מלחמת ה-7 באוקטובר מלווה מתחילתה בשלל קלישאות – נצחון מוחלט, מחזירים אותם לתקופת האבן ועוד. מעל כולן, עדיין בשלטי חוצות על הגשרים ובצמתים, בקמפיינים המפרסמים בנקים וחברות ביטוח וכמובן בנאומים החלולים של פולטיקאים, מתנוססת קלישאת הקלישאות – ביחד ננצח.

אומרים שהפטריוטיות היא מפלטו של הנבל. נשאיר את הוויכוח הזה כרגע בצד. טענתי היא שסיסמת האחדות היא לא רק מזוייפת ושקרית, אלא יוצרת בכוונה תחילה בידול שכל כולו פיצול וקריעה בין חלקי העם השונים. 

בישראל 2024 אין אחדות ואין הסכמה על כלום. לא על ימי זכרון, לא על זרועות הבטחון והמשפט, לא לפני ה-7 באוקטובר ולא אחריו. יש כאן מדינה אחת ללפחות שני עמים. למה בדיוק תורמת סיסמת האחדות הריקה מתוכן? קל יותר לומר למה היא אינה תורמת או חשובה. החיילים נלחמים כמו אריות איתה ובלעדיה. הטייסים מפציצים איתה או בלעדיה. החטופים סובלים ונרצחים איתה ובלעדיה. מפוני הצפון שוקעים בדיכאון איתה או בלעדיה. 

שמאל לצד ימין, דתיים לצד חילוניים, אשכנזים, מזרחים, תומכי נתניהו, שונאי נתניהו – כולם ביחד. אז למי נחוצה סיסמת האחדות, שאיש אינו מאמין בה עוד? 

ובעיקר: מי ממשיך להשתמש בה, למי היא נוחה? מה היא מסווה?

היא נוחה למי שמהרגע הראשון של בוקר ה-7 באוקטובר, עוסקים בפוליטיקה. ממש בפוליטיקה. למי שמהרגע הראשון חמקו מאחריות והטילו אותה על אחרים, למי שיצרו לאט לאט ובתחכום של אשפי קמפיין הבדלה בין החטופים ששייכים לשמאל ללוחמים ששייכים לימין, למי שמעדיף שקט תעשייתי עם בן גביר על פני המלצות מקצועיות של ראשי מערכת הבטחון, למי ששולח את נאמניו לספר שמתקפת ה-7 באוקטובר התחוללה בגלל האחים לנשק, שיקמה ברסלר והתקשורת, למי שמאפשר לשריו להמשיך ולהשתלח בחצי עם. למי שרוצה להפריד בין הבוגדים, שאינם מאמינים כביכול באחדות, לבין אלה שכביכול תומכים. בה. 

ואז, ברגע הנכון, להיישר מבט למצלמה ולדבר על כך שאנחנו עם אחד, שהבה לא ניתן לסינואר את הסיפוק, שביחד ננצח. 

נכון, גם הצד השני לא מחפש אחדות. הוא רוצה בחזרת החטופים, הוא רוצה בנפילת הממשלה, הוא מכריז: אתה הראש, אתה אשם. בין לבין הוא מתנדב, מסייע, ביומיים הראשונים אנשיו יצאו להילחם בלי שמישהו ביקש מהם, חלקים ממנו עזבו הכל למען הצלת המדינה. אבל הם לפחות לא מתיימרים לייצר את מצג השווא זה של אחדות. הם מבטאים את זעמם במפורש. בלי לטשטש. 

אפשר כמובן לשאול: מה אכפת לך הדיבורים על אחדות? למה זה מפריע לך? זה מפריע כי בעיני אין מאחורי הסיסמא הזו שום כוונה תמימה. היא חוברה על ידי פולטיקאים ציניקנים, בסיוע מומחי פרסום נכון, יש הרבה תמימות נוגעת ללב במי שבאמת מאמין לה. אבל היא שיקרית והיא מסוכנת כי מפלטו של הנבל היא יצירת מצגי שווא קיטשיים שמאפשרים בריחה ממציאות, שמאפשרים בדיוק את ההיפך ממה שהסיסמא הזו מבטאת: 

פוליטיקה במקום אמת. מצג שווא במקום אור השמש שחושף מציאות ומאפשר להכיר אותה, להכיר בה ולתקן אותה. ננצח אם נפסיק לשקר. לא בסיסמאות.