בשבעה באוקטובר הלב של כולנו הפך לשותת דם מהמראות הקשים שפצעו את ליבנו לעד מהטבח באחינו תושבי הדרום. מיד, תושבים רבים בחבל ארץ הגולן ירדו דרומה להילחם, להציל חיים ולסייע בכל מה שניתן לעשות.

אך במקביל, נפתחה גם עלינו הרעה ומאז ובמשך קרוב לשנה חזית ההפגזות עברה לצפון המדינה כשישובי גבול הצפון פונו מבתיהם נוכח הטילים הבלתי פוסקים שמופנים לעברנו מאז ומידי יום על ידי ארגון הטרור חיזבאללה.

תושבי הגולן החליטו כי הם נאחזים באדמה ולא מפונים מבתיהם ויהי מה. שומרים על חבל ארץ יפהפייה ואסטרטגי זה למען בטחונה של מדינת ישראל. ממשיכים לעבד את אדמת הגולן, לייצר ולשנע מזון לכלל תושבי המדינה ולקיים שגרת חיים מלאה בצל המלחמה. 

פרנסת רוב תושבי הגולן מושתת על תיירות מקומית ותיירות נכנסת , אלפי ישראלים חיים בחודשים האחרונים תחת איום יום יומי ואי ודאות בחבל ארץ משגשג שהפך להיות שומם. המציאות הבטחונית הכריעה  והתיירים מהארץ ומחו"ל . אינם מגיעים יותר למה שהיה אחת מנקודות התיירות הפופולאריות בישראל ובכך נחתכה באבחה פרנסתם של תושבים רבים. 

סקר שערכה המועצה לבדיקת מצב העסקים בגולן בעקבות המלחמה מצא כי 70% מהעסקים בגולן דיווחו על פגיעה של למעלה של 50% מההכנסות כאשר הפגיעה הקשה ביותר היא בענף התיירות והלינה. מחצית מבעלי העסקים בגולן נאלצו לקחת הלוואות ומימון חוץ בנקאי. 50% מהעסקים הודיעו כי אם המצב יישאר על כנו הם יצליחו לשרוד רק מול קבלת מימון בנקאי והלוואות. 30% יאלצו לסגור את העסק ורק 17% בלבד דיווחו כי יצליחו לשרוד כלכלית תקופה קשה זו. עוד מצא הסקר כי 60% מהעסקים דיווחו על העסקה של עד 20% בלבד ממצבת העובדים והם על סך סגירה או במצב של סגירה זמנית. רק 18% מאנשי העסקים בגולן נשארו עם מצבת כוח אדם מלאה.

תושבי הגולן הם אנשים גאים אבל הפגיעה הכלכלית היא אנושה. תושבי הגולן מסרבים לקבל נדבות אלא מבקשים את הדבר הבסיסי ביותר וזה להתפרנס בכבוד. 

המצב המתמשך שבו הופקר הצפון לתקופה כל כך ארוכה ובלתי נסבלת הביא את המועצה להחיות מחדש את קמפיין ״העם עם הגולן״ בציון השנה 2024 מתוך מטרה לגייס את המודעות הציבורית לסיוע לפרנסת תושבי הגולן דווקא בימים אלו.

ערב ראש השנה תשפ״ה בימים שעסקים רבים רוכשים שי לעובדים לחגים, משפחות וחברים עומדים לקראת רכישת מתנות ליקירם, אני קורא לציבור הישראלי להרתם למעננו ולרכוש דווקא בימים אלה תוצרת הגולן ולסייע בכך לפרנסת התושבים. מארזי שי ממגוון הסוגים, יינות, שמנים, מוצרי לוונדר, טקסטיל, שוקולדים ועוד. 

זו ההזדמנות של אזרחי ישראל לעשות כל אחד משהו קטן למען תושבי הגולן אך לקיים בכך ערבות וסולידריות שאנחנו כחברה הישראלית כל כך גאים בה. במיוחד עכשיו, דווקא הגולן.

אורי קלנר הוא ראש המועצה איזורית גולן