מערכות המודיעין של ישראל חזרו ליכולות המקצועיות באופן מרשים ומעורר הערכה. המחדל והכישלון של היכולות המודיעיניות, שבאו לידי ביטוי ב"שבת השחורה" של שמחת תורה, לא יישכחו לעולם, אך ההתאוששות ראויה לציון.

אנו עדים ליכולות על גבול הדמיון, שמותירות את אויבינו חדירים, המומים, מושפלים וחסרי אונים. היכולות המודיעיניות המרשימות מוכיחות שמה שאירע ב־7 באוקטובר היה מחדל חמור, שלא צריך היה להתרחש.

ההיסטוריה מייצרת לנו מבחנים חוזרים - כאן אנחנו נמצאים עכשיו | דעה
ארץ אחת לארבעה עמים: החלו"צים חייבים לקחת את המושכות | דעה

האויב האכזר ניצל מצב של עם שסוע, שטוף בשנאה תהומית, בניסיון לכפות עליו מהפכה משטרית של ממשלה הזויה. התרעות של תצפיתניות מקצועיות ודרגים נוספים שחזרו והתריעו, אזהרות של ראש השב"כ בפני ראש הממשלה - לא הדליקו את הנורות האדומות הנדרשות.

אין יכולת הגיונית להסביר את עומק המחדל והכישלון אל מול יכולות החדירה המודיעינית אל לב לבם של ארגוני הטרור, ובהם חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, יהודה ושומרון, חיזבאללה בלבנון, שלוחותיה של איראן בסוריה ומדינות נוספות, ובהן טהרן עצמה.

לא ברור לי מי נושא באחריות לפיצוץ אלפי הביפרים על גופם של מחבלי חיזבאללה בלבנון ובסוריה, אבל ברור שמדובר בחדירה מודיעינית קטלנית שמוכיחה יכולת נדירה של כניסה לקודש הקודשים של ארגון טרור רצחני, שאינו בוחל בשום אמצעי על מנת לפגוע בנו.

נוסיף לכך את חיסולו של מנהיג חמאס הנייה בטהרן, ואת חיסולו של פואד שוכר, רמטכ"ל חיזבאללה, במרכז ביירות - ונוכל להיווכח כי מדובר במבצעים שאותם ניתן רק לדמיין.

ראוי לשבח את היכולות של השב"כ, אשר מפגין מודיעין יוצא דופן, מעניק אמצעים ייחודיים לכוחות האוויר, הים והיבשה, ומאפשר לפגוע במחוללי טרור המאיימים על ביטחוננו האישי.

השב"כ עושה זאת בעבודה קשה וסיזיפית סביב השעון, באמצעות הפעלת מקורות חיים ודוממים, סיגינט, סייבר וחקירות שנערכות בבתי הכלא ובשטח על ידי חוקרי שב"כ מקצועיים, שתרומתם ותרומת חבריהם הרכזים ומפעילי היומינט מכרעת בכל הקשור להצלת חיים.

אני מבקש להדגיש את יכולותיה של יחידת המבצעים של השב"כ, שאנשיה המוכשרים והאמיצים נשלחו בלילה שבין 6 ל־7 באוקטובר כ"צוות טקילה" לגבול רצועת עזה, כדי לסכל חדירת מחבלים על סמך מידע חלקי ולקוי.

״טקילה״, שפועלת בשילוב זרועות מקצועי עם יחידת הימ"מ המשטרתית, מגיעה להישגים מרשימים במלחמתה בארגוני הטרור ביהודה, שומרון ורצועת עזה, ועושה זאת בשיתוף פעולה הדוק עם כל יחידות צה"ל הפועלות בשטחים וברצועה.

חוקרי ורכזי השב"כ פועלים כתף אל כתף עם הכוחות הלוחמים בשטח כבר כמעט שנה, תמיד בקו הראשון של העשייה האופרטיבית, ומספקים מודיעין איכותי בזמן אמת לכוחות צה"ל הלוחמים בשדה הקרב.

בסיכול ממוקד במרכזה של ביירות, חוסל אבראהים עקיל, ראש מערך המבצעים המיוחדים של חיזבאללה, וביחד איתו גם עשרה מבכירי כוח רדואן.

חיסול זה מחזיר לישראל את כוח ההרתעה שאבד לה לחלוטין ביום ה־7 באוקטובר, אך הדרך רחוקה משיקומו המוחלט של הכוח - ובכל מקרה, אי אפשר עוד לשמוח כל עוד החטופים בעזה לא שוחררו משביים ותושבי הישובים בצפון ובדרום הארץ לא חזרו לבתיהם.