ממש לפני סיום תפקידו כשר החוץ של האיחוד האירופי, פנה ז'וזפ בורל בבקשה לכנס את ועדת ההיגוי ליחסי ישראל והאיחוד האירופי כדי לדרוש הטלת סנקציות על שרים ישראלים, בליווי דרישה להפסיק את המלחמה בעזה. בורל נכשל כצפוי בכוונתו להטיל סנקציות על השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' – אחרי ששורת מדינות התנגדו לכך, בדיון בפסגת שרי החוץ שהתקיים ביום חמישי שעבר (29.08).

למהלך לא הייתה היתכנות מעשית, כי כל החלטה בנושא מדיניות חוץ וביטחון באיחוד האירופי חייבת להתקבל בהסכמה מלאה של 27 מדינות. אבל בפועל, מדינות רבות התנגדו לצעד של בורל, ולא רק ידידותיה הקרובות ביותר של ישראל כמו הונגריה וצ'כיה.

לא רק שמאל קיצוני בחו"ל: גם יהודים נוטלים חלק נכבד בהפצת שקרים על ישראל | בן בסט
"נתניהו ממציא דברים כי הוא פשוט מפחד שיפרקו לו את הממשלה"

במשרד החוץ אמרו כי היוזמה של בורל להעביר שורת החלטות אנטי-ישראליות כשלה הודות למאמצי המשרד ושר החוץ ישראל כ"ץ, אשר שוחח עם שרי החוץ של מדינות אירופיות כדי לבלום את היוזמה. "לאחר מאמצים מדיניים מסביב לשעון ובזכות ידידינו באיחוד האירופי, הצלחנו לבלום את הניסיון המעוות של בורל ושל מספר מדינות להעביר שורת החלטות אנטי-ישראליות. אני מודה לדיפלומטים המוכשרים של משרד החוץ", ציין כ"ץ.

בשיחותיו עם מקביליו ביקש כ"ץ להימנע מקבלת החלטות נגד ישראל, ואמר להם כי דווקא עכשיו, החלטות שליליות של האיחוד האירופי ישדרו מסר שגוי מול איראן. בנוסף, אמר כי זהו זמן רגיש במו"מ לעסקת חטופים, והחלטות חד-צדדיות יחזקו את חמאס ויקשו על הגעה לעסקה.

ישראל כ''ץ (צילום: סיון שחור, לע''מ)
ישראל כ''ץ (צילום: סיון שחור, לע''מ)

בורל גם לא הצליח להביא במהירות להסכמה בין שרי החוץ של האיחוד האירופי לקיים דיון מחודש על הסכמי האסוציאציה (מסגרת משפטית למערך היחסים בין האיחוד האירופי וישראל) על רקע האירועים והמלחמה בעזה. מסתמן כי דיון בנושא ייערך בחודש דצמבר, תחת הנשיאות ההונגרית האוהדת ולאחר עזיבתו של בורל את האיחוד האירופי, והנושאים שיעלו יהיו בהסכמת ישראל.

חותר למדינה פלסטינית

ז'וזפ בורל הוא פוליטיקאי ספרדי-קטלוני, המכהן כנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי. הוא ידוע בגישתו המסורתית
האנטי-ישראלית, ומאמץ את דרישתם של מנהיגי אירלנד, ספרד ובלגיה לגבש צעדים נגדה. בורל יודע שלנוכח ההתחזקות המשמעותית של מפלגות הימין ביבשת, לישראל יהיה קל יותר להתמודד עם הסוגיה האירופית אחרי לכתו – והוא מנסה להוביל מחטף טרם סיום כהונתו. בחודש פברואר השנה קראו ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס וראש ממשלת אירלנד ליאו ורדקר לבחון את השהיית הסכמי ההתאגדות בין ישראל לבין
האיחוד האירופי, אם יתברר שישראל הפרה את חובותיה לשמירה על זכויות אדם בעזה.

האדונים הלא מכובדים הללו ממש מודאגים מהמלחמה של ישראל בחמאס והתבוסה הקרובה שלו, והם קוראים למדינות האיחוד לא לעמוד מנגד, אלא להתערב. רק חבל שהדאגה הזו לא חלה על ישראל הנלחמת בתתי-האדם - מחבלי הנוח'בה שטבחו בנשים, גברים וטף באכזריות שאין שנייה לה.

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס (צילום: צילום מסך טוויטר)
ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס (צילום: צילום מסך טוויטר)

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס וראש ממשלת אירלנד החדש סיימון האריס הכירו לאחרונה במדינה פלסטינית – מהלך שאליו הצטרפו גם בלגיה ונורווגיה. אגב, בעקבות הדאגה לפליטים, הממשלה הספרדית שכרה אלפי חדרים בבתי מלון לרווחתם של מהגרים שאמורים להגיע למדינה.

ההצהרה של בכירים בממשלת סנצ'ס, שלפיה ישראל מואשמת ב"רצח עם", יצרה מחלוקת פנימית במערכת המשפט הספרדית, שהרי אם ידוע למדינה על רצח עם המתבצע במקום כלשהו, חלה עליה חובה לאפשר למאוימים להגר אליה. ארגונים פרו-פלסטיניים הבינו את הפוטנציאל הגלום בהצהרות של שרים ספרדים, והחלה התארגנות לסייע לפליטים מעזה להגר לספרד.

סיימון האריס (צילום:  REUTERS/Clodagh Kilcoyne)
סיימון האריס (צילום: REUTERS/Clodagh Kilcoyne)

יחסי ישראל וספרד ידעו עליות ומורדות. עם הקמת המדינה, ספרד לא הכירה בה, בטענה שישנה תיאוריית קשר בינלאומית של יהודים נגד ספרד. לפני כשלושה חודשים הצהירה סגנית ראש ממשלת ספרד יולנדה דיאס בנאום מצולם: "פלסטין תשוחרר מהנהר עד לים". מרגריטה רובלס, שרת ההגנה, אמרה אז שמה שמתרחש בעזה הוא "רצח עם אמיתי". לפני כחודשיים הודיעה ספרד על הצטרפותה לתלונת דרום אפריקה נגד ישראל בהאג בגין רצח עם.

בשנת 2018, מי שכיהן אז כשר החוץ הספרדי, מיודענו בורל, אמר כי הוא שוקל הכרה במדינה פלסטינית. בעקבות מבצע "חגורה שחורה" כנגד הג'יהאד האסלאמי בעזה בנובמבר 2019, ספרד הייתה המדינה האירופית היחידה שהצביעה בעד חקירת פעולות ישראל ברצועת עזה.

הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

בורל פועל בשירות מפלגות השמאל הספרדיות הפרו-פלסטיניות, ובמקום לגנות את מעשי הרצח המזוויעים של חמאס ואת שלטון הטרור של איראן הוא מעדיף, מסיבות עלומות שצריכות להיבדק, לגנות את ישראל - המדינה הדמוקרטית היחידה באזור. טוב יעשה אם יבקש סליחה על הטבח ביהודים שביצעו אבותיו הספרדים בתקופת האינקוויזיציה, ויניח לישראל לבלום את קואליציית הרשע האסלאמית.

הכותב הוא מנכ"ל רדיוס 100FM, קונסול כבוד בישראל של נאורו, סגן דיקאן הסגל הקונסולרי, נשיא אגודת תקשורת הרדיו הישראלית וסגן נשיא מועדון השגרירים בישראל.