מי יאזן את רגב ומארק? הקואליציה עמדה במבחן הוועדה לבחירת שופטים. המאוכזבת הגדולה, איילת שקד, הפסידה גם בוועדה לבחירת שופטים וגם בוועדה לבחירת דיינים. זו לא הפעם הראשונה שבה לא יהיה נציג לאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, אך בהחלט ייתכן שהפעם בג”ץ יתערב בהחלטה זו, מאחר שממילא טענו כבר בעתירה על תוקף ההסכם כי מקומה של האופוזיציה דל בייצוג ובחלוקה לוועדות. מבין נציגי הממשלה והכנסת בוועדה לבחירת שופטים, יש מי שכבר אמרו שתפקידם של שר המשפטים אבי ניסנקורן ושל ח”כ צבי האוזר יהיה להיות הקול המאזן, אל מול יוזמות מפתיעות של מירי רגב ואוסנת מארק.

בהצבעה אמש צלחה הקואליציה מבחן ליציבותה. הפתעה מאחורי הפרגוד בהצבעה החשאית, שהייתה משאירה את האוזר או מארק בחוץ, הייתה יכולה לחולל סערה נוספת בקואליציה השברירית. המאוכזבת שקד, שרת המשפטים לשעבר, שחשבה להתנחם בוועדה לבחירת דיינים, נשארה בחוץ, אף שח”כ מיקי זוהר טען כי תיתמך על ידי הקואליציה. יש מי שאמר שדווקא היה כאן “מרד קטן" ואף תמיכה סמויה בנתניהו, לצד התגייסות נרחבת של האופוזיציה לטובת ח”כ מרב מיכאלי. זו צפויה להגיע עם סדר יום משמעותי לוועדה ולהפעיל את משקלה הפוליטי כחברה בסוגיה המורכבת של מינוי הדיינים. שקד, שהייתה אמורה להיות נציגת הציונות הדתית, נחלה מפלה ובהפרש של קול אחד בלבד.

קארין אלהרר, אסנת מארק בוועדת החוקה (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)
קארין אלהרר, אסנת מארק בוועדת החוקה (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)

השלב הבא במינוי לוועדות יתקיים בסוף החודש, עת חברי מועצת לשכת עורכי הדין, המונה 44 חברים, תבחר את הנציג שיחליף את היו”ר הקודם אפי נוה. בניגוד להתגייסות המיוחדת של נתניהו עבור ח”כ מארק, יו”ר הלשכה אבי חימי כבר הצהיר שאינו תומך באף מועמד.

שולחנה של הוועדה לבחירת שופטים צפוי להיות עמוס גם ציבורית, לאחר פרשת נוה והשופטת כרייף וגם מפני שהיא שותקה מפעילות לפחות, כשנה עקב הבחירות החוזרות והרכבה החסר. כך או כך, עבור חברת כנסת מהספסלים האחוריים, כמו מארק, מדובר בהישג אדיר.

אפי נוה, אתי כרייף (צילום: אבשלום ששוני,אתר הרשות השופטת)
אפי נוה, אתי כרייף (צילום: אבשלום ששוני,אתר הרשות השופטת)

ראשית, היא חזרה לכנסת ולעניינים באמצעות החוק הנורווגי, וכעת בעצם בחירתה לוועדה. עם זאת, ראוי לזכור שדיוני הוועדה יהיו במוקד העין הציבורית נוכח משפטו של נתניהו. מארק עצמה לא הסתירה את כוונותיה, ואמרה לאחר בחירתה כי “המשימה - מאבק על צביון מערכת המשפט, על הפרדת הרשויות ועל זהות הריבון”.