | שר הביטחון בעימות חזיתי עם נתניהו

גם הטיעון כי שחרור מחבלים יסכן בעתיד חיי ישראלים לא מחזיק מים מבחינה הלכתית, וכבר קבע מרן הרב עובדיה יוסף כי סכנת מוות מיידית קודמת לכל. חבל ששליחו הפוליטי, אריה דרעי, אינו מסיק מסקנות מהזלזול המופגן של ראש הממשלה בפסיקת מרן.

בשבוע האחרון הדיון הציבורי עסק בשאלה לגבי החשיבות הביטחונית של ציר פילדלפי. לפני זמן מועט התפרסמה כאן רשימתי שעסקה בחשיבות הביטחונית של הציר והמחיר הגבוה שנשלם על ההתעקשות להישאר בו. התעקשות שלדעתי אינה נובעת מצורך ביטחוני (זאת כבר קבע בעבר אריאל שרון, שהבין דבר מה בביטחון) אלא מרצון לשמר את הרכב הממשלה ואת המשך כהונת העומד בראשה. אני מודה שלא העליתי בדעתי כי ההתעקשות הפוליטית להישאר בציר לא תביא לשחרורו של איש מהחטופים ועלולה להביא לרצח חטופים על ידי חוטפיהם המנוולים. 

ראש הממשלה, כדרכו בקודש, האשים את כל העולם ואשתו ברצח המתועב, אך נטילת אחריות על ההחלטות שתרמו בעקיפין לתוצאה הנוראה היא ממנו והלאה. מחר־מחרתיים יגיד, כרגיל, שאיש לא משך בדש מעילו כדי להבהיר לו את הסכנה הגדולה לחיי החטופים כתוצאה מהתעקשותו להעביר החלטה על הישארות קבע בפילדלפי, כאשר ברור לכולם (חוץ מלו, מסתבר) שההחלטה מסכנת באופן מיידי את חיי החטופים.

הפגנה לשחרור החטופים (צילום :ליעם אדיב)

מסתבר שהמשך הלחץ הצבאי מביא לצערנו למותם של חטופים ואינו מקרב את שובם הביתה בריאים ושלמים. אחת הבעיות בדיון הציבורי על שחרור מי שהופקרו על ידי הממשלה ב־7 באוקטובר היא השימוש במונח עסקה. אין מדובר בעסקה אלא במאמץ להשיג הסכם להצלת חיים. המתווה המדובר על פרטיו עוסק בנושא זה של הצלת חיי ישראלים, ומשאין בכוחו של צה”ל להחזירם במבצע צבאי (וחבל שכך), לא נותר אלא למלא את פסק ההלכה של מרן ולהשיבם בהסכם שיציל את חייהם.